84 381 läst · 1 428 svar
84k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Största risken måste väl ändå vara när båda startar från stillastående och cyklisten befinner sig i lastbilens döda vinkel, och då är det inte särskilt svårt att vara uppmärksam. Men det gäller förstås också att förstå vad som kan hända, och det kanske är lite svårare.H hapazard skrev:
Dessutom antar jag att de allra flesta lastbilsförare saktar ner rejält innan de svänger 90 grader.
T tanaris skrev:Största risken måste väl ändå vara när båda startar från stillastående och cyklisten befinner sig i lastbilens döda vinkel, och då är det inte särskilt svårt att vara uppmärksam. Men det gäller förstås också att förstå vad som kan hända, och det kanske är lite svårare.
Dessutom antar jag att de allra flesta lastbilsförare saktar ner rejält innan de svänger 90 grader.
Det är tyvärr inte ohört att cyklisten väntar för rött ljus, lastbilsföraren kör upp bredvid och svänger höger utan att släppa fram cyklisten.T tanaris skrev:Största risken måste väl ändå vara när båda startar från stillastående och cyklisten befinner sig i lastbilens döda vinkel, och då är det inte särskilt svårt att vara uppmärksam. Men det gäller förstås också att förstå vad som kan hända, och det kanske är lite svårare.
Dessutom antar jag att de allra flesta lastbilsförare saktar ner rejält innan de svänger 90 grader.
Nästan som om lastbilsföraren glömt bort att det finns fler sorters trafik än de som väger 15 ton.
Att anta att folk inte gör fel är ju trevligt, att säkerställa att folk inte dör när folk gör fel är bättre.
Jag vet, men lösningen kan ju inte vara att cykla mot rött.kashieda skrev:Det är tyvärr inte ohört att cyklisten väntar för rött ljus, lastbilsföraren kör upp bredvid och svänger höger utan att släppa fram cyklisten.
Nästan som om lastbilsföraren glömt bort att det finns fler sorters trafik än de som väger 15 ton.
Att anta att folk inte gör fel är ju trevligt, att säkerställa att folk inte dör när folk gör fel är bättre.
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
När det inte är fritt så jag måste stanna vid rött ställer jag mig så långt fram jag kan så alla bilar ser mig. Tex cyklar jag förbi övergångsställen och ställer mig efter det istället för framför det. För att bilarna ska se migT tanaris skrev:
Det var innan mitträckenas tid. Det är förenat med livsfara att ligga i högerdelen. Plus att det är väldigt lätt för en bilist att förväxla dig med en moped som oftast ligger höger.Unikt namn skrev:
Jag låg alltid i mitten, direkt efter jag tog kortet rättade jag såklart till det felutlärda.
Det är mentalt jobbigt för mig som bilförare att stanna vid rödljus.AndersMalmgren skrev:Det är mentalt jobbigt för en cyklist att stanna vid rött när det är fritt. Man måste lixom starta från nollmoment. Dessutom sker de flesta dödsolyckor vid grönt ljus när tung trafik svänger höger och kör över cyklisten.
Du låter som en rätt oschön människa rent allmänt efter vad jag läst så jag står fast vid autism.
Jag har ofta bråttom o känner att jag har inte alltid tid att stanna för att vänta.
Dessutom är det ofta tomt i korsningen o då är det väldigt mentalt påfrestande att stå där helt ensam, stirrandes på ett rödljus som aldrig blir grönt, känna att tiden tiden rinner iväg o jag är alldeles ensam, men får inte köra.
Dessutom är det jobbigt eftersom man måste starta från noll.
Det gör att min bränsleförbrukning går upp när jag gasar iväg. Det hade varit mycket bättre om jag bara kunde glida igenom korsningarna utan att stanna fast det är rött. Det hade sparat både min bränsleförbrukning o miljön.
Jag har provat att köra mot rött några gånger, men då har polisen kommit o tagit mitt körkort.
Det är mentalt jobbigt det med. I synnerhet som jag ofta ser cyklister som kör mot rött. Ibland kör de ut fast det är rött o det är bilar i korsningen, det är mentalt jobbigt det med.
Tänk om de repar eller bucklar min bil när jag kör på dem fast jag har grönt.
Tänk vilken tur att jag trots allt är mentalt färdigutvecklad o förstår att man trots allt måste stanna vid rödljus när det är rött, fast det är mentalt jobbigt.
1. Ja,K knipo skrev:
2. Nej, inte följa kanten, när jag tog mitt A så hette det att man skulle ligga en 1/3 till 1/2 in i körfältet från höger räknat.
3. Givetvis när du kan och inte stör trafiken.
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Skillnaden är vikten, hastigheten och siktenK knipo skrev:Det är mentalt jobbigt för mig som bilförare att stanna vid rödljus.
Jag har ofta bråttom o känner att jag har inte alltid tid att stanna för att vänta.
Dessutom är det ofta tomt i korsningen o då är det väldigt mentalt påfrestande att stå där helt ensam, stirrandes på ett rödljus som aldrig blir grönt, känna att tiden tiden rinner iväg o jag är alldeles ensam, men får inte köra.
Dessutom är det jobbigt eftersom man måste starta från noll.
Det gör att min bränsleförbrukning går upp när jag gasar iväg. Det hade varit mycket bättre om jag bara kunde glida igenom korsningarna utan att stanna fast det är rött. Det hade sparat både min bränsleförbrukning o miljön.
Jag har provat att köra mot rött några gånger, men då har polisen kommit o tagit mitt körkort.
Det är mentalt jobbigt det med. I synnerhet som jag ofta ser cyklister som kör mot rött. Ibland kör de ut fast det är rött o det är bilar i korsningen, det är mentalt jobbigt det med.
Tänk om de repar eller bucklar min bil när jag kör på dem fast jag har grönt.
Tänk vilken tur att jag trots allt är mentalt färdigutvecklad o förstår att man trots allt måste stanna vid rödljus när det är rött, fast det är mentalt jobbigt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Om det är fritt är det fritt. I en bil kan du inte veta om det är fritt pga hastigheten, sikten och att du sitter i en kupé med begränsad ljudupptagning. Finns inget att jämföra med att köra rött med en bil och en cykel faktiskt. Förutom att båda är emot reglerna, det är sant.K knipo skrev:
Sluta försvara ett sådant felbeteende som en dåres försvarstal.AndersMalmgren skrev:
Hastigheten kan en bilförare anpassa precis lika bra som en cyklist.
Sikten kan en förare ha precis lika bra som en cyklist, det beror givetvis på miljön/omgivningen.
Ljudet kan jag väl möjligen till viss del köpa, men även den förklaringen är ju dum. Det är massor med bakgrundsljud som kan förvirra, om man nu måste debattera.
Resonemanget ”om det är fritt är det fritt” passar precis lika bra in till en bilist med.
Sedan förstår jag att det är en skillnad, men det är ändå inte rätt.
Det är bland annat sådant resonemang o agerande som sänker cyklisters förtroende.