T
H hapazard skrev:
Svårt att vara uppmärksam på något som är mycket snabbare och större än du, som svänger i mot dig snett bakifrån.
Största risken måste väl ändå vara när båda startar från stillastående och cyklisten befinner sig i lastbilens döda vinkel, och då är det inte särskilt svårt att vara uppmärksam. Men det gäller förstås också att förstå vad som kan hända, och det kanske är lite svårare.

Dessutom antar jag att de allra flesta lastbilsförare saktar ner rejält innan de svänger 90 grader.
 
T
Nissens Nissens skrev:
Testa cykelbanan, det är inte lika vanligt med lastbilar o bussar där. :)
Nu gällde ju diskussionen när cykelbanan korsar en körbana...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Största risken måste väl ändå vara när båda startar från stillastående och cyklisten befinner sig i lastbilens döda vinkel, och då är det inte särskilt svårt att vara uppmärksam. Men det gäller förstås också att förstå vad som kan hända, och det kanske är lite svårare.

Dessutom antar jag att de allra flesta lastbilsförare saktar ner rejält innan de svänger 90 grader.
T tanaris skrev:
Största risken måste väl ändå vara när båda startar från stillastående och cyklisten befinner sig i lastbilens döda vinkel, och då är det inte särskilt svårt att vara uppmärksam. Men det gäller förstås också att förstå vad som kan hända, och det kanske är lite svårare.

Dessutom antar jag att de allra flesta lastbilsförare saktar ner rejält innan de svänger 90 grader.
Det är tyvärr inte ohört att cyklisten väntar för rött ljus, lastbilsföraren kör upp bredvid och svänger höger utan att släppa fram cyklisten.
Nästan som om lastbilsföraren glömt bort att det finns fler sorters trafik än de som väger 15 ton.

Att anta att folk inte gör fel är ju trevligt, att säkerställa att folk inte dör när folk gör fel är bättre.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T
kashieda kashieda skrev:
Det är tyvärr inte ohört att cyklisten väntar för rött ljus, lastbilsföraren kör upp bredvid och svänger höger utan att släppa fram cyklisten.
Nästan som om lastbilsföraren glömt bort att det finns fler sorters trafik än de som väger 15 ton.

Att anta att folk inte gör fel är ju trevligt, att säkerställa att folk inte dör när folk gör fel är bättre.
Jag vet, men lösningen kan ju inte vara att cykla mot rött.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag vet, men lösningen kan ju inte vara att cykla mot rött.
När det inte är fritt så jag måste stanna vid rött ställer jag mig så långt fram jag kan så alla bilar ser mig. Tex cyklar jag förbi övergångsställen och ställer mig efter det istället för framför det. För att bilarna ska se mig
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag vet, men lösningen kan ju inte vara att cykla mot rött.
Ett sätt är ju att väghållaren gör cykelfickor framför bilarna och att bilförarna respekterar dem.
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
När jag tog körkort skulle alla hålla till höger för att underlätta omkörningar... Men det var tydligen en annan mer tillmötesgående tid.
Det var innan mitträckenas tid. Det är förenat med livsfara att ligga i högerdelen. Plus att det är väldigt lätt för en bilist att förväxla dig med en moped som oftast ligger höger.

Jag låg alltid i mitten, direkt efter jag tog kortet rättade jag såklart till det felutlärda.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]
Ja nu var de en bred grusväg. Inte okej att sticka iväg såklart.
 
Två cyklister blir omkörda av en bilist på en smal väg, där två bilar troligen har svårt att mötas utan att gå utanför vägkanten,

NTF,
del1
del2
del3
del4
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är mentalt jobbigt för en cyklist att stanna vid rött när det är fritt. Man måste lixom starta från nollmoment. Dessutom sker de flesta dödsolyckor vid grönt ljus när tung trafik svänger höger och kör över cyklisten.

Du låter som en rätt oschön människa rent allmänt efter vad jag läst så jag står fast vid autism.
Det är mentalt jobbigt för mig som bilförare att stanna vid rödljus.
Jag har ofta bråttom o känner att jag har inte alltid tid att stanna för att vänta.
Dessutom är det ofta tomt i korsningen o då är det väldigt mentalt påfrestande att stå där helt ensam, stirrandes på ett rödljus som aldrig blir grönt, känna att tiden tiden rinner iväg o jag är alldeles ensam, men får inte köra.
Dessutom är det jobbigt eftersom man måste starta från noll.
Det gör att min bränsleförbrukning går upp när jag gasar iväg. Det hade varit mycket bättre om jag bara kunde glida igenom korsningarna utan att stanna fast det är rött. Det hade sparat både min bränsleförbrukning o miljön.
Jag har provat att köra mot rött några gånger, men då har polisen kommit o tagit mitt körkort.
Det är mentalt jobbigt det med. I synnerhet som jag ofta ser cyklister som kör mot rött. Ibland kör de ut fast det är rött o det är bilar i korsningen, det är mentalt jobbigt det med.
Tänk om de repar eller bucklar min bil när jag kör på dem fast jag har grönt.
Tänk vilken tur att jag trots allt är mentalt färdigutvecklad o förstår att man trots allt måste stanna vid rödljus när det är rött, fast det är mentalt jobbigt.
 
  • Haha
  • Gilla
Jeppson och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Utveckla gärna ditt resonemang.
Jag förstår inte.
1. Menar du att en motorcyklist skall köra på högra sidan av sitt körfält?
2. Alltså följa kanten typ?
3. De får inte använda hela körfältet?
1. Ja,
2. Nej, inte följa kanten, när jag tog mitt A så hette det att man skulle ligga en 1/3 till 1/2 in i körfältet från höger räknat.
3. Givetvis när du kan och inte stör trafiken.
 
K knipo skrev:
Det är mentalt jobbigt för mig som bilförare att stanna vid rödljus.
Jag har ofta bråttom o känner att jag har inte alltid tid att stanna för att vänta.
Dessutom är det ofta tomt i korsningen o då är det väldigt mentalt påfrestande att stå där helt ensam, stirrandes på ett rödljus som aldrig blir grönt, känna att tiden tiden rinner iväg o jag är alldeles ensam, men får inte köra.
Dessutom är det jobbigt eftersom man måste starta från noll.
Det gör att min bränsleförbrukning går upp när jag gasar iväg. Det hade varit mycket bättre om jag bara kunde glida igenom korsningarna utan att stanna fast det är rött. Det hade sparat både min bränsleförbrukning o miljön.
Jag har provat att köra mot rött några gånger, men då har polisen kommit o tagit mitt körkort.
Det är mentalt jobbigt det med. I synnerhet som jag ofta ser cyklister som kör mot rött. Ibland kör de ut fast det är rött o det är bilar i korsningen, det är mentalt jobbigt det med.
Tänk om de repar eller bucklar min bil när jag kör på dem fast jag har grönt.
Tänk vilken tur att jag trots allt är mentalt färdigutvecklad o förstår att man trots allt måste stanna vid rödljus när det är rött, fast det är mentalt jobbigt.
Skillnaden är vikten, hastigheten och sikten
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skillnaden är vikten, hastigheten och sikten
Nej.
Rött är rött, precis som vinet.
Finns ingen skillnad.

Jag kan förstå din tanke o har själv cyklat så, men det är inte rätt. Skillnaden är liv o död i ”worst case”, o vi vet bägge vem som är förloraren.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
K knipo skrev:
Nej.
Rött är rött, precis som vinet.
Finns ingen skillnad.

Jag kan förstå din tanke o har själv cyklat så, men det är inte rätt. Skillnaden är liv o död i ”worst case”, o vi vet bägge vem som är förloraren.
Om det är fritt är det fritt. I en bil kan du inte veta om det är fritt pga hastigheten, sikten och att du sitter i en kupé med begränsad ljudupptagning. Finns inget att jämföra med att köra rött med en bil och en cykel faktiskt. Förutom att båda är emot reglerna, det är sant.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om det är fritt är det fritt. I en bil kan du inte veta om det är fritt pga hastigheten, sikten och att du sitter i en kupé med begränsad ljudupptagning. Finns inget att jämföra med att köra rött med en bil och en cykel faktiskt. Förutom att båda är emot reglerna, det är sant.
Sluta försvara ett sådant felbeteende som en dåres försvarstal.
Hastigheten kan en bilförare anpassa precis lika bra som en cyklist.
Sikten kan en förare ha precis lika bra som en cyklist, det beror givetvis på miljön/omgivningen.
Ljudet kan jag väl möjligen till viss del köpa, men även den förklaringen är ju dum. Det är massor med bakgrundsljud som kan förvirra, om man nu måste debattera.
Resonemanget ”om det är fritt är det fritt” passar precis lika bra in till en bilist med.
Sedan förstår jag att det är en skillnad, men det är ändå inte rätt.
Det är bland annat sådant resonemang o agerande som sänker cyklisters förtroende.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.