83 271 läst · 1 428 svar
83k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Uppenbarligen inte för dig då.M mackan_kal skrev:
1: cykel är konstruerad för högre hastighetet än 40km/h.
2: väggrenen är inte alltid. Eller till och med väldigt sällan lämplig att färdas på med en landsvägscykel. En moped som du upprepar använde väggrenen måste använda den. Med undantag att den kan också vara i vägen om denne anser att det inte är bra nog. Det är ALLTSÅ upp till användare att bedöma vad som är lämpligt. Inte du som lekman bakom ratten.
Det här har diskuterat flera gånger tidigare i tråden och med samma utfall. Det finns inga lagstöd att en cyklist måste hålla sig i väggrenen eutan det är upp till användare att bedöma vad som är bäst. Det som dock är klart är att en omkörning måste ske säkert
Snälla läs igen, du gräver din egna grav kompis. Du kommer med påhopp efter påhopp men aldrig nåt mer än så. Sandlådenivå.
"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen"
En cykel är en cykel, inte "fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen"
Dvs, cykel är cykel, moped är moped och det sistnämnda som tar upp 40 km/h är ett odefinierat fordon med dom specifikationerna.
"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen"
En cykel är en cykel, inte "fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen"
Dvs, cykel är cykel, moped är moped och det sistnämnda som tar upp 40 km/h är ett odefinierat fordon med dom specifikationerna.
A atomlab skrev:Uppenbarligen inte för dig då.
1: cykel är konstruerad för högre hastighetet än 40km/h.
2: väggrenen är inte alltid. Eller till och med väldigt sällan lämplig att färdas på med en landsvägscykel. En moped som du upprepar använde väggrenen måste använda den. Med undantag att den kan också vara i vägen om denne anser att det inte är bra nog. Det är ALLTSÅ upp till användare att bedöma vad som är lämpligt. Inte du som lekman bakom ratten.
Jag känner till Öland väldigt väl, är uppväxt ungefär mitt på ön. Cyklat & kört moped på 136:an från Färjestaden upp till kroken (Byxelkrok).M mackan_kal skrev:Då är väl det ända rätta att förbjuda cyklister på vägar över 30 om det är så farligt? Länsväg 136 har långt över 1000 bilar/h på sommaren, skulle alla göra en omkörning som om de körde om en bil kan vi stänga ner norra öland nu.
Min poäng är att alla vanliga cyklister och mopedister körde i vägrenen som man ska enligt lagen när den är tillräckligt bred, medans den här dåren promt skulle ligga ute i vägbanan, utan lagstöd och ganska jävla farligt. För honom.
Att folk försvarar detta betende och kommer med trams om att man ej kan läsa visar ju på nivån hos vissa på detta forum.
Har varit med om bilköer (nästan stillastående) från ca Lundegård ända till Kalmar.
Jag cyklar hellre i högra hjulspåret än på vägrenen, detta pga att allt för många bilar kör om en så nära om man ligger på vägrenen så att om man ”sträcker ut” vänster arm så snuddar bilens backspegel ens hand. Det är alldeles för nära.
Förr var det säkrare att cykla på 136:an än nedre vägen (LV 958) mellan Glömminge & Färjestaden (Möllstorp), pga att LV 958 är relativt smal samt då utan någon GC.
I 3:12 i andra stycket (första stycket under punkt 4) står följande,M mackan_kal skrev:
”Skyldigheten att använda vägrenen enligt första stycket 1-4 gäller endast om vägrenen är av tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda.”
Med andra ord så får cyklister, mopedister mfl använda körbanan även när vägren finns.
Demmpa skrev:Jag känner till Öland väldigt väl, är uppväxt ungefär mitt på ön. Cyklat & kört moped på 136:an från Färjestaden upp till kroken (Byxelkrok).
Har varit med om bilköer (nästan stillastående) från ca Lundegård ända till Kalmar.
Jag cyklar hellre i högra hjulspåret än på vägrenen, detta pga att allt för många bilar kör om en så nära om man ligger på vägrenen så att om man ”sträcker ut” vänster arm så snuddar bilens backspegel ens hand. Det är alldeles för nära.
Förr var det säkrare att cykla på 136:an än nedre vägen (LV 958) mellan Glömminge & Färjestaden (Möllstorp), pga att LV 958 är relativt smal samt då utan någon GC.
I 3:12 i andra stycket (första stycket under punkt 4) står följande,
”Skyldigheten att använda vägrenen enligt första stycket 1-4 gäller endast om vägrenen är av tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda.”
Med andra ord så får cyklister, mopedister mfl använda körbanan även när vägren finns.
4-5 andra tvåhjulingar använde den. Vägen var av bra kvalité. Medans en medelålders man låg långt ut i körbanan.
Vad är det som inte är helt uppenbart i detta fallet?
Jag ger opp! Jag har hamnat i fel tråd. Hej då!
Bönder har 16 arbetstimmar. Det är bra planerat att dra ut exakt i rusning. Klappmongo de med.Maskintok skrev:
Svurit bra många ggr över bönderna vid Eslöv, det är precis som de bara måste ut 1610 när hela jävla lund ska passera.
Cyklister här är ur vägen då de inte kör bil och kör inte på RV som bönderna gör.
Då har ni bättre cyklister..R Rkarlsson skrev:
Men visst kan bönderna försöka välja tiden bättre.. troligen drängar... Som skall avbyta eller sluta jobbet..
Vi har cykelväg hela vägen till stan, de som cyklar på morgon och kväll cyklar till jobbet antingen i byn bredvid eller i stan.Maskintok skrev:
Det är inte drängar som kör här uppe, det är oftast ägarna själva. De kör även ut på motortrafikleden.
De är farligare än cyklar då de blir kaos med omkörningar av de.
De få gånger jag kör väg med lastare så har jag iallafall vett att gå in i nästa ficka om jag har ett par få bilar bak.
Jag håller mig alltid till höger och bussfickorna när jag kör på väg..R Rkarlsson skrev:Vi har cykelväg hela vägen till stan, de som cyklar på morgon och kväll cyklar till jobbet antingen i byn bredvid eller i stan.
Det är inte drängar som kör här uppe, det är oftast ägarna själva. De kör även ut på motortrafikleden.
De är farligare än cyklar då de blir kaos med omkörningar av de.
De få gånger jag kör väg med lastare så har jag iallafall vett att gå in i nästa ficka om jag har ett par få bilar bak.
högst 2 km 3 gånger per år..
Jag tänker snarare att de trafikanter som är korkade nog att få högt blodtryck eller hjärtproblem av den friskvårdande och därmed samhällsavlastande cyklisten inte innebär någon större förlust för samhället om/när de avlider i någon av nyss nämnda åkommor, istället kan det snarare vara en vinst för samhället. Perfekt!Maskintok skrev:
Jag läste lite snabbt och fel "fri-vården" och eftersom jag läst några böcker om kriminalitet och gäng i sommar så tänkte jag på gängmedlemmar som istf fängelse får frivård. Kanske kunde man istället för pingis och karibienresor dra på dem trikåer och skicka ut dem på 90 väg utan vägren, så får de den där kicken och nära döden upplevelsen de verkar sträva efter. Framtidens gäng är varken klaner eller mc-gäng utan spandex raketer... Cykel på köpet!T TowaTei skrev:Jag tänker snarare att de trafikanter som är korkade nog att få högt blodtryck eller hjärtproblem av den friskvårdande och därmed samhällsavlastande cyklisten inte innebär någon större förlust för samhället om/när de avlider i någon av nyss nämnda åkommor, istället kan det snarare vara en vinst för samhället. Perfekt!
Nu handlar det ju inte om friskvård eller inte friskvård. Det handlar om det olämpliga i att cykla i bredd ute i biltrafiken. Det är ett riskbeteende som riskerar att öka kostnaderna för samhället.T TowaTei skrev:Jag tänker snarare att de trafikanter som är korkade nog att få högt blodtryck eller hjärtproblem av den friskvårdande och därmed samhällsavlastande cyklisten inte innebär någon större förlust för samhället om/när de avlider i någon av nyss nämnda åkommor, istället kan det snarare vara en vinst för samhället. Perfekt!
Det finns betydligt bättre ställen att friskvårda sig på..
Men kanske löser det naturliga urvalet problemet över tiden.