Isakare Isakare skrev:
För mig är dock inte cylisterna det stora problemet, utan bilister som inte törs, vill eller kan köra om.
Det låter som de är laglydiga och anpassar sin hastighet efter situationen?

VidarH VidarH skrev:
Det låter som de är laglydiga och anpassar sin hastighet efter situationen?
Vad jag vet är det inte olagligt att köra om nått som kör långsamare än skyltad hastighet.

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Jag tolkade det som att de inte gör galna omkörningar när det kommer möte eller är heldragen linje. Hur du tolkar mig är inte något jag har koll på...

VidarH VidarH skrev:
Jag tolkar det som att de inte gör galna omkörningar när det kommer möte eller är heldragen linje. Hur du tolkar det är inte något jag har koll på...
Jag pratar om folk som inte kommer om hur fritt det än är. Finns gott om sådana.
Utanför ämnet kan jag berätta om en sån jag pratade med.
Vi har ett 9 km långt vägbygge ut dit jag bor, men det är som tidigare fortfarande väg att åka på och mestadels 70 km/h.
En bil åkte hela sträckan i 35-40 km/h vilket resulterade i låååång kö bakom.
Bilen stannade senare för att tanka, och jag med, så jag passade på att fråga om det var nått fel på bilen.
"Nä, vadå, varför undrar du"
Gick så sakta mellan Bromma och Ekerökorset.
"Jag är så rädd för betongklumparna"

Unikt namn
Anna_H Anna_H skrev:
Nu pratar du om vägar med cykelförbud. Det är ingen som cyklar där.
Menar du att cyklister vanligen följer regler? :rofl:

Jag har åtminstonde sett en på väg ner till motorvägen där hastighet var 100kmh.

Jag har trots många tiotusen mil aldrig sett någon bilist som medvetet försökt krocka eller köra på någon. Däremot finns det ju gott om uppmärksamma egoistiska individer i trafiken....

Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väldigt många situationer då det är säkrare att hålla sig ute i vägbanan så att man syns än att vara osynlig längst ute till höger. Exempelvis i Rondeller, där man som cyklist blir nermejad om man ska fortsätta medan bilen till vänster ska svänga ut. Finns flertalet exempel på dödsolyckor där cyklister ska rakt och bilister ska svänga höger. Finns inga där cyklisten cyklat mitt i filen.

Det är bara de bilister som med berått mod kan tänka sig att meja ner någon som är i vägen som är farliga i det här läget. För att påstå att en cyklist som kör mitt i vägen inte syns är ju fullkomligt absurt.
Ja, cyklister bör hålla sig borta från rondeller. Det verkar farligt.

Nissens Nissens skrev:
Ja, cyklister bör hålla sig borta från rondeller. Det verkar farligt.
Nej, rekommendationen är alltså att man kör mitt i filen och inte på kanten.

Hur tänker du att man ska göra för att ta sig fram längs en väg med rondeller där vettig cykelbana saknas? Och varför ska cyklister inte följa trafikreglerna och rekommendationerna utan hålla sig undan? Tycker du kanske att cyklar borde vara förbjudet att använda i trafiken?

• Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
Kramla
Skylt som påminner om 1,5 meter avstånd mellan bil och cyklist på en väg med stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa såg jag lite varstans på känd ö nedanför Barcelona, verkar vara ett föredömligt ställe att ta sig fram på som cyklist även om inte vägnätet direkt är byggt för cyklister. Samtidigt har bilarna inga problem att ta sig fram heller då det finns både gas och broms på dessa spanska modeller;)

• Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jag hittade en you tube kanal: not just bikes

Där finns det många bra videor om hur man bygger ett trafiksystem som är bra för bilister, cyklister och fotgängare.
Kan rekommenderas

• Gilla
Friskt kopplat och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag hittade en you tube kanal: not just bikes
Där finns det många bra videor om hur man bygger ett trafiksystem som är bra för bilister, cyklister och fotgängare.
Kan rekommenderas
Mina favoritkanaler på Youtube när det gäller urban planering och cykelinfrastruktur (förutom Not just bikes):

Bicycle Dutch
Nederländsk, visar "gold standard" av cykelinfrastruktur i tätorter
https://www.youtube.com/c/BicycleDutch

Oh the urbanity!
Amerikansk, bra mix av kritik av rådande paradigm och visioner om hur det kunde vara
https://www.youtube.com/c/OhTheUrbanity

Shifter
Kanadensisk, "nere på gatan" om hur det fungerar med infrastruktur, attiraljer och annat. Har nyligen börjat med "shorts", alltså korta 1 minuts videos om något litet bara. Spännande att följa
https://www.youtube.com/c/Shifter_Cycling

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Det är något allvarligt fel på er som försvarar sådant beteende som kan skada eller döda människor. Kan inte ni lämna in körkortet och gå istället.

I denna punkt var det bättre förr, då cyklade alla till jobbet till och med i byarna innan allt var asfalterat och innan den aggressiva korkheten tillkom.
Ja, du har helt rätt, det är korkat och livsfarligt att cykla långt ut i vägbanan. Kanske borde de införa körkort för cyklister också? :thinking:

Innan cyklister började svida sig i trikåer såg man aldrig detta beteendet… så något har ju klickat på senare år…

• Gilla
paltskallen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, rekommendationen är alltså att man kör mitt i filen och inte på kanten.

Hur tänker du att man ska göra för att ta sig fram längs en väg med rondeller där vettig cykelbana saknas? Och varför ska cyklister inte följa trafikreglerna och rekommendationerna utan hålla sig undan? Tycker du kanske att cyklar borde vara förbjudet att använda i trafiken?
Cyklister skall hålla till höger, den regeln är inte ändrad. På videon ligger de till och med i vänstra delen av körfältet, vid mittlinjen.
Självklart är det livsfarligt om en bil kommer i tex 50 eller 70 kmh och kommer ikapp en cyklist som kanske ligger i 20-30 kmh. Då skulle inte jag vilkja vara den cyklisten…
Håller de till höger på bilväg enligt reglerna eller helst på cykelbana, så är det säkrast för alla.

Du vet inte vilka som sitter bakom ratten, många fipplar med mobil, gps, kanske är ouppmärksamma, påverkade av något. Helt livsfarligt att cykla mitt ute bland bilarna.

Nissens Nissens skrev:
Du vet inte vilka som sitter bakom ratten, många fipplar med mobil, gps, kanske är ouppmärksamma, påverkade av något. Helt livsfarligt att cykla mitt ute bland bilarna.
Du har rätt i sak, men är det här en ordning du tycker ska gälla eller ser du en anledning till att vi långsiktigt försöker göra något åt det?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, du har helt rätt, det är korkat och livsfarligt att cykla långt ut i vägbanan. Kanske borde de införa körkort för cyklister också? :thinking:

Innan cyklister började svida sig i trikåer såg man aldrig detta beteendet… så något har ju klickat på senare år…
Innan cyklister fick tag i trikåer så var det inga problem med bilister.
Då på den tiden var bilar i minoritet i byar som hade arbete och vägarna fylldes med cyklister morgon middag kväll. Och då fick bilister flytta på sig.

Så något har ju blivit ganska snevridet när trafiken blivit mycket sämre och bilister tappat det och vill köra på oskyddade trafikanter vare sig de går cyklar eller rider.

Säkrast för en cyklist är ca en meter in från vägkanten. Och bilisten 1.5 meter till vänster om cyklisten.

• Gilla
  • Älska
VidarH och 7 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:

Rätt så dum kommentar. Börja fördjupa dig lite i samhällsplanering, då klarnar det.
Jag rekommenderar denna video + i princip alla andra från samma kanal

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.