K knipo skrev:
Sluta försvara ett sådant felbeteende som en dåres försvarstal.
Hastigheten kan en bilförare anpassa precis lika bra som en cyklist.
Sikten kan en förare ha precis lika bra som en cyklist, det beror givetvis på miljön/omgivningen.
Ljudet kan jag väl möjligen till viss del köpa, men även den förklaringen är ju dum. Det är massor med bakgrundsljud som kan förvirra, om man nu måste debattera.
Resonemanget ”om det är fritt är det fritt” passar precis lika bra in till en bilist med.
Sedan förstår jag att det är en skillnad, men det är ändå inte rätt.
Det är bland annat sådant resonemang o agerande som sänker cyklisters förtroende.
Så du går inte mot rött heller då?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så du går inte mot rött heller då?
Bra teknik att byta fokus.;)
Jo, det gör jag ibland.
Det beror på, precis som jag antar o hoppas när du cyklar mot rött.
Jag säger bara att ditt resonemang skulle kunna implementeras precis lika bra på bilister. O juridiskt är det samma, men inte för fotgängare.

Jag har fått fram det jag ville, att det inte är ok att cykla mot rött.
Jag behöver inte dividera mer om det.
Att det sedan är många som gör det är en annan femma.

I Malmö är det ganska många bilister som kör mot rött med, o det är lika illa. Det retar mig när jag ser det. O enligt min lilla empiriska summering så är det helt klart vilken kategori människor det är som gör det.
(Nu växlade jag visst fokus!:crysmile:)

Oavsett, cykla försiktigt när du gör det mot rött!
O bli inte förbannad när/om polisen stoppar dig o ger dig böter och omhändertar ditt körkort.:cool:
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K knipo skrev:
Bra teknik att byta fokus.;)
Jo, det gör jag ibland.
Det beror på, precis som jag antar o hoppas när du cyklar mot rött.
Jag säger bara att ditt resonemang skulle kunna implementeras precis lika bra på bilister. O juridiskt är det samma, men inte för fotgängare.

Jag har fått fram det jag ville, att det inte är ok att cykla mot rött.
Jag behöver inte dividera mer om det.
Att det sedan är många som gör det är en annan femma.

I Malmö är det ganska många bilister som kör mot rött med, o det är lika illa. Det retar mig när jag ser det. O enligt min lilla empiriska summering så är det helt klart vilken kategori människor det är som gör det.
(Nu växlade jag visst fokus!:crysmile:)

Oavsett, cykla försiktigt när du gör det mot rött!
O bli inte förbannad när/om polisen stoppar dig o ger dig böter och omhändertar ditt körkort.:cool:
För att prata lite om rödljuskörning.
Du känner ju till Hässleholm. Där är ett par trafikljus som inte alls reagerar på motorcyklar. Så kom man på kvällen när det var helt tomt på bilar så blev man så illa tvungen att köra mot rött. Det kändes väl konstigt men med lite försiktighet fanns ingen risk.
Det kan nog inte riktigt hända i sthlm på samma sätt dock.
 
K knipo skrev:
Bra teknik att byta fokus.;)
Jo, det gör jag ibland.
Det beror på, precis som jag antar o hoppas när du cyklar mot rött.
Jag säger bara att ditt resonemang skulle kunna implementeras precis lika bra på bilister. O juridiskt är det samma, men inte för fotgängare.

Jag har fått fram det jag ville, att det inte är ok att cykla mot rött.
Jag behöver inte dividera mer om det.
Att det sedan är många som gör det är en annan femma.

I Malmö är det ganska många bilister som kör mot rött med, o det är lika illa. Det retar mig när jag ser det. O enligt min lilla empiriska summering så är det helt klart vilken kategori människor det är som gör det.
(Nu växlade jag visst fokus!:crysmile:)

Oavsett, cykla försiktigt när du gör det mot rött!
O bli inte förbannad när/om polisen stoppar dig o ger dig böter och omhändertar ditt körkort.:cool:
Jag har blivit stoppad flera gånger utan att få böter, kan inte tänka mig en bilist som blir stoppad inte får böter eller körkortet indraget. Så nej det är inte samma sak. Cykla mot rött är mycket närmare gå mot rött än att köra mot rött.
 
R Rkarlsson skrev:
För att prata lite om rödljuskörning.
Du känner ju till Hässleholm. Där är ett par trafikljus som inte alls reagerar på motorcyklar. Så kom man på kvällen när det var helt tomt på bilar så blev man så illa tvungen att köra mot rött. Det kändes väl konstigt men med lite försiktighet fanns ingen risk.
Det kan nog inte riktigt hända i sthlm på samma sätt dock.
Menar du trafikljusen (som nu inte finns längre) på gamla 21:an ut mot Kristianstad?
Förbi OBS?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har blivit stoppad flera gånger utan att få böter, kan inte tänka mig en bilist som blir stoppad inte får böter eller körkortet indraget. Så nej det är inte samma sak. Cykla mot rött är mycket närmare gå mot rött än att köra mot rött.
Nej, du har fel.
Bara för att du har haft tur o inte fått någon ordningsbot eller annat betyder inte det att det är ok.
Du är en trafikant o skall följa de regler som avses för trafikanter. Det är bland annat att stanna vid trafiksignal.
 
K knipo skrev:
Nej, du har fel.
Bara för att du har haft tur o inte fått någon ordningsbot eller annat betyder inte det att det är ok.
Du är en trafikant o skall följa de regler som avses för trafikanter. Det är bland annat att stanna vid trafiksignal.
Det är inte okej gå mot rött heller. Så sluta vara så präktig nu. Det viktiga är det görs med hänsyn och respekt.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
T
K knipo skrev:
Sluta försvara ett sådant felbeteende som en dåres försvarstal.
Hastigheten kan en bilförare anpassa precis lika bra som en cyklist.
Sikten kan en förare ha precis lika bra som en cyklist, det beror givetvis på miljön/omgivningen.
Ljudet kan jag väl möjligen till viss del köpa, men även den förklaringen är ju dum. Det är massor med bakgrundsljud som kan förvirra, om man nu måste debattera.
Resonemanget ”om det är fritt är det fritt” passar precis lika bra in till en bilist med.
Sedan förstår jag att det är en skillnad, men det är ändå inte rätt.
Det är bland annat sådant resonemang o agerande som sänker cyklisters förtroende.
Som rödljusstannande cyklist ser man påfallande ofta hur dåliga rödljuscyklisterna är på att bedöma situationen. Dvs de tror de har full koll (för att de sitter på en cykel, har bra sikt, hör bra, yadayada), men från åskarplats är det ofta uppenbart att de inte hade det.
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte okej gå mot rött heller. Så sluta vara så präktig nu. Det viktiga är det görs med hänsyn och respekt.
Det är inte ok, men det är inte heller straffbelagt.
Jag är inte präktig.
Jag vill bara försöka få dig att förstå att du faktiskt har fel i just detta.
Om inte annat så för din skull om du skulle köra mot rött framför fel (eller rätt;)) polis.
Men kolla (som vanligt) Trafikförordningen.
Där står det.

Jag vill även betona att jag inte försöker skriva dig på näsan eller är irriterad, jag gillar bara diskussioner.:cool:
O ännu bättre är det när man har rätt.:crysmile:;)
 
T
Om inte annat kan man, när var och varannan arbets- och uppdragsgivare kräver ett utdrag, fråga sig om det är värt att offra ett rent belastningsregister för de där sekundrarna man sparade på en rödljuskörning. Särskilt som den lilla extra träning man får efter att ha stannat förmodligen gör att man vinner tillbaka några av dem i slutändan.
 
K knipo skrev:
Menar du trafikljusen (som nu inte finns längre) på gamla 21:an ut mot Kristianstad?
Förbi OBS?
Nej Kungsparken, Finjavägen-Vankivavägen. Där har jag stått som en fågelholk emellanåt :D
Men de du nämner fungerade inte bra heller.
 
K knipo skrev:
Det är inte ok, men det är inte heller straffbelagt.
Jag är inte präktig.
Jag vill bara försöka få dig att förstå att du faktiskt har fel i just detta.
Om inte annat så för din skull om du skulle köra mot rött framför fel (eller rätt;)) polis.
Men kolla (som vanligt) Trafikförordningen.
Där står det.

Jag vill även betona att jag inte försöker skriva dig på näsan eller är irriterad, jag gillar bara diskussioner.:cool:
O ännu bättre är det när man har rätt.:crysmile:;)
Du kan åka dit för vårdslöshet så inte helt okej.
Varför de tog bort böter för gå mot rött var för att alla gjorde det. Så, se det som din plikt att även cykla mot rött borde få samma behandling.
 
Handyman 1 skrev:
Om alla bönder höll sig hemma och klappade katten istället så slapp vi ha alla traktorer kring vägarna på köpet...:rofl:
Japp, och du hade sluppit åka till affären för att köpa mat, för det hade varit tomt i hyllorna. :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan åka dit för vårdslöshet så inte helt okej.
Varför de tog bort böter för gå mot rött var för att alla gjorde det. Så, se det som din plikt att även cykla mot rött borde få samma behandling.
Vårdslöshet i trafik om man är orsak till en trafikolycka ja, inte annars.
Som cyklist kan man bli rapporterad om man cyklar mot rött utan att något händer, även mitt i natten utan någon trafik.
 
K knipo skrev:
Vårdslöshet i trafik om man är orsak till en trafikolycka ja, inte annars.
Som cyklist kan man bli rapporterad om man cyklar mot rött utan att något händer, även mitt i natten utan någon trafik.
Nej vårdslöshet kan du åka dit för om du beter sig vårdslöst, behöver inte resultera i en olycka. Tex om du går mot rött utan att se dig för och en bil måste tvärnita kan du åka dit för vårdslöshet.

Anledningen man tog bort bot vid rött för gångtrafikanter är för att precis alla gör det. Så gör din plikt och cykla mot rött så är vi snart där även för cykel
 
T Troberg skrev:
Japp, och du hade sluppit åka till affären för att köpa mat, för det hade varit tomt i hyllorna. :)
Man kan cykla ut till bönderna och köpa direkt. Slipper man risken att de har plågat djuren i lastbilar och på slakterierna ;)
Eller så odlar man själv, och skaffar lite höns och grisar.
Man kan hämta allt med en cykel.
Då slipper maten ha åkt ett antal hundra eller tusen mil för att komma till hyllan med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.