AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej vårdslöshet kan du åka dit för om du beter sig vårdslöst, behöver inte resultera i en olycka. Tex om du går mot rött utan att se dig för och en bil måste tvärnita kan du åka dit för vårdslöshet.

Anledningen man tog bort bot vid rött för gångtrafikanter är för att precis alla gör det. Så gör din plikt och cykla mot rött så är vi snart där även för cykel
Nej.
Det räcker inte att en bil måste bromsa.
Men nog om det.

Din motivering att straffet togs bort för att alla gjorde det låter lite för billigt tycker jag.
Jag säger inte att du har fel, men det låter märkligt.
Samma resonemang skulle ju kunna användas vid fortkörning med då.
(Jag är så trött på uttrycket:rolleyes:, men)
har du någon källa till det?
Skulle vara intressant att se.

Jag måste helt enkelt gooooogla lite.
Se vem som hinner först?:D
 
K knipo skrev:
Kolla här!
En motion från 1984.
Det verkar banne mig som att du har rött! Attans med!:p

[länk]
Jag har alltid rätt, förutom de få gånger jag har fel
 
K knipo skrev:
Fast här står det, vid en snabb genomläsning, att;
Vad utskottet sålunda anförde gäller även beträffande det nu aktuella motionsförslaget. Motion 1984/85:1050 (c) bör därför lämnas utan åtgärd.

Hmmm...:thinking:

[länk]
Fast det var hur som helt därför man tog bort böter för det. Men ska tilläggas det är fortfarande olagligt gå mot rött, bara det att det inte är ett bötesbrott längre

https://lawline.se/answers/straffbart-att-ga-mot-rott


Eftersom 9 av 10 inte blir bötfällda vid eventuellt ingripande vid rödljuskörning på cykel så är det i praktiken ingen större skillnad gå eller cykla mot rött
 
R Rkarlsson skrev:
Nej Kungsparken, Finjavägen-Vankivavägen. Där har jag stått som en fågelholk emellanåt :D
Men de du nämner fungerade inte bra heller.
Finjagatan? Vid gamla T4?
Det har jag aldrig tänkt på.
Men som jag skrev innan så var ljusen ut ur Hlm förr en katastrof. Vid Shell-macken kunde man stå en livstid, gärna mitt i natten.
Likaså vid gamla Ford, Dahlqvists bil.
Där blev ju däcken platta emellanåt.:rolleyes:
På bägge de rödljusen har jag faktiskt kört mot rött, bägge gångerna mitt i natten. Första gången stod jag alldeles för länge. Vågade först inte köra. Jag backade bak o körde fram flera gånger. Till slut körde jag sakta förbi. Den korsningen var ju inte precis skymd heller.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast det var hur som helt därför man tog bort böter för det. Men ska tilläggas det är fortfarande olagligt gå mot rött, bara det att det inte är ett bötesbrott längre

[länk]


Eftersom 9 av 10 inte blir bötfällda vid eventuellt ingripande vid rödljuskörning på cykel så är det i praktiken ingen större skillnad gå eller cykla mot rött
Stapel med föreläggande av ordningsböter med anteckningar, intill en skärmdump av Polisens tweet om trafikförseelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
[bild]
Visst vid sådana där speciella insatser blir folk bötfällda men det är en piss i havet och påverkar inte min 9 av 10 statement.
 
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Visst vid sådana där speciella insatser blir folk bötfällda men det är en piss i havet och påverkar inte min 9 av 10 statement.
Typ lite som ekonomisk brottslighet, då...
 
Unikt namn
R Rkarlsson skrev:
Det var innan mitträckenas tid. Det är förenat med livsfara att ligga i högerdelen. Plus att det är väldigt lätt för en bilist att förväxla dig med en moped som oftast ligger höger.

Jag låg alltid i mitten, direkt efter jag tog kortet rättade jag såklart till det felutlärda.
Tror bilisterna verkligen att motorcyklar i >70kmh är mopeder?
De måste vara de där trötta mobilpillande nötterna som borde skaka galler istället för att skapa trafikfarliga situationer i så fall.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tror bilisterna verkligen att motorcyklar i >70kmh är mopeder?
De måste vara de där trötta mobilpillande nötterna som borde skaka galler istället för att skapa trafikfarliga situationer i så fall.
Tyvärr är det alltför många bilister som förväxlar mc med moped.
Det spelar ingen roll om det är mobilpillande bilister eller alerta toppchaffisar, verkan är densamma när olyckan händer.
Därför gör man som motorcyklist allt man kan för att minimera situationer. I alla fall jag.
Ett sätt som jag skrev innan är att undvika ligga bakom fordon. Ett annat är att placera sig ”rätt” i förhållande till övrig trafik.
Som mc-förare måste man vara aktiv, hela tiden.
Nu sticker jag ut hakan lite, men kör man aktivt så är man mer på alerten, man är hela tiden steget före, planerar, förutser situationer, letar faror.
Med aktivt menar jag då att man kör kanske lite fortare än andra så man kör om, i lagom mån, övrig trafik, höjer farten lite lite mer på de där kurviga vägarna så man måste jobba med hojen, jobbar med gas/broms, blick osv.
Då är man aktiv o luras inte att slappna av för mycket.
För det är när man slappnar av o bara ”åker” hoj som olyckor inträffar.
Man sitter ned i sadeln o bara följer med trafiktempot, ligger bakom en rad bilar på den där kurviga 70-vägen utan att vara med i matchen, tappar blicken, tappar koncentrationen, tappar helt enkelt körningen.
Då är man inte på hugger när ”det” händer.
Det är man på helt annat sätt när man kör aktivt.

Oj!
Nu blev det en lång utläggning.
Sorry.
O nu blev jag sugen att hoppa upp på hojen igen!:crysmile:
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
kör man aktivt så är man mer på alerten, man är hela tiden steget före, planerar, förutser situationer, letar faror.
Med aktivt menar jag då att man kör kanske lite fortare än andra så man kör om, i lagom mån, övrig trafik, höjer farten lite lite mer på de där kurviga vägarna
Jag misstänker att Trafikverket har en annan uppfattning om vad som är säker trafik. Sannolikt rekommenderar de att man tar en paus istället för att köra fortare om man inte kan hålla sig alert annars.

Men jag håller med dig om att det är roligare att köra lite på spänn än att tuffa med i låga, förutsebara hastigheter. Oavsett fordon.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
K knipo skrev:
Tyvärr är det alltför många bilister som förväxlar mc med moped.
Det spelar ingen roll om det är mobilpillande bilister eller alerta toppchaffisar, verkan är densamma när olyckan händer.
Därför gör man som motorcyklist allt man kan för att minimera situationer. I alla fall jag.
Ett sätt som jag skrev innan är att undvika ligga bakom fordon. Ett annat är att placera sig ”rätt” i förhållande till övrig trafik.
Som mc-förare måste man vara aktiv, hela tiden.
Nu sticker jag ut hakan lite, men kör man aktivt så är man mer på alerten, man är hela tiden steget före, planerar, förutser situationer, letar faror.
Med aktivt menar jag då att man kör kanske lite fortare än andra så man kör om, i lagom mån, övrig trafik, höjer farten lite lite mer på de där kurviga vägarna så man måste jobba med hojen, jobbar med gas/broms, blick osv.
Då är man aktiv o luras inte att slappna av för mycket.
För det är när man slappnar av o bara ”åker” hoj som olyckor inträffar.
Man sitter ned i sadeln o bara följer med trafiktempot, ligger bakom en rad bilar på den där kurviga 70-vägen utan att vara med i matchen, tappar blicken, tappar koncentrationen, tappar helt enkelt körningen.
Då är man inte på hugger när ”det” händer.
Det är man på helt annat sätt när man kör aktivt.

Oj!
Nu blev det en lång utläggning.
Sorry.
O nu blev jag sugen att hoppa upp på hojen igen!:crysmile:
Jag kör också MC aktivt, men till skillnad från dig så tror jag inte att ökad hastighet höjer säkerheten. Tvärtom.

Jag gör däremot som du vad gäller att köra aktivt. Läser av trafiken hela tiden, ”förutser” olika scenarior, litar inte på någon. Aktiv körning.

Men jag kör inte fortare för att komma ifatt andra för att göra omkörningar. Försöker istället hålla en lägre hastighet så att ingen kommer för nära framför.
 
Är det inte så att det är länsstyrelsen och inte polisen som drar in körkort. Polisen kan i vissa fall ta körkortet på plats.
Dvs för att bli av med körkortet behöver polisen rapportera till länsstyrelsen som sen ska ta upp och bedöma detta. Jag har ingen aning om de gör detta vid rödljuskörning med cykel.
Jag skulle aldrig köra mot rött med bil (Jo, har gjort det någon gång mitt i natten när ett trafikljus stått på rött 5min i en helt öde korsning) men har nog cyklat mot rött någon gång, framförallt har jag i min ungdom hundratals gånger sneddat i korsningar via att "halvleda" (åka på ena pedalen) cykeln på övergångsstället mot rött. Men jag har slutat med det, både för att jag inte längre bor i Uppsala och för jag tycker risken är för stor.
Alla får väl ta risker bäst de behagar, men cykla mot rött kan kosta en livet så jag skulle inte förorda det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag misstänker att Trafikverket har en annan uppfattning om vad som är säker trafik. Sannolikt rekommenderar de att man tar en paus istället för att köra fortare om man inte kan hålla sig alert annars.

Men jag håller med dig om att det är roligare att köra lite på spänn än att tuffa med i låga, förutsebara hastigheter. Oavsett fordon.
Jo, men Trafikverket (nu tänker jag på de som tar körkort) ägnar sig åt nybörjare och oerfarna.
Jag menar inte att man skall flåköra.
Om ni läser mellan raderna förstår ni nog vad jag menar hoppas jag. I alla fall om ni kör själva.
Jag förstår om det låter lite provocerande, men det handlar inte om att ligga på gränsen, köra som en idiot etc.
Det handlar om att behålla fokus, att vara med hela tiden.
Inte göra dumheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.