@
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skillnaden är att en bilist inte är oskyddad och ni har en tuta som hörs
Kanske cyklisterna också skulle inse det? Körde här om dagen på en kurvig 90-sträcka med solen i ögonen. I en kurva stod tre vuxna motionärer i rad över vägen och vilade. :thinking: nog finns det många idi _ _ _ _ _ _ . . .
 
Anna_H Anna_H skrev:
Cyklister lever längre än dem som alltid kör bil. Mycket längre. /…/ I snitt 12 000 i samhällsvinst per person läste jag nånstans
Låter som en osannolik kombination om vi ser pension som en samhällskostnad. :p

Nu tillhör jag förvisso inte dem som tycker att människor finns för samhällets skull, utan tvärt om, men om man ska hålla på och räkna på det där sättet måste ett långt liv vara en minuspost av dignitet.
 
  • Haha
Unikt namn
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Kanske cyklisterna också skulle inse det? Körde här om dagen på en kurvig 90-sträcka med solen i ögonen. I en kurva stod tre vuxna motionärer i rad över vägen och vilade. :thinking: nog finns det många idi _ _ _ _ _ _ . . .
Jo det är ju puckat. Skulle själv aldrig stanna direkt efter en kurva. Dessutom brukar jag gå ut i väggrenen när jag stannar. Skulle dock aldrig cykla där. Med 22mm profil och slicks skulle man få punka där på två röda
 
K knipo skrev:
Det står att cyklister SKALL cykla på cykelbana om sådan finns samt att de SKALL föras så nära den högra delen av vägrenen eller den bana som används.
Det är många ställen där det inte finns någon cykelbana i närheten av vägen.

I trafikförordningen i 3:12 i andra stycket (första stycket under punkt 4) står följande,
”Skyldigheten att använda vägrenen enligt första stycket 1-4 gäller endast om vägrenen är av tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda.”

Med andra ord så får cyklister, mopedister mfl använda körbanan även när vägren finns.

Om ”alla” bilister hade hållit ut tillräckligt mycket (ca 1,5m) i sidled från cyklisten vid omkörningen så hade troligen fler cyklister cyklat på vägrenen än i högra hjulspåret.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är många ställen där det inte finns någon cykelbana i närheten av vägen.

I trafikförordningen i 3:12 i andra stycket (första stycket under punkt 4) står följande,
”Skyldigheten att använda vägrenen enligt första stycket 1-4 gäller endast om vägrenen är av tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda.”

Med andra ord så får cyklister, mopedister mfl använda körbanan även när vägren finns.

Om ”alla” bilister hade hållit ut tillräckligt mycket (ca 1,5m) i sidled från cyklisten vid omkörningen så hade troligen fler cyklister cyklat på vägrenen än i högra hjulspåret.
Men snälla...
Läs det jag skriver.
Det du replikerade är ju ungefär det jag skriver.
Det är ju de där slaskarna, undantagen, som ställer till det. Jag skriver inte att cyklisterna inte FÅR, bara att de SKALL.
Läs inte bara texten rakt av, försök att förstå vad som menas med.
Jag ha ALDRIG skrivit att de inte får cykla på vägen.
 
K knipo skrev:
Jag tycker du verkar halvt rabiat i denna diskussionen. Du är väldigt svart/vit.
Det står att cyklister SKALL cykla på cykelbana om sådan finns samt att de SKALL föras så nära den högra delen av vägrenen eller den bana som används. Cyklister SKALL färdas på rad efter varandra.
Det är egentligen kristallklart.
Men sedan har lagstiftaren slängt in lite slaskparagrafer, vilket gör att det blir konflikt.
Kan man bara använda de slaskarna med sunt förnuft så är det inga problem.
Men, som alltid, så är det inte alla som kan det.
Vare sig på ena eller andra hållet.
Vad menar du med "slaskparagrafer"? Att de egentligen inte gäller? Vem är det isåfall som är svart-vit och rabiat?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det måste man ha på cykeln.
Ibland undrar man faktiskt varför man måste ha en ringklocka. Har inte sen jag köpte min cykel i maj fått en enda att reagera trots den låter högt. Folk har ju hög musik i öronen, satans vandrare. Det är ännu en tråd, varför flyttar inte sig vandrare och samspelar i naturen :D

På bilar fungerar den till 0%.

Funderar på om man ska ha en tuta med bälg.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ibland undrar man faktiskt varför man måste ha en ringklocka. Har inte sen jag köpte min cykel i maj fått en enda att reagera trots den låter högt. Folk har ju hög musik i öronen, satans vandrare. Det är ännu en tråd, varför flyttar inte sig vandrare och samspelar i naturen :D

På bilar fungerar den till 0%.

Funderar på om man ska ha en tuta med bälg.
Bilar som kör för nära i stadstrafik brukar jag banka i taket. Eller skrika högt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bilar som kör för nära i stadstrafik brukar jag banka i taket. Eller skrika högt.
Ja det är helt rätt. Om de inte hör eller ser dig så måste du ju göra dig hörd/sedd. Precis så gör jag med fast jag slår med öppen hand på rutor vid övergångställen.
Och vid de tillfällen är jag på fot i gulväst och reflexer. :D
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, man måste inte köra väldigt nära. Man får vänta tills man inte har möte. Det är väldigt synd att förslaget om minst 1,5 meters avstånd vid omkörning av cykel inte gick igenom. Och det är väldigt märkligt att så många motorfordonsförare tycker att 30-40 cm räcker när man kör om en cykel men aldrig skulle köra om ett annat motorfordon så nära.
Det roliga är att det beteende du kritiserar bilister för utsätter cyklister fotgängare för dagligen.
Men då är det inte sällan 20cms marginal. Det var nog bara 2dagar sedan en cykelkrigare nästan mejjade ner mig när jag var ute och gick med barnvagnen.

Nedförsbacke hade han, och det fanns mer marginal på sidan han inte körd om på....
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det roliga är att det beteende du kritiserar bilister för utsätter cyklister fotgängare för dagligen.
Men då är det inte sällan 20cms marginal. Det var nog bara 2dagar sedan en cykelkrigare nästan mejjade ner mig när jag var ute och gick med barnvagnen.

Nedförsbacke hade han, och det fanns mer marginal på sidan han inte körd om på....
Exakt, spandexraketerna är till störst bekymmer när de på en smal cykelväg i skogen dyker upp från ingenstans utan ringsignal 2-3 st som sicksackar fram när jag varit ute och cyklat med barnen. Helt respektlöst. Ingen hänsyn. Prejar i princip ut barnen i terrängen. Här är det MTB cyklar.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bilar som kör för nära i stadstrafik brukar jag banka i taket. Eller skrika högt.
Är det inte enklare att du använder cykelbanan?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Vad menar du med "slaskparagrafer"? Att de egentligen inte gäller? Vem är det isåfall som är svart-vit och rabiat?
Hur tolkar du ordet ”skall”. I sammanhaget: ”man skall använda cykelbana” ?
 
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, man måste inte köra väldigt nära. Man får vänta tills man inte har möte. Det är väldigt synd att förslaget om minst 1,5 meters avstånd vid omkörning av cykel inte gick igenom. Och det är väldigt märkligt att så många motorfordonsförare tycker att 30-40 cm räcker när man kör om en cykel men aldrig skulle köra om ett annat motorfordon så nära.
Det har satsats många miljoner i cykelbanor. Använd dem istället om du tycker att det är farligt i trafiken. Det är liksom därför de finns…
 
1 § Du skall läsa hela lagen.

2 § Vill du bara slå ett citat i huvudet på någon kan du dock stanna efter att du hittat något som styrker din tes.
 
  • Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.