Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fler eller bredare vägar – sak samma för min del. Min invändning mot @Anna_H var att det inte magiskt blir mer trafik för att man bygger bättre framkomlighet för bilar, utan att det är fråga om att det redan finns en efterfråga, som möts av ett utbud.

Bygger man 20 filiga motorvägar till ett vansinnesprojekt i djungeln i Burma fylls inte de vägarna automatiskt med fordon, för det finns ingen efterfrågan. Bygger man däremot ut vägnätet runt våra större städer i Sverige kommer trafiken öka, eftersom att fler än som nyttjar vägarna idag egentligen vill använda dem.
Det är väl som med cyklisterna…
Man bygger fina cykelbanor för dyra pengar, men inte blir det fler cyklister där för det… men det beror nog mest på en bristande förmåga mellan dessas öron. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Det är väl som med cyklisterna…
Man bygger fina cykelbanor för dyra pengar, men inte blir det fler cyklister där för det… men det beror nog mest på en bristande förmåga mellan dessas öron. :)
Nej, det gör det inte, även om det är lätt att raljera om saken som du gör.
För att cyklande ska välja cykelbana måste cykelbanan vara trygg, säker, gen och sammanhängande.

Den byggkulturen finns inte i Sverige. Man bygger små isolerade stumpar av cykelbana som i de flesta fall inte leder någon speciell stans. Och det som byggs är av undermålig kvalitet. Ungefär som den meningslösa 20-filiga motorvägen länkad ovan, eller någon jättemotorväg som inte leder någonstans.

Det finns ingen som bli inspirerad av att ta cykeln för att kommunen bygger 2 kilometer ny fin cykelbana (för att de ändå skulle lägga om avloppsledningen på gatan) som sedan avslutas tvärt om mötande trafik, är full med stolpar och saknar målpunkter i bägge ändar.

Det behövs ett helhetstänk med stomnät och höga kvalitetsstandarder som också följs, ungefär som man bygger motorvägar idag. Motorvägar går till orter som folk vill resa mellan och följer en strikt standard gällande utformning.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
En cykelväg som används flitigt även av en del träningscyklister (vissa delar iaf) är Timmernabben-Mönsterås-Blåmstermåla-Ålem-Timmernabben. Sista sträckan Timmernabben-Mönsterås blev klar föra året.

Till större delen är den bra, det är i samhällena som det är lite bökigt på vissa ställen.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De flesta bilister kan inte köra bil. Blir galen på dessa som svänger höger utan att stanna för cyklister som ska rakt fram. Många hoppar högt när man skriker. Tyvärr svårare för kvinnor med lägre röstresurser. Jag brukar också banka i taket på bilarna. Ganska mjuka grejer biltak, tryckt in taket en gång på en SUV, kärringen i bilen hoppade högt :). Krossat fönstret på en buss en gång också. Den bussen stannade och ut kom en väktare, haha. Som tur var stannade en bilist som vittnade att bussen hade dödat mig om jag inte kastat mig upp på trottoaren, så han hoppade på bussen igen med svansen mellan benen.
Det är just sådana som du som ger cyklister så extremt dåligt rykte.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är just sådana som du som ger cyklister så extremt dåligt rykte.
Nej det är de som kör som galningar utan att ta hänsyn till medtrafikanter.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
. Motorvägar går till orter som folk vill resa mellan och följer en strikt standard gällande utformning.
Jag är inte speciellt bekant med Spanien men har kört bil där ett par gånger och där var motorvägen precis så. Superfin väg som plötsligt övergick i en skitväg. Någon berättade att de var byggda med EU bidrag och något egentligt behov eller mål för vägen inte fanns. Vet inte om det stämmer.

Här hos oss håller man precis på och färdigställer en idiotisk cykelväg som är instängd mellan väg med räcke och järnvägen och sen bara tar slut i bägge ändar...
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Här hos oss håller man precis på och färdigställer en idiotisk cykelväg som är instängd mellan väg med räcke och järnvägen och sen bara tar slut i bägge ändar...
Jag tycker man borde återinföra tjänstemannaansvar
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker man borde återinföra tjänstemannaansvar
Nästan ingen på ett företag har i praktiken personligen något ansvar för vad de ställer till med om det inte är direkt brottsligt eller bryter mot tydligt uppsatta regler.

Jag kan tycka man borde kunna lyckas göra en cykelväg utan att behöva hota med personligt ansvar om man misslyckats. Jag hade på 10 minuter kunnat redan på planeringsstadiet se att denna cykelväg inte skulle bli bra. Jag misstänker man inte har riktiga utbildade trafikplanerare eller att de delat upp ansvaret i små etapper utan samordning. Det måste gå att göra ett bättre jobb utan att förändra systemet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Myrstacken
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker man borde återinföra tjänstemannaansvar
Mycket bra idé..
Kom dessutom att tänka på en rolig period i mitt liv när man var i runt 20års åldern..
Vi var ett antal vänner som köpte kanske 50 cheesburgare åt gången sen åkte vi runt i staden och kastade burgare på cyklister osv...
Fantastiskt kul med hög musik i bilen och folköl.. Inte lika kul för den som fick köra.. vi brukade dra lott..
 
J JohanLun skrev:
Nästan ingen på ett företag har i praktiken personligen något ansvar för vad de ställer till med om det inte är direkt brottsligt eller bryter mot tydligt uppsatta regler.

Jag kan tycka man borde kunna lyckas göra en cykelväg utan att behöva hota med personligt ansvar om man misslyckats. Jag hade på 10 minuter kunnat redan på planeringsstadiet se att denna cykelväg inte skulle bli bra. Jag misstänker man inte har riktiga utbildade trafikplanerare eller att de delat upp ansvaret i små etapper utan samordning. Det måste gå att göra ett bättre jobb utan att förändra systemet.
Det skulle vara de gamla industridrakarna, men jag tvivlar på att ens de drivs lika uselt som offentlig sektor. Det är liksom en helt annan liga.
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Mycket bra idé..
Kom dessutom att tänka på en rolig period i mitt liv när man var i runt 20års åldern..
Vi var ett antal vänner som köpte kanske 50 cheesburgare åt gången sen åkte vi runt i staden och kastade burgare på cyklister osv...
Fantastiskt kul med hög musik i bilen och folköl.. Inte lika kul för den som fick köra.. vi brukade dra lott..
Jag gissar på ni var klassade som byns byfånar?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Myrstacken
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag gissar på ni var klassade som byns byfånar?
Om man nu kan kalla Torslanda/Göteborg som en by så javisst...

En annan klassiker vi gjorde var att ta av regskyltarna från bilen..
Sen tog man på sig en balaklava (rånarluva) och så hade vi ett antal skumsläckare vi hade hittat på något bra ställe--
Sen åkte man omkring och när man såg folk stå och vänta på bussen stannade man sprang ut tre man och sprutade ner alla med skum...
Fantastiskt kul...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker man borde återinföra tjänstemannaansvar
Usel idé. Kommunala tjänstemän gör väl lite nog som det är utan att vara rädda för konsekvenserna när de väl fattar ett beslut.

Nej, bättre att se till att de inte har så mycket att bestämma över till att börja med.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Usel idé. Kommunala tjänstemän gör väl lite nog som det är utan att vara rädda för konsekvenserna när de väl fattar ett beslut.

Nej, bättre att se till att de inte har så mycket att bestämma över till att börja med.
Nej det är ju sant. Men vi kommer alltid behöva tjänstemän och offentlig upphandling även med ett streamlinat borgerligt styre
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det är ju sant. Men vi kommer alltid behöva tjänstemän och offentlig upphandling även med ett streamlinat borgerligt styre
Äh, det går att outsourca det med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.