Unikt namn
R Rkarlsson skrev:
Det är något allvarligt fel på er som försvarar sådant beteende som kan skada eller döda människor. Kan inte ni lämna in körkortet och gå istället.

I denna punkt var det bättre förr, då cyklade alla till jobbet till och med i byarna innan allt var asfalterat och innan den aggressiva korkheten tillkom.
Man dör inte av lite vatten.

I dagens ultra-stressade samhälle där man får dagens ris för att stå på fel sida i en jävla trapp eftersom slips-bengt har planerat att trappen tar 15,36 sekunder att forcera och hela morgonschemat går o stöpet. Så kan man ju försöka visa hänsyn genom att inte ta upp mer utrymme än vad som krävs, eller förbereda sig på att någon stressad sadist förr eller senare hämnas.
Tyvärr.

Allt snurrar kring artificiella deadlines, där all väntetid är waste som måste optimeras bort. Och varje dag vi stressar runt bidrar vi till att mata det här tidsmonstret som jagar oss, får oss på dåligt humör och att ta dumma beslut.

Jakten på sekunder tär på godheten samhället... Men Cykla i bredd är ett omak oavsett om ni gör det för att träna för Touren, vinna tid eller att för att hämnas på bilister.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man dör inte av lite vatten.

I dagens ultra-stressade samhälle där man får dagens ris för att stå på fel sida i en jävla trapp eftersom slips-bengt har planerat att trappen tar 15,36 sekunder att forcera och hela morgonschemat går o stöpet. Så kan man ju försöka visa hänsyn genom att inte ta upp mer utrymme än vad som krävs, eller förbereda sig på att någon stressad sadist förr eller senare hämnas.
Tyvärr.

Allt snurrar kring artificiella deadlines, där all väntetid är waste som måste optimeras bort. Och varje dag vi stressar runt bidrar vi till att mata det här tidsmonstret som jagar oss, får oss på dåligt humör och att ta dumma beslut.

Jakten på sekunder tär på godheten samhället... Men Cykla i bredd är ett omak oavsett om ni gör det för att träna för Touren, vinna tid eller att för att hämnas på bilister.
Nej man dör inte av lite vatten.
Men de kan skada sig rejält eller i värsta fall dö.

Som sagt, lämna in körkortet om du inte pallar med att samsa med människor.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
R Rkarlsson skrev:
Nej man dör inte av lite vatten.
Men de kan skada sig rejält eller i värsta fall dö.

Som sagt, lämna in körkortet om du inte pallar med att samsa med människor.
Läste du ens vad jag skrev?
Trafiken är ett samspel, de flesta kan behöva chilla lite och fundera över hur mottrafikanterna upplever ens framfart.
 
1. Jag tycker filmen var rolig.
2. Jag skäms lite för att jag tycker att filmen var rolig.
3. Jag tror att de som gjorde filmen är asociala svin. Förhoppningsvis växer de upp.
4. Cyklande i bredd handlar inte om att förstöra för bilister. Hur jävla svårt ska det vara att förstå?
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Läste du ens vad jag skrev?
Trafiken är ett samspel, de flesta kan behöva chilla lite och fundera över hur mottrafikanterna upplever ens framfart.
självklart.

Men Cykla i bredd är ett omak

Det är det ju inte. Snorungarna är ett omak. Och bör lämna in körkort.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fler vägar byggs för att folk vill köra mer, därmed minskar de problemen som uppstår pga. brist. Att det blir mer trafik är inte ett problem i sig, utan det är ett tecken på att folk kan ta sig dit de vill på önskat vis.

Att det sen finns negativa konsekvenser också ska inte förväxlas med att vägar är något dåligt.
Ditt svar kan verkar korrekt och logiskt, men det finns gott om studier som visar att det är själva byggandet av vägar som gör att trafiken på dem ökar. Det blir helt enkelt så smidigt att ta bilen. Finns i princip inga projekt där man i en stad lyckats korta restiden genom att utöka kapaciteten på befintliga vägar. Däremot kortar man restiden på befintliga vägar om man istället bygger bra cykelbanor och skapar bra kollektivtrafik, eftersom färre då tar bilen.
 
  • Gilla
pjgb och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, håller med, det är livsfarligt att cykla mitt ute i vägbanan…
Nej, det är inte farligt att cykla ute i vägbanan, inte heller att cykla i bredd, om bara alla fordon följer de givna reglerna.

Ser du att det är heldragen linje?

Det är alltså inte tillåtet att köra om där, eftersom du måste passera den heldragna linjen med iallafall ena hjulparet för att passera säkert. Alltså är det helt rätt av cyklisterna att köra i bredd, eftersom det inte går att göra en säker och laglig omkörning på platsen.

Om de hade cyklat längst kanten så att bilisten kände sig trygg med att köra om hade de ju därmed inte underlättat en säker omkörning utan uppmuntrat till olaglig omkörning.

Men det där är svårt att förstå för dem som tror att cyklister alltid i alla lägen ska lämna företräde för allt och alla.
 
  • Gilla
Eld och 3 till
  • Laddar…
Ny gatuchef i Karlstad sedan februari. Han verkar lovande.
Tyvärr är artikeln låst, men jag tar en skärmdump på det väsentligaste: :)
Han vill minska biltrafiken i centrum, han är Karlstadsbo från början, och han cyklar.

https://www.nwt.se/2021/08/30/nya-gatuchefen-vi-maste-fa-ordning-pa-elsparkcyklarna/

Skärmdump av en artikel där den nya gatuchefen i Karlstad diskuterar att minska biltrafik och sin bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en artikel om den nya gatuchefen i Karlstad med text om hans fritidsintressen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ditt svar kan verkar korrekt och logiskt, men det finns gott om studier som visar att det är själva byggandet av vägar som gör att trafiken på dem ökar. Det blir helt enkelt så smidigt att ta bilen. Finns i princip inga projekt där man i en stad lyckats korta restiden genom att utöka kapaciteten på befintliga vägar. Däremot kortar man restiden på befintliga vägar om man istället bygger bra cykelbanor och skapar bra kollektivtrafik, eftersom färre då tar bilen.
Nu pratade vi förvisso om nya vägar och inte befintliga, men kör i vind: Essingeleden från tre till fyra filer norrut, E4 från två till tre filen vid Alby och Stäketleden till två filer per riktning för att ta tre relativt nutida exempel från Stockholm. Vad gäller nya vägar kan Norra och Södra länken nämnas liksom E18 över Kista.

Om det nu tar lika lång tid att åka någon av de vägarna nu som förr så är det för att fler kan bruka dem. Det blir som du säger smidigt att ta bilen, jag ser dock inte ett självändamål i att försvåra bilåkande, så i mina ögon är det inte ett problem i sig.

Det innebär inte att jag är emot andra trafikslag heller, och en satsning på biltrafik måste förstås vägas mot andra intressen, men om biltrafiken ökas med 20 % av att vägnätet förbättras är det för att det fanns en efterfrågan.

Folk vill bo i hus, de vill/behöver arbeta i städer och de vill/behöver också ta sig till andra platser. Det kan man förstås försvåra genom ett underutbyggt vägnät, men jag tycker att det är bra om man i så fall också säger att det är det man gör.

Själv bor jag i en stad och promenerar till jobbet, så allt mitt bilkörande kan kanske sättas på nöjeskontot om man vill vara krass, men jag värdesätter det ändå.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
hsd
Här har politikerna lovat cykelvägar i 16 år, ofta kommer löften i anslutning till val.....
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Här har politikerna lovat cykelvägar i 16 år, ofta kommer löften i anslutning till val.....
....som sällan infrias.:rolleyes:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
I torsdags hamnade jag för första gången i mitt liv efter en cyklistklunga på ca 8-10 personer. Vilken fröjd! Så mycket enklare att passera än alla dessa Epatraktorer, som ju är helt vanliga bilar, oftast av större modeller och som man hamnar efter varje dag. Cyklistklungor är ju sällan ute i rusningstrafik, vilket Eporna oftast är.

Släppte gasen i god tid, då det var ett backkrön längre fram, körde sedan smidigt om efter krönet då det var fri sikt. Smal landsväg med en fil i vardera riktning, 80 och ingen vägren.
 
  • Gilla
tank77 och 7 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
I torsdags hamnade jag för första gången i mitt liv efter en cyklistklunga på ca 8-10 personer. Vilken fröjd! Så mycket enklare att passera än alla dessa Epatraktorer, som ju är helt vanliga bilar, oftast av större modeller och som man hamnar efter varje dag. Cyklistklungor är ju sällan ute i rusningstrafik, vilket Eporna oftast är.

Släppte gasen i god tid, då det var ett backkrön längre fram, körde sedan smidigt om efter krönet då det var fri sikt. Smal landsväg med en fil i vardera riktning, 80 och ingen vägren.
Var ute i förrgår på ett asfaltspass (med mtb) då det är mörkt i skogen nu innan jag är färdig.
Pluspoäng till alla bilisterna där det var 70 väg. Alla gick över och höll avstånd. Den enda som inte kunde passera pga mötande bil låg bak mig i några meter.
Duktiga ju =)
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
I torsdags hamnade jag för första gången i mitt liv efter en cyklistklunga på ca 8-10 personer. Vilken fröjd! Så mycket enklare att passera än alla dessa Epatraktorer, som ju är helt vanliga bilar, oftast av större modeller och som man hamnar efter varje dag. Cyklistklungor är ju sällan ute i rusningstrafik, vilket Eporna oftast är.
Well, eporna brukar ju ligga typ 20-30 km/h över hastighetsgränsen, så det är sällan man behöver köra om dem. Ibland kör man dock förbi dem, när de ligger i diket...
 
T Troberg skrev:
Well, eporna brukar ju ligga typ 20-30 km/h över hastighetsgränsen, så det är sällan man behöver köra om dem. Ibland kör man dock förbi dem, när de ligger i diket...
Inte på den vägen jag kör, den går nämligen mellan polisstationen i Karlstad och brandstationen i Skoghall. Cyklar lätt förbi dem på vägen hem då det är lite nerförsbacke hela vägen. Riktigt kul faktiskt :)

(Obruten cykelbana nästan hela vägen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.