16 930 läst · 96 svar
17k läst
96 svar
bergvärmepumpar inköp
Jag har borrat ett 210m hål, men tänkte från början mig ett 240. Men berget kollapsade efter 210 så det får räcka. Där av var jag intresserad av en daikinpump dels för att den verkar ha varit med några år. Och den finns fortfarande tillgänglig till rätt kurs, så skit kan den ju inte vara. Bor uppe i norrbotten och här har vi rätt länge tvåsiffrigt minus tal på vintern. Så behöver en pålitlig maskin.
Jag har 380m slang i gräsmattan. Bor i södra Värmland, 190m2 oisolerat timmer och plankhus med hel källare.J jörgen7506 skrev:
Ca 14.000kWh i årsförbrukning inklusive hushållström med två vuxna i familjen.
Jag har en tes i att en så okomplicerad VP som möjligt fungerar bäst. Den jag har är av/på och inga varvtalsstyrda pumpar eller annat elektroniskt som kan krångla.
Har läst allt om CTC GSi för installations- och skötselanvisningar: https://www.ctc.se/file-download-product/6632feca34329633563a6c58b289e66d.pdfJ Jensa86 skrev:
Finns inte nöddrift.
Du visar mig var heter och sidan?
Hittar på sidan 91 värmepump från avancerad och inställningar.K Keld skrev:
(Kompressor Tillåten/Spärrad Produkten levereras med spärrad kompressor. Då kompressorn är spärrad arbetar produkten som en elpanna med full funktionalitet. Tillåten innebär att kompressorn tillåts vara i drift.)
Ska markera spärrad och sen tryck OK knapp kommer automatisk starta enbart elpatron, cirkulationpump för framledning och varmvatten eller?
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Nu har jag inte läst alla förordningar och dess tillåtna mängder framåt i tiden för olika typer av värmepumpar men med singlesplit låter det mer som att det är luft/luft värmepumpar/AC som menas .
Luft/vatten kallas väl aldrig för singlesplit ??
Går bergvärme som enhetsaggregat som tex monoblock?
Luft/vatten kallas väl aldrig för singlesplit ??
Går bergvärme som enhetsaggregat som tex monoblock?
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Är det i någorlunda framtid man tänkt sig installera något så behöver man å andra sidan kanske Inte fundera på vad som förbjuds att installera om 5 år
Självklart fungerar de flesta VP att endast köra på el. Min Thermia gör endast värme i ”felsäkert” (kompressorn lagt av eller Pressostat löst ut) läge när Auto läge är valt
Men går även att endast få den att använda elpatronen vi inställning i datorn.
Så har det varit i de dryga 25 år jag haft VP.
Men går även att endast få den att använda elpatronen vi inställning i datorn.
Så har det varit i de dryga 25 år jag haft VP.