Hej! Vi bygger nytt. Enplans
Står inför valet av tak.
Det ingår betongpannor Benders palema.
Man kan välja plåttak Plannja Trend.
Plåttak är en hög kostnad. Som kommer ta halva vår tillvalsbudget.....
Vad hade du valt? Motivera gärn termer som "plåttak om högst xx kr" "betongpannor pga kostnaden" " xxx pga underhållet".
Bonus: har du själv uppfattning/info om vad tillval plåttak är rimlig?
Obs lånad bild. Ej exakt den entrepenad/ husmodell/fasad. Men enklaste bilderna att jämföra med.
Står inför valet av tak.
Vad hade du valt? Motivera gärn termer som "plåttak om högst xx kr" "betongpannor pga kostnaden" " xxx pga underhållet".
Obs lånad bild. Ej exakt den entrepenad/ husmodell/fasad. Men enklaste bilderna att jämföra med.
Jag skulle säga att utseendet på huset är en viktig faktor när det gäller att välja takbeklädnad då det påverkar husets utseende i stort.
Ett korrekt lagt tak kommer hålla länge oavsett men för pannor så kan det komma en åtgärd för att byta läkt och papp tidigare och sen lägger man tillbaka samma pannor. Plåttaket kommer troligen att klara sig längre innan åtgärd med när det måste åtgärdas så byter man även plåten.
Exakt hur länge man kan vänta med de här åtgärderna beror ju mycket på omständigheterna.
Ett korrekt lagt tak kommer hålla länge oavsett men för pannor så kan det komma en åtgärd för att byta läkt och papp tidigare och sen lägger man tillbaka samma pannor. Plåttaket kommer troligen att klara sig längre innan åtgärd med när det måste åtgärdas så byter man även plåten.
Exakt hur länge man kan vänta med de här åtgärderna beror ju mycket på omständigheterna.
Falsat plåttak är ju snyggt...men det beror på prioriteringar. Betong/tegeltak har jag inga problem med heller.Eeerikaaa skrev:
Hej! Vi bygger nytt. Enplans
Står inför valet av tak.
Hoppas ni väljer takfot/överskjut på ert hus, det där med "kant-i-kant" har jag svårt för, förutom det rent funktionella att en takfot skyddar lite också...
Plåt hade jag valt men då ett sandat plåttak som ser ut som pannor.
Gillar inte rutchkane plåttaken dom är inte särskillt praktiska heller, man kan inte gå, röra sig lätt över taket om det skulle behövas och snön glider ner vilket kan vara opraktiskt.
Med sandat plåttak så ligger snön kvar på taket och man slipper snörasskydd.
Visst kan man sätta pannor också men känns mycket jobbigare och ömtåligare.
Gillar inte rutchkane plåttaken dom är inte särskillt praktiska heller, man kan inte gå, röra sig lätt över taket om det skulle behövas och snön glider ner vilket kan vara opraktiskt.
Med sandat plåttak så ligger snön kvar på taket och man slipper snörasskydd.
Visst kan man sätta pannor också men känns mycket jobbigare och ömtåligare.
Till den här typen av hus så är ju falsat helt klart snyggast kan jag tycka. Papp med trekantslist ser också väldigt bra ut.
Jag tycker att betongpannor ser väldigt klumpiga ut jämfört med riktiga tegelpannor, riktiga tegelpannor är väl inte heller så mycket dyrare dagsläget jämfört med betong?
Jag tycker att betongpannor ser väldigt klumpiga ut jämfört med riktiga tegelpannor, riktiga tegelpannor är väl inte heller så mycket dyrare dagsläget jämfört med betong?
Mycket intressant fråga. En bubblare är också takintegrerade solceller som jag själv har tittat mycket på, främst från Raymonds och midsummer. Men priset avskräcker, och återbetalningstiden är väl sådär.
Håller med om att utseendet är viktigt. Men för mig är underhållskostnaden också viktig och där vet jag inte vad som är mest prisvärt när man räknar in allt och slår ut den på kostnad per år?
Håller med om att utseendet är viktigt. Men för mig är underhållskostnaden också viktig och där vet jag inte vad som är mest prisvärt när man räknar in allt och slår ut den på kostnad per år?
Läser i en annan tråd att det är mycket viktigt att underlagspappen är ordentligt lagd, då det är den som hindrar vatten att komma in i huset.
Tydligen är det så att takpannor inte är helt vattentäta, utan utgör främst ett väderskydd
Vet inte vad jag ska tro om detta.
Har schingel på mitt tak. Lagt 1981.
Fortfarande helt ätt efter dryga 40 år.
För 4 år sedan la jag själv ovanpå detta: ströläkt, bärläkt och Planja Regent.
Ser ut som taktegel.
Klädde befintlig rappad skorsten med Glavaskiffer (takskiffer).
Mycket nöjd.
Tydligen är det så att takpannor inte är helt vattentäta, utan utgör främst ett väderskydd
Ser ut som taktegel.
Mycket nöjd.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tveklöst pannor. I 90% är det betydligt snyggare, dessutom tystare. Jag trodde ni tvekade pga. billigare för plåt. Tidigard har ju plåt varit betydligt billigare. Men det är visserligen skillnad på plåt och plåt. Men då plåten nu är dyrare borde svaret vara enkelt.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 59 inlägg
Det stämmer, som jag förstår det, att det är underlagspappen som är tätskiktet, pannorna är bara till för att skydda pappen. Jämför med tätskikt i badrum där kakel/klinker bara skyddar tätskiktet men som inte är vattentätt i sig.H Hybro skrev:Läser i en annan tråd att det är mycket viktigt att underlagspappen är ordentligt lagd, då det är den som hindrar vatten att komma in i huset.
Ser ut som taktegel.
Mycket nöjd.[bild]
Andra får välja, jag tänker på en annan fråga.
Ingår det att ni får montera solceller i bygglovet?
Om inte, finns det bestämmelser i detaljplan som anger vilken kulör taket får ha och om ja, får man placera svarta solceller på röda tak? Gissar av dina exempelbilder att du får ha mörkt tak men kanske en tanke till andra.
Min personliga åsikt är plåttak för att det ger huset ett lättare utseende.
Ingår det att ni får montera solceller i bygglovet?
Om inte, finns det bestämmelser i detaljplan som anger vilken kulör taket får ha och om ja, får man placera svarta solceller på röda tak? Gissar av dina exempelbilder att du får ha mörkt tak men kanske en tanke till andra.
Min personliga åsikt är plåttak för att det ger huset ett lättare utseende.
Röstar på tegelpannor.
Dyrare men grymt mycket finare.
Dyrare men grymt mycket finare.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg