6 924 läst · 49 svar
7k läst
49 svar
Betongpannor eller plåttak? Rösta!
OT: Jag har betydligt älder pannor än så, men tänker att tak kan behöva läggas om och justeras ibland då underlagspapp, duk, massonit, sticketak eller vad man väljer att använda inte har lika lång förväntad livslängd som lerteglet. Som 54 åring värderar jag dessutom att inte behöva göra om takjobbet i min egen livstid och väljer därför riktig bandfalsad plåt eller lertegel på råspont med bra underlagspapp.S sin skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Om det verkligen gick att lita på de siffrorna. 30år för betongpannor är ju ungefär lika välgrundat som att ett nybyggt hus har en förväntad livslängd på 50år. Lertegel håller länge ibland. Men jag har även varit med om lertageltak som varit slut efter 10år. Ibland har man otur med dålig bränning.F fribygg skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 575 inlägg
Jag har bygg ett hus med plåttak (TP 20 1984) ett med glaserade terakottapannor 2001och två med listlagd takpapp (Trebolit SEP-4800) 2012 och 2015 respektive.
ALDRIG betongpannor! De är i grunden fula, tunga och åldras ännu fulare.
Dyrast var glaserade terakottapannor som jag köpte från Belgien (Se bild). Det blev 20 000 kr dyrare än betongpannor.
Takpapp med listläggning valde jag för att det passar in i Skåne.
Jag hade kollat vad de vill ha för takpapp om det passar i miljön, annars hade jag valt plåt, men aldrig betongpannor.
Har du råd, kolla på glaserade takpannor. Det finns många som är snygga och de håller i evigheter.
Lycka till😀
ALDRIG betongpannor! De är i grunden fula, tunga och åldras ännu fulare.
Dyrast var glaserade terakottapannor som jag köpte från Belgien (Se bild). Det blev 20 000 kr dyrare än betongpannor.
Takpapp med listläggning valde jag för att det passar in i Skåne.
Jag hade kollat vad de vill ha för takpapp om det passar i miljön, annars hade jag valt plåt, men aldrig betongpannor.
Har du råd, kolla på glaserade takpannor. Det finns många som är snygga och de håller i evigheter.
Lycka till😀
Klicka här för att svara