6 924 läst · 49 svar
7k läst
49 svar
Betongpannor eller plåttak? Rösta!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Hur många spikhål eller skruvhål blir det i underlagspappen som ska typ vara helt vattentät då man monterar strö- och bärläkt.
1500 st till ett helt tak?
Kan vi tro att det inte blir ett enda läckande spikhål på 40 år?
1500 st till ett helt tak?
Kan vi tro att det inte blir ett enda läckande spikhål på 40 år?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 927 inlägg
Alla spikhål och skruvhål som blir genom tätskiktet ska vara genom läkt alternativt tätas med asfaltsmassa.. läkten kommer pressas mot pappen vilket delvis förhindrar inträngande vatten samt att pappen sluter sig runt spiken/skruven..H Hybro skrev:
Har gjort ett antal takbyten och det har aldrig läkt in vatten trots hällregn innan ytskiktet är lagt.
Sen finns det nog ingen papp som har en tät-garanti på 40 år utan med tiden blir det allt viktigare att ytskiktet håller undan majoriteten av vattnet.
Sen har olika ytskikt olika krav på underlag. Ofalsat lertegel har tex högre krav på underlaget då pannan inte anses lika tät som en betongpanna
Plannja trend är inget falsat tak..klaskarlsson skrev:
Det är klicktak som ska jämföras med trp
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 59 inlägg
Jag hade valt plåttak givet stilen på huset på bilden, men som någon var inne på kan också papp med trekantsstav vara fint.Eeerikaaa skrev:
Hej! Vi bygger nytt. Enplans
Står inför valet av tak.
Det ingår betongpannor Benders palema.
Man kan välja plåttak Plannja Trend.
Plåttak är en hög kostnad. Som kommer ta halva vår tillvalsbudget.....
Vad hade du valt? Motivera gärn termer som "plåttak om högst xx kr" "betongpannor pga kostnaden" " xxx pga underhållet".
Bonus: har du själv uppfattning/info om vad tillval plåttak är rimlig?
Obs lånad bild. Ej exakt den entrepenad/ husmodell/fasad. Men enklaste bilderna att jämföra med.
Ingen tröst i eländet.
Men jag är glad att jag valde Planja Regent takplåt.
Lär ju inte läcka... Möjligen lite kondens kan det bli.
Och har frångått monterings-anvisningen lite. Inte skruvat i djupaste panndalen, utan några cm på sidan. Vatten letar sig till lägsta dalen. Räknar med att skruvarnas gummitätning ger sig först och vill i te få in mängder med vatten.
BT.
Men jag är glad att jag valde Planja Regent takplåt.
Lär ju inte läcka... Möjligen lite kondens kan det bli.
Och har frångått monterings-anvisningen lite. Inte skruvat i djupaste panndalen, utan några cm på sidan. Vatten letar sig till lägsta dalen. Räknar med att skruvarnas gummitätning ger sig först och vill i te få in mängder med vatten.
BT.
🔸Ja, jag vet: Lertegel, men det var inget av alternativen.
🔸Åldras vackrast.
🔸Urblekt betongtak är inte njutbart på något sätt.
🔸Självklart beror det på fasadfärgen också om lerteglets orangeröda färg passar. Kanske har du skrivit detta, men jag har missat det.
🔸Lycka till vad du än väljer
🔸🔸🔸🔸
🔸Åldras vackrast.
🔸Urblekt betongtak är inte njutbart på något sätt.
🔸Självklart beror det på fasadfärgen också om lerteglets orangeröda färg passar. Kanske har du skrivit detta, men jag har missat det.
🔸Lycka till vad du än väljer
🔸🔸🔸🔸
Det ser inte ut som taktegel som ju alltid är rött. Möjligen liknar det betongpannor om det ses på långt håll.H Hybro skrev:Läser i en annan tråd att det är mycket viktigt att underlagspappen är ordentligt lagd, då det är den som hindrar vatten att komma in i huset.
Tydligen är det så att takpannor inte är helt vattentäta, utan utgör främst ett väderskydd
Vet inte vad jag ska tro om detta.
Har schingel på mitt tak. Lagt 1981.
Fortfarande helt ätt efter dryga 40 år.
För 4 år sedan la jag själv ovanpå detta: ströläkt, bärläkt och Planja Regent.
Ser ut som taktegel.
Klädde befintlig rappad skorsten med Glavaskiffer (takskiffer).
Mycket nöjd.[bild]
Att snön glider ned är den största fördelen. Vill inte riskera livet på taketT TheGame skrev:Plåt hade jag valt men då ett sandat plåttak som ser ut som pannor.
Gillar inte rutchkane plåttaken dom är inte särskillt praktiska heller, man kan inte gå, röra sig lätt över taket om det skulle behövas och snön glider ner vilket kan vara opraktiskt.
Med sandat plåttak så ligger snön kvar på taket och man slipper snörasskydd.
Visst kan man sätta pannor också men känns mycket jobbigare och ömtåligare.