Det där är ju rent nonsens från en annons
”Jag har sparat minst en halv million, då har jag en Thermia.”
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har borrat ett 210m hål, men tänkte från början mig ett 240. Men berget kollapsade efter 210 så det får räcka. Där av var jag intresserad av en daikinpump dels för att den verkar ha varit med några år. Och den finns fortfarande tillgänglig till rätt kurs, så skit kan den ju inte vara. Bor uppe i norrbotten och här har vi rätt länge tvåsiffrigt minus tal på vintern. Så behöver en pålitlig maskin.
 
GoC GoC skrev:
Det där är ju rent nonsens från en annons
”Jag har sparat minst en halv million, då har jag en Thermia.”
Vad har du för Thermia??
 
J jörgen7506 skrev:
Vad har du för Thermia??
En DUO 10.
 
GoC GoC skrev:
En DUO 10.
Ok, hur djupt hål har du?
Var i sverige bor du?
 
CTC GSI stödjer att köras på enbart elpatron om det är det du kallar för "nöddrift".
 
J jörgen7506 skrev:
Ok, hur djupt hål har du?
Var i sverige bor du?
Jag har 380m slang i gräsmattan. Bor i södra Värmland, 190m2 oisolerat timmer och plankhus med hel källare.
Ca 14.000kWh i årsförbrukning inklusive hushållström med två vuxna i familjen.
Jag har en tes i att en så okomplicerad VP som möjligt fungerar bäst. Den jag har är av/på och inga varvtalsstyrda pumpar eller annat elektroniskt som kan krångla.
 
G Gaston11 skrev:
Har läst allt om CTC GSi för installations- och skötselanvisningar: [länk]
Finns inte nöddrift.
Du visar mig var heter och sidan?
"Produkten levereras med avstängd kompresssor. Valet sker i meny Avancerat/ Inställningar/Värmepump."
 
Redigerat:
K Keld skrev:
"Produkten levereras med avstängd kompresssor. Valet sker i meny Avancerat/ Inställningar/Värmepump."
Hittar på sidan 91 värmepump från avancerad och inställningar.
(Kompressor Tillåten/Spärrad Produkten levereras med spärrad kompressor. Då kompressorn är spärrad arbetar produkten som en elpanna med full funktionalitet. Tillåten innebär att kompressorn tillåts vara i drift.)
Ska markera spärrad och sen tryck OK knapp kommer automatisk starta enbart elpatron, cirkulationpump för framledning och varmvatten eller?
 
GWP-värde se inlägg #41
Från år 2025 förbud att installera singlesplit med GWP över 750 CO2.
Daikin R32 gräns 675 CO2.
CTC och Nibe R407C gräns 1774 CO2.
F-gasförordningen: https://alltomfgas.se/
 
Nu har jag inte läst alla förordningar och dess tillåtna mängder framåt i tiden för olika typer av värmepumpar men med singlesplit låter det mer som att det är luft/luft värmepumpar/AC som menas .

Luft/vatten kallas väl aldrig för singlesplit ??

Går bergvärme som enhetsaggregat som tex monoblock?
 
Hur det fungerar har jag ingen aning om. Men jag fick själv en CTC GSI 12 installerad i mars och den gick då på patron i ett dygn innan allt var draget klart till borrhålet så jag vet att det fungerar att köra på enbart el.
 
Är det i någorlunda framtid man tänkt sig installera något så behöver man å andra sidan kanske Inte fundera på vad som förbjuds att installera om 5 år :cool:
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Självklart fungerar de flesta VP att endast köra på el. Min Thermia gör endast värme i ”felsäkert” (kompressorn lagt av eller Pressostat löst ut) läge när Auto läge är valt
Men går även att endast få den att använda elpatronen vi inställning i datorn.
Så har det varit i de dryga 25 år jag haft VP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.