J JohanLun skrev:
Är det inte så att det är länsstyrelsen och inte polisen som drar in körkort. Polisen kan i vissa fall ta körkortet på plats.
Dvs för att bli av med körkortet behöver polisen rapportera till länsstyrelsen som sen ska ta upp och bedöma detta. Jag har ingen aning om de gör detta vid rödljuskörning med cykel.
Jag skulle aldrig köra mot rött med bil (Jo, har gjort det någon gång mitt i natten när ett trafikljus stått på rött 5min i en helt öde korsning) men har nog cyklat mot rött någon gång, framförallt har jag i min ungdom hundratals gånger sneddat i korsningar via att "halvleda" (åka på ena pedalen) cykeln på övergångsstället mot rött. Men jag har slutat med det, både för att jag inte längre bor i Uppsala och för jag tycker risken är för stor.
Alla får väl ta risker bäst de behagar, men cykla mot rött kan kosta en livet så jag skulle inte förorda det.
Transportstyrelsen är den myndighet som beslutar om återkallande av körkort.
(Du har helt rätt i att det var Länsstyrelsen förr.)
Polisen kan och skall omhänderta det på plats i vissa fall.

Att en cyklist blir av med sitt körkort om de cyklar mot rött får nog i realiteten ses som osannolikt.
Men i grunden skulle det kunna hända. Det beror nog på flera olika omständigheter, bland annat om du har några trafikbrott sedan innan. Gissar jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag kör också MC aktivt, men till skillnad från dig så tror jag inte att ökad hastighet höjer säkerheten. Tvärtom.

Jag gör däremot som du vad gäller att köra aktivt. Läser av trafiken hela tiden, ”förutser” olika scenarior, litar inte på någon. Aktiv körning.

Men jag kör inte fortare för att komma ifatt andra för att göra omkörningar. Försöker istället hålla en lägre hastighet så att ingen kommer för nära framför.
Min övningskörningsledare hade en mycket bra filosofi: "om du kör så att du inte har uppmärksamhet över för att betrakta landskapet/omgivningen också, så kör du för fort."
 
K knipo skrev:
Transportstyrelsen är den myndighet som beslutar om återkallande av körkort.
(Du har helt rätt i att det var Länsstyrelsen förr.)
Polisen kan och skall omhänderta det på plats i vissa fall.

Att en cyklist blir av med sitt körkort om de cyklar mot rött får nog i realiteten ses som osannolikt.
Men i grunden skulle det kunna hända. Det beror nog på flera olika omständigheter, bland annat om du har några trafikbrott sedan innan. Gissar jag.
Är det inte lite samma sak om man cyklar på "fyllan"? Frågan är, får man en prick i något register om man ägnar sig åt sådana tilltag, så att upprepade styrfyllor och rödkörningar med velociped tillslut leder till att man anses olämplig för körkort? Var går gränsen? Får man köra elspark och 30-moppe och andra inte körkortspliktiga fordon hur som helst utan att bli av med körkortet?
Jag tänker även på en historia jag läste om en man med ett par öl innanför västen som på en campingplats hoppade in och drog handbromsen i en bil som kommit på rull och blev av med körkortet.
 
T tanaris skrev:
Typ lite som ekonomisk brottslighet, då...
Ekonomisk brottslighet är det värsta man kan göra i Sverige, högre straff än mord och grov misshandel
 
J JohanLun skrev:
Är det inte lite samma sak om man cyklar på "fyllan"? Frågan är, får man en prick i något register om man ägnar sig åt sådana tilltag, så att upprepade styrfyllor och rödkörningar med velociped tillslut leder till att man anses olämplig för körkort? Var går gränsen? Får man köra elspark och 30-moppe och andra inte körkortspliktiga fordon hur som helst utan att bli av med körkortet?
Jag tänker även på en historia jag läste om en man med ett par öl innanför västen som på en campingplats hoppade in och drog handbromsen i en bil som kommit på rull och blev av med körkortet.
Huuu!!!
Inte ”cykla på fyllan”-diskussionen igen!:rofl:
Har skrivits många rader i denna tråden redan.
Men ett snabbt o kort svar.
Så länge man inte orsakar någon olycka är det ok att cykla påverkad. Det finns inget som registreras om man cyklar full. Men är man så full att man ändå blir föremål för ett polisingripande så blir man sannolikt LOB-ad, dvs körd till fyllecell.
O blir man det tillräckligt många gånger så kan körkortet ligga risigt på det, oavsett att man inte varit i närheten av trafiksituationer.
Tillräckligt många (rapporterade) rödljuskörningar med cykel är högst sannolikt inget alls bra för ens körkort. Transportstyrelsen anser då att man inte har omdöme i trafiken o kan återkalla körkortet.
Köra 30-moppe påverkad är samma som bil. Dvs säga ”big No No.”
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
...Jag tänker även på en historia jag läste om en man med ett par öl innanför västen som på en campingplats hoppade in och drog handbromsen i en bil som kommit på rull och blev av med körkortet.
Sådana historier missuppfattas ofta, eller saknas det väsentliga delar i dem. Att någon skulle bli av med körkortet enbart för det du beskriver låter för mig fullkomligt osannolikt. Det måste finnas mer i den storyn om det är sant.
Som vanligt; är det för bra för att vara sant är det nog inte sant.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ekonomisk brottslighet är det värsta man kan göra i Sverige, högre straff än mord och grov misshandel
Bara om man åker fast. Jag klarade mig.
 
J JohanLun skrev:
....Får man köra ......30-moppe och andra inte körkortspliktiga fordon hur som helst utan att bli av med körkortet?
En liten passus där bara.
Alla mopeder är idag körkortspliktiga. Även gamla 30-mopeder.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K knipo skrev:
Huuu!!!
Inte ”cykla på fyllan”-diskussionen igen!:rofl:
Har skrivits många rader i denna tråden redan.
Men ett snabbt o kort svar.
Så länge man inte orsakar någon olycka är det ok att cykla påverkad. Det finns inget som registreras om man cyklar full. Men är man så full att man ändå blir föremål för ett polisingripande så blir man sannolikt LOB-ad, dvs körd till fyllecell.
O blir man det tillräckligt många gånger så kan körkortet ligga risigt på det, oavsett att man inte varit i närheten av trafiksituationer.
Tillräckligt många (rapporterade) rödljuskörningar med cykel är högst sannolikt inget alls bra för ens körkort. Transportstyrelsen anser då att man inte har omdöme i trafiken o kan återkalla körkortet.
Köra 30-moppe påverkad är samma som bil. Dvs säga ”big No No.”
Haha, ja, jag minns att en politiker åkte fast för barnvagnsfylla, precis i samma veva hade nämligen samme politiker köpt ett hus mina föräldrar ägt för 50 år sen, eftersom de som köpte huset av dem och sålde till politikern var en religiös församling hade min pappa "behållit" några originaldokument, varpå han när huset återgick i privat ägo (tror jag han sa) besökte denne man och återlämnade dokumentationen då han väl trodde det var en ansvarsfull och intresserad herre. Strax efter skrevs om "fyllekörningen" i aftonblaskan. Resten av historien har jag ingen aning om. Jag gissar barnen är stora och körkortet återlämnat om det någonsin togs. Men min misstanke är att det var andra än länsstyrelsen/Trafikverket som grottade ned sig i historien. :)
 
K knipo skrev:
En liten passus där bara.
Alla mopeder är idag körkortspliktiga. Även gamla 30-mopeder.
Men jag antar b kort duger? Eller måste jag sälla mig till en skara fjuniga fjortonåringar för att få framföra min gamla Husqvarna från 1959?
 
T tanaris skrev:
Bara om man åker fast. Jag klarade mig.
Bra där. Så mycket skatt man betalar så är det inte mer än rätt. Jag är för feg, vågar knappt ta representation på företagskortet.
 
@JohanLun ta en titt på ditt körkort, både framsidan och baksidan så kommer du se att det på framsidan kommer stå ”9. AM/M” och på baksidan ”AM DD.MM.ÅÅ” ”B DD.MM.ÅÅ”.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K knipo skrev:
En liten passus där bara.
Alla mopeder är idag körkortspliktiga. Även gamla 30-mopeder.
Klass II kräver visserligen förarbevis (inte från alla), men det är nog inte att likställa med körkortsplikt.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Klass II kräver visserligen förarbevis (inte från alla), men det är nog inte att likställa med körkortsplikt.
Helt sant.(y)
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bra där. Så mycket skatt man betalar så är det inte mer än rätt. Jag är för feg, vågar knappt ta representation på företagskortet.
Nu var det inte något medvetet skattefusk, eftersom jag (tydligen) är gravt autistisk tycker jag inte man ska ägna sig åt sånt heller. Däremot råkade jag skriva under en årsredovisning några dagar för sent. Skönt att det är preskriberat nu och min kriminella karriär är avslutad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.