6 924 läst · 49 svar
7k läst
49 svar
Betongpannor eller plåttak? Rösta!
Jag vill gärna slippa skotta bort den snön också så snön får gärna ligga kvar där.S snespikaren skrev:
Den kansle glider ner direkt vid minsta lilla när det är nytt och talare men med tiden så samlas det och kommer ner när det blir nog tungt och då blir det mer jobb med skottning och kanske vid en tidpunkt när man inte kan.
Nej riskera livet på taket vill man inte därför man vill ha grepp när man gör sig på det 👍
Blir det inte en skillnad i dimensioner också? Pannor är tyngre än plåt och takstolar måste dimensioneras för det? Eller är det dimensionerat för pannor redan?
Däremot tycker jag plåttak kan se nättare och lättare ut på vissa hus.
Vi har väldigt sällan så mycket snö här i Skåne att man behöver skotta taken.S snespikaren skrev:
Däremot tycker jag plåttak kan se nättare och lättare ut på vissa hus.
Valde plåttak (klick) för 10 år sen, passade våra önskemål om utseende. Det monterades utan bärläkt och visst låter det mer när det regnar men jag tycker bara att det är ett rofyllt ljud. Dock fick vi lite ”veck” i plåten som jag inte vet om man ska förvänta sig. Långa plåtar som rör sig med värmen. Det syns mindre nu efter några år. Vi har 47 graders lutning och man går helst inte upp på taket som jag gjorde lätt när det var tegel och 44 grader lutning. Men jag är oxå 10 år äldre själv…
Hängrännan monterades för att det skulle se snyggt ut ”utanför ” taket vilket har resulterat i att en vinter med mycket snö drog den ner rännan lite, men utseende om man skullle montera rännan rätt med 3 cm under ”fall-linjen” ville vi inte ha likväl. Allt handlar ju om tycke, smak och ekonomi. Kanske håller plåt längre, men det kommer vi själv inte att uppleva tror jag även om vi aldrig flyttar…
Hängrännan monterades för att det skulle se snyggt ut ”utanför ” taket vilket har resulterat i att en vinter med mycket snö drog den ner rännan lite, men utseende om man skullle montera rännan rätt med 3 cm under ”fall-linjen” ville vi inte ha likväl. Allt handlar ju om tycke, smak och ekonomi. Kanske håller plåt längre, men det kommer vi själv inte att uppleva tror jag även om vi aldrig flyttar…
Jag är svag för tegel, alltså riktigt bränt lertegel (många känner inte till skillnaden mot betong). Håller i hundratals år och ger papp och läkt bättre miljö eftersom teglet ventilerar.
Visserligen är teglet dyrare än betongpannor, men allt annat kostar lika (papp och läkt mm) så merkostnaden blir inte så stor som många tror. En granne som lade om taket fick faktiskt samma pris från takfirman som om de valt betong.
Ok, tegel är svårare att lägga, pannorna kan inte skjutas ihop som betongvarianten och läkten måste läggas med en tolerans av +/- 2 mm. Inga problem för mig, som lagt om vårt tak själv tillsammans med hustrun. Då bör alla normalhändiga också klara det.
Jag kan dock tänka mig svart plåt, t ex TP 20, som går att integrera med solceller på ett snyggt sätt. Även bandplåt funkar bra, där kläms fästena till solpanelerna fast i falsskarvarna. Så lät brorsan göra på sitt nya hus och det ser bra ut
Visserligen är teglet dyrare än betongpannor, men allt annat kostar lika (papp och läkt mm) så merkostnaden blir inte så stor som många tror. En granne som lade om taket fick faktiskt samma pris från takfirman som om de valt betong.
Ok, tegel är svårare att lägga, pannorna kan inte skjutas ihop som betongvarianten och läkten måste läggas med en tolerans av +/- 2 mm. Inga problem för mig, som lagt om vårt tak själv tillsammans med hustrun. Då bör alla normalhändiga också klara det.
Jag kan dock tänka mig svart plåt, t ex TP 20, som går att integrera med solceller på ett snyggt sätt. Även bandplåt funkar bra, där kläms fästena till solpanelerna fast i falsskarvarna. Så lät brorsan göra på sitt nya hus och det ser bra ut
Hur länge håller färgen på plåttaken? Jag ser mängder av tidigare svarta plåttak där det ser ut som att måsar skitit vitt på taken men det är ytbeläggningen som lossnat! Efterhand har taken förlorat nästan all svart färg. Är detta ett problem för en viss tillverkare eller är det allmänt? Ska inte ett plåttak behålla färgen mer än sju år?
Betongpannor utifrån frågan då typen av tak inte är snygg med klick/bandplåt. Ett falsat tak, med tvärfalser, är snyggast men då blir det ett helt annat pris.
Oxå min oro när vi bestämde oss men fick försäkrat från Lindab att under en period vad färgen sämre och de hade bytt alla ”sina” på garanti. Kanske finns det sämre kvalitet från vissa leverantörer. Vårt har i alla fall hållit 10 år utan antydan att lossna någonstans.J Johan_F skrev:Hur länge håller färgen på plåttaken? Jag ser mängder av tidigare svarta plåttak där det ser ut som att måsar skitit vitt på taken men det är ytbeläggningen som lossnat! Efterhand har taken förlorat nästan all svart färg. Är detta ett problem för en viss tillverkare eller är det allmänt? Ska inte ett plåttak behålla färgen mer än sju år?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 071 inlägg
Det var länge sedan, Lindab hade en serie på slutet av 80tal början av 90 där färgen flagade av rätt snabbt.
Lertegel i all ära. Men det finns inget som försvarar det högre priset på em vanlig nybyggd villa. Lertegel sätter man på äldre hus med kulturellt värde. Eller möjligtvis nya hus där pengar inte är viktigt, samt att teglet fyller något speciellt syfte.
Annars är lertegel mer en form av fånig staussymbol. Det är snyggt. Missförstå mig inte om den saken. Men det är snyggt på rätt byggnad. På en nybygd "standardvilla" så fyller inte skillnaden något syfte.
Annars är lertegel mer en form av fånig staussymbol. Det är snyggt. Missförstå mig inte om den saken. Men det är snyggt på rätt byggnad. På en nybygd "standardvilla" så fyller inte skillnaden något syfte.
OT: Anser du inte längre förväntad livslängd tillräckligt skäl att välja lertegel framför betong? Att ha femtio istället för trettio år till nästa planerade större jobb på taket är för mig ett stort skäl att välja lertegel.A AG A skrev:Lertegel i all ära. Men det finns inget som försvarar det högre priset på em vanlig nybyggd villa. Lertegel sätter man på äldre hus med kulturellt värde. Eller möjligtvis nya hus där pengar inte är viktigt, samt att teglet fyller något speciellt syfte.
Lertegel håller väl mycket mer än 50 år? Jag har över 70 åriga lertegelpannor som är i skick som nya, lite snyggare än nya faktiskt då de har patina.F fribygg skrev: