84 567 läst · 1 428 svar
85k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Man dör inte av lite vatten.R Rkarlsson skrev:Det är något allvarligt fel på er som försvarar sådant beteende som kan skada eller döda människor. Kan inte ni lämna in körkortet och gå istället.
I denna punkt var det bättre förr, då cyklade alla till jobbet till och med i byarna innan allt var asfalterat och innan den aggressiva korkheten tillkom.
I dagens ultra-stressade samhälle där man får dagens ris för att stå på fel sida i en jävla trapp eftersom slips-bengt har planerat att trappen tar 15,36 sekunder att forcera och hela morgonschemat går o stöpet. Så kan man ju försöka visa hänsyn genom att inte ta upp mer utrymme än vad som krävs, eller förbereda sig på att någon stressad sadist förr eller senare hämnas.
Tyvärr.
Allt snurrar kring artificiella deadlines, där all väntetid är waste som måste optimeras bort. Och varje dag vi stressar runt bidrar vi till att mata det här tidsmonstret som jagar oss, får oss på dåligt humör och att ta dumma beslut.
Jakten på sekunder tär på godheten samhället... Men Cykla i bredd är ett omak oavsett om ni gör det för att träna för Touren, vinna tid eller att för att hämnas på bilister.
Nej man dör inte av lite vatten.Unikt namn skrev:Man dör inte av lite vatten.
I dagens ultra-stressade samhälle där man får dagens ris för att stå på fel sida i en jävla trapp eftersom slips-bengt har planerat att trappen tar 15,36 sekunder att forcera och hela morgonschemat går o stöpet. Så kan man ju försöka visa hänsyn genom att inte ta upp mer utrymme än vad som krävs, eller förbereda sig på att någon stressad sadist förr eller senare hämnas.
Tyvärr.
Allt snurrar kring artificiella deadlines, där all väntetid är waste som måste optimeras bort. Och varje dag vi stressar runt bidrar vi till att mata det här tidsmonstret som jagar oss, får oss på dåligt humör och att ta dumma beslut.
Jakten på sekunder tär på godheten samhället... Men Cykla i bredd är ett omak oavsett om ni gör det för att träna för Touren, vinna tid eller att för att hämnas på bilister.
Men de kan skada sig rejält eller i värsta fall dö.
Som sagt, lämna in körkortet om du inte pallar med att samsa med människor.
Läste du ens vad jag skrev?R Rkarlsson skrev:
Trafiken är ett samspel, de flesta kan behöva chilla lite och fundera över hur mottrafikanterna upplever ens framfart.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
1. Jag tycker filmen var rolig.
2. Jag skäms lite för att jag tycker att filmen var rolig.
3. Jag tror att de som gjorde filmen är asociala svin. Förhoppningsvis växer de upp.
4. Cyklande i bredd handlar inte om att förstöra för bilister. Hur jävla svårt ska det vara att förstå?
2. Jag skäms lite för att jag tycker att filmen var rolig.
3. Jag tror att de som gjorde filmen är asociala svin. Förhoppningsvis växer de upp.
4. Cyklande i bredd handlar inte om att förstöra för bilister. Hur jävla svårt ska det vara att förstå?
Ditt svar kan verkar korrekt och logiskt, men det finns gott om studier som visar att det är själva byggandet av vägar som gör att trafiken på dem ökar. Det blir helt enkelt så smidigt att ta bilen. Finns i princip inga projekt där man i en stad lyckats korta restiden genom att utöka kapaciteten på befintliga vägar. Däremot kortar man restiden på befintliga vägar om man istället bygger bra cykelbanor och skapar bra kollektivtrafik, eftersom färre då tar bilen.Nötegårdsgubben skrev:Fler vägar byggs för att folk vill köra mer, därmed minskar de problemen som uppstår pga. brist. Att det blir mer trafik är inte ett problem i sig, utan det är ett tecken på att folk kan ta sig dit de vill på önskat vis.
Att det sen finns negativa konsekvenser också ska inte förväxlas med att vägar är något dåligt.
Nej, det är inte farligt att cykla ute i vägbanan, inte heller att cykla i bredd, om bara alla fordon följer de givna reglerna.Nissens skrev:
Ser du att det är heldragen linje?
Det är alltså inte tillåtet att köra om där, eftersom du måste passera den heldragna linjen med iallafall ena hjulparet för att passera säkert. Alltså är det helt rätt av cyklisterna att köra i bredd, eftersom det inte går att göra en säker och laglig omkörning på platsen.
Om de hade cyklat längst kanten så att bilisten kände sig trygg med att köra om hade de ju därmed inte underlättat en säker omkörning utan uppmuntrat till olaglig omkörning.
Men det där är svårt att förstå för dem som tror att cyklister alltid i alla lägen ska lämna företräde för allt och alla.
Ny gatuchef i Karlstad sedan februari. Han verkar lovande.
Tyvärr är artikeln låst, men jag tar en skärmdump på det väsentligaste:
Han vill minska biltrafiken i centrum, han är Karlstadsbo från början, och han cyklar.
https://www.nwt.se/2021/08/30/nya-gatuchefen-vi-maste-fa-ordning-pa-elsparkcyklarna/
Tyvärr är artikeln låst, men jag tar en skärmdump på det väsentligaste:
Han vill minska biltrafiken i centrum, han är Karlstadsbo från början, och han cyklar.
https://www.nwt.se/2021/08/30/nya-gatuchefen-vi-maste-fa-ordning-pa-elsparkcyklarna/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Nu pratade vi förvisso om nya vägar och inte befintliga, men kör i vind: Essingeleden från tre till fyra filer norrut, E4 från två till tre filen vid Alby och Stäketleden till två filer per riktning för att ta tre relativt nutida exempel från Stockholm. Vad gäller nya vägar kan Norra och Södra länken nämnas liksom E18 över Kista.Anna_H skrev:Ditt svar kan verkar korrekt och logiskt, men det finns gott om studier som visar att det är själva byggandet av vägar som gör att trafiken på dem ökar. Det blir helt enkelt så smidigt att ta bilen. Finns i princip inga projekt där man i en stad lyckats korta restiden genom att utöka kapaciteten på befintliga vägar. Däremot kortar man restiden på befintliga vägar om man istället bygger bra cykelbanor och skapar bra kollektivtrafik, eftersom färre då tar bilen.
Om det nu tar lika lång tid att åka någon av de vägarna nu som förr så är det för att fler kan bruka dem. Det blir som du säger smidigt att ta bilen, jag ser dock inte ett självändamål i att försvåra bilåkande, så i mina ögon är det inte ett problem i sig.
Det innebär inte att jag är emot andra trafikslag heller, och en satsning på biltrafik måste förstås vägas mot andra intressen, men om biltrafiken ökas med 20 % av att vägnätet förbättras är det för att det fanns en efterfrågan.
Folk vill bo i hus, de vill/behöver arbeta i städer och de vill/behöver också ta sig till andra platser. Det kan man förstås försvåra genom ett underutbyggt vägnät, men jag tycker att det är bra om man i så fall också säger att det är det man gör.
Själv bor jag i en stad och promenerar till jobbet, så allt mitt bilkörande kan kanske sättas på nöjeskontot om man vill vara krass, men jag värdesätter det ändå.
I torsdags hamnade jag för första gången i mitt liv efter en cyklistklunga på ca 8-10 personer. Vilken fröjd! Så mycket enklare att passera än alla dessa Epatraktorer, som ju är helt vanliga bilar, oftast av större modeller och som man hamnar efter varje dag. Cyklistklungor är ju sällan ute i rusningstrafik, vilket Eporna oftast är.
Släppte gasen i god tid, då det var ett backkrön längre fram, körde sedan smidigt om efter krönet då det var fri sikt. Smal landsväg med en fil i vardera riktning, 80 och ingen vägren.
Släppte gasen i god tid, då det var ett backkrön längre fram, körde sedan smidigt om efter krönet då det var fri sikt. Smal landsväg med en fil i vardera riktning, 80 och ingen vägren.
Var ute i förrgår på ett asfaltspass (med mtb) då det är mörkt i skogen nu innan jag är färdig.Anna_H skrev:I torsdags hamnade jag för första gången i mitt liv efter en cyklistklunga på ca 8-10 personer. Vilken fröjd! Så mycket enklare att passera än alla dessa Epatraktorer, som ju är helt vanliga bilar, oftast av större modeller och som man hamnar efter varje dag. Cyklistklungor är ju sällan ute i rusningstrafik, vilket Eporna oftast är.
Släppte gasen i god tid, då det var ett backkrön längre fram, körde sedan smidigt om efter krönet då det var fri sikt. Smal landsväg med en fil i vardera riktning, 80 och ingen vägren.
Pluspoäng till alla bilisterna där det var 70 väg. Alla gick över och höll avstånd. Den enda som inte kunde passera pga mötande bil låg bak mig i några meter.
Duktiga ju =)
Well, eporna brukar ju ligga typ 20-30 km/h över hastighetsgränsen, så det är sällan man behöver köra om dem. Ibland kör man dock förbi dem, när de ligger i diket...Anna_H skrev:I torsdags hamnade jag för första gången i mitt liv efter en cyklistklunga på ca 8-10 personer. Vilken fröjd! Så mycket enklare att passera än alla dessa Epatraktorer, som ju är helt vanliga bilar, oftast av större modeller och som man hamnar efter varje dag. Cyklistklungor är ju sällan ute i rusningstrafik, vilket Eporna oftast är.
Inte på den vägen jag kör, den går nämligen mellan polisstationen i Karlstad och brandstationen i Skoghall. Cyklar lätt förbi dem på vägen hem då det är lite nerförsbacke hela vägen. Riktigt kul faktisktT Troberg skrev:
(Obruten cykelbana nästan hela vägen)