Nissens Nissens skrev:
Det har satsats många miljoner i cykelbanor. Använd dem istället om du tycker att det är farligt i trafiken. Det är liksom därför de finns…
Tyvärr verkar det vara sommarjobbare som planerat cykelbanorna eftersom de kan plötsligt ta slut. Mynna i en trappa. Byta sida från ena till andra sidan vägen osv. Men framförallt saknas de oftast på de 70 vägar med smal vägren där detta är ett problem. Jag undviker att cykla på dessa vägar då det känns som ett kamikaze uppdrag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är det inte enklare att du använder cykelbanan?
Bilarna korsar cykelbanan för att svänga höger, utan att se sig för. Edit: eller skiter i att cykeln får tvärnita och slänger sig in precis framför
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bilarna korsar cykelbanan för att svänga höger, utan att se sig för. Edit: eller skiter i att cykeln får tvärnita och slänger sig in precis framför
Eller kör ut från parkeringen rakt över cykelbana utan att lämna företräde, eller använder cykelbanan som parkering för kortare eller längre avlastning, eller...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Eller kör ut från parkeringen rakt över cykelbana utan att lämna företräde, eller använder cykelbanan som parkering för kortare eller längre avlastning, eller...
"Parkeringsblinkers" är en välutvecklad uppfinning. Används gärna av de som har fel på blinkersreglaget inför filbyten eller i korsningar.
 
J JohanLun skrev:
Tyvärr verkar det vara sommarjobbare som planerat cykelbanorna eftersom de kan plötsligt ta slut. Mynna i en trappa. Byta sida från ena till andra sidan vägen osv. Men framförallt saknas de oftast på de 70 vägar med smal vägren där detta är ett problem. Jag undviker att cykla på dessa vägar då det känns som ett kamikaze uppdrag.
Jag som är bilist och fotgängare har många gånger undrat om det är en cyklist som inte kan trafikregler eller någon som hatar cyklister som designar trafiklösningarna för cyklister i Stockholm Stad.

Men det är kanske en kombination, cyklisten frågar cyklisthataren om det är ok enligt lagen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Som motorcyklist så tar jag deras backspegel om de kör för nära. Är de så nära att jag kan ta den så var de för nära, och har inte mycket att komma med om de bråkar. Jag har en hel fil som är min, försöker någon dela den med mig så gör de fel, har antagligen inte ens sett mig, och utsätter mig för livsfara.

Naturligtvis gör jag inte det om man typ skulle hamna bredvid varandra vid ett rödlyse eller så, utan i situationer där det utgör en risk. Sök på youtube, det finns massor av videos på bilister som inte bryr sig om motorcyklar och glatt prejar dem vid filbyten eller korsningar. De vet att de inte tar skada om de kör på en motorcykel, men för hojen är det livsfarligt.

Har en hjälmkamera (behöver ändå kommunikation mellan hojarna, och de ingår i samma greja) på väg för att kunna dokumentera om situationen skulle eskalera.
Om du är innehavare av körkort klass A och inte fick det i ett Cornflakes-paket så bör du ha fått lära dej vart du ska placera hojen, du har INTE hela filen/körfältet!



En som har klass A och gärna kör hoj
 
D Daniel 109 skrev:
Man kan dessutom inte hitta på vad som helst i sina föreskrifter.
Är du helt säker??
Har du läst igenom många kommuners LTF??
 
kashieda kashieda skrev:
"Parkeringsblinkers" är en välutvecklad uppfinning. Används gärna av de som har fel på blinkersreglaget inför filbyten eller i korsningar.
Det tragikomiska är ju att de i de flesta fall är tillåtet att göra korta stopp för lastning i bilens körbana. Men likförbannat ska de upp och blockera cykelbanan (där de aldrig har att göra, annat än att korsa vid utfart då och då har bilen väjningsplikt), för annars hindrar de trafiken...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Om du är innehavare av körkort klass A och inte fick det i ett Cornflakes-paket så bör du ha fått lära dej vart du ska placera hojen, du har INTE hela filen/körfältet!



En som har klass A och gärna kör hoj
Utveckla gärna ditt resonemang.
Jag förstår inte.
Menar du att en motorcyklist skall köra på högra sidan av sitt körfält?
Alltså följa kanten typ?
De får inte använda hela körfältet?
 
H hapazard skrev:
Det tragikomiska är ju att de i de flesta fall är tillåtet att göra korta stopp för lastning i bilens körbana. Men likförbannat ska de upp och blockera cykelbanan (där de aldrig har att göra, annat än att korsa vid utfart då och då har bilen väjningsplikt), för annars hindrar de trafiken...
Livsfarligt beteende för oss som har små barn då man måste ut i trafiken. Om yrkeschaufför en är närvarande skäller jag ut denna rejält.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Kom på en till lite rolig händelse en buss svängde ut utan att se sig för när jag kom med mitt barn där bak han var kanske runt 2 eller 3 år då. Jag fick slänga mig ut i körfältet brevid och som tur var fanns det ingen där som körde på oss. Hur som helt blev jag skogstokig och var väldigt verbal mot chaffören. Då var det en kärring som skrek hur säger du när du har ditt barn med dig.

Den kärringen fick sig också en utskällning, haha
 
  • Haha
Jetkokos och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M maxmsm skrev:
Om du är innehavare av körkort klass A och inte fick det i ett Cornflakes-paket så bör du ha fått lära dej vart du ska placera hojen, du har INTE hela filen/körfältet!

En som har klass A och gärna kör hoj
Skojar du?

Självklart har en MC hela körfältet till förfogande, även om man vanligtvis ligger i högra delen av vägbanan.
MC följer ju övrig trafiks hastighet. Jag har både MC, Bil och Lastbilskörkort sedan många år och har aldrig hört talas om att en MC inte har rätt till hela körfältet. Du behöver nog ange en källa till det påståendet om du skall ha någon trovärdighet…

Om du nu verkligen har MC kort; är du säker på att du inte hittade det i det där cornflakespaketet du skriver om? :crysmile:
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Skojar du?

Självklart har en MC hela körfältet till förfogande, även om man vanligtvis ligger i högra delen av vägbanan.
MC följer ju övrig trafiks hastighet. Jag har både MC, Bil och Lastbilskörkort sedan många år och har aldrig hört talas om att en MC inte har rätt till hela körfältet. Du behöver nog ange en källa till det påståendet om du skall ha någon trovärdighet…

Om du nu verkligen har MC kort; är du säker på att du inte hittade det i det där cornflakespaketet du skriver om? :crysmile:
Ja, du har helt rätt. Motorcyklister har givetvis hela körfältet till sitt förfogande.
Konstigt vore det annars.
Men jag håller mig, till skillnad från du, till den vänstra delen av körfältet.
Jag anser det vara säkrare.
På småvägarna håller jag mig till den rakaste linjen om det kan ske utan fara.

Nu blev jag sugen på att sätta mig på hojen. Igen.:cool:
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Exakt, spandexraketerna är till störst bekymmer när de på en smal cykelväg i skogen dyker upp från ingenstans utan ringsignal 2-3 st som sicksackar fram när jag varit ute och cyklat med barnen. Helt respektlöst. Ingen hänsyn. Prejar i princip ut barnen i terrängen. Här är det MTB cyklar.
Är det en bana tillägnad mtb så bör vandrare vara riktigt uppmärksamma på att det kan komma en cykel i full karriär. Fatta vad störigt det skulle vara att en vandrare står mitt i ett stup.
Här har gående karraktär att gå undan när de hör en rasslande cykel. Lika som de flesta cyklister har respekt och stanna för gående i vandringslederna.

Jag som då är cyklist ala snigelfart är extremt lyhörd i nerför för att inte vara ivägen för experterna :D
Självklart skall man försöka göra sig hörd när man kommer bakifrån.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Om du är innehavare av körkort klass A och inte fick det i ett Cornflakes-paket så bör du ha fått lära dej vart du ska placera hojen, du har INTE hela filen/körfältet!



En som har klass A och gärna kör hoj
Jävla skämt. De lärde ut det 2008, och jag kan säga att den som ens försöker är bara korkad och helt blåst. En mc förare ska under inga omständigheter hålla så långt till höger.
Motorcyklisten har hela filen till sitt förfogande.
Och man skall hålla i mitten, dels för att ingen ska köra om dig på enfiligt, dels för att skulle de komma upp ett djur så ska du hinna undan.
På vägar utan räcken skall du hålla längst till vänster i skymning/mörker.

Har även A. Och kört med instruktörer som ratar det korkade sättet de lärt ut på att hålla höger.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.