Vad är det för skillnad på en Nibe1255 och s1255?? Förutom priset...
 
Vad är det som skiljer. Displayen är en nyare men annars är det väl samma elektronik och komponenter...
 
Uppkopplingsmöjligheter och gränssnitt. Flyttat runt lite saker i pumpen. Men samma kompressor och varmvattenberedare.
Tänk på att priserna ovan var listpriser, Via installatören borde exempelvis en f1255 kosta dig 70-75kkr ink moms. Kolla bara prisjakt exempelvis.
 
Jo letade pris och får fram kring 70"
Frugan har en 1255 i hennes hus så tänkte varför tjorva. Den funkar bra och är billig i drift. Så har ett exemplar att kolla efter, när jag kopplar in den i våran stuga.
 
Mitsubishi Geodan har 3-fas till invertern 1,5-11kW låg lägsta effekt kan va en fördel.
Nibes lilla 1,5-6kW (7,3kW om man vill) kör invertern på 1-fas tyvärr.
Jag gillar Nibe men är mer intresserad av det breda effektspannet som Geodan har. Vet man med sig att Nibes 3-12kW är lämplig så är det en bra maskin. Inställningsmöjligheterna är oändliga.
 
2018 Då jag flyttade in i mitt hus. Elpanna nibe. Säkert fel inställd. Försökte fixa den men fick inte till den.

2019 Juli
Lite lägre elförbrukning(bytte alla vitvaror direkt vid inflytten). Men vi är 4 personen. Han innan var ensam pensionär. Installerade bergvärme ctc gsi 12

2020 Juli.
Enorm besparing.
Bättre värme i huset. Enbart 2 kw/h på elpatron. Tycker den är lite klen i vattenproduktion (badkar). Annars super nöjd.

Årsförbrukning står längst upp. När jag flyttade sa energideklarationen 36800 kw/h. Här står det 34000 kw/h. Nu strax över 11200 kw/h.
 
  • Energiräkning som visar elförbrukning och kostnader för ett hushåll, minskad förbrukning efter byte av vitvaror och installation av bergvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elräkning som visar elförbrukning och kostnader för energi och hushållsavfall för en månad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elräkning som visar minskad elförbrukning efter byte till bergvärme med jämförelsedata och kostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nibes 3-12kW 3-fas eller 1-fas frekvensare?
 
Och skillnaden är?
 
J jörgen7506 skrev:
Vad är det för skillnad på en Nibe1255 och s1255?? Förutom priset...
Den är bara olika design front och ändring display men båda samma maskin, samma effekt och samma årsmedelsverkningsgrad för både värme och varmvatten!
 
Har läst mycket på alla värmepump för test, årsmedelsverkningsgrad och installatör/bruksanvisningar.
Jag lutar mer Daikin.
CTC GSi har ingen reservläge/nöddrift.
Nibe F1255 och S1255 har reservläge. Design tveksamt.
Daikin Altherma 3 GEO och har nöddrift, # [9.5.1] Kod ej tillämpligt.
Nöddrift display nedan
Beskrivning
* 0: Manuell
* 1: Automatisk
* 2: Reducerad framledning/VVB på
* 3: Reducerad framledning/VVB av
* 4: Framledning normal/VVB av

Daikin Altherma 3 GEO, effektområde på 0,85–10 kW, är otroligt tyst, underbar design, trevlig titta på och ger skön billig värme.
Design Adward 2018 vinner Daikin Altherma 3 GEO.
Ett 80–100 meter djupt borrhål skapar en konstant inloppstemperatur.
Daikin är ensam med swingkompressor än annan märken som har scrollkompressor.

Detta är en annons från Daikin, se nedan

https://daikin.realcontent.se/bergvarmepumpen-som-sanker-forbrukningen-och-kostnaderna/

2 st broschyrer se nedan från Daikin Altherma 3 GEO

https://ekvt.se/wp-content/uploads/...a-3-GEO_Product-flyer_ECPSV19-751_Swedish.pdf

https://viewer.ipaper.io/daikin-sweden/broschyrer/bergvarme/daikin-altherma-3-geo/?page=1

Daikin har R32. CTC och Nibe har R407C se nedan.
Diagram som jämför GWP-värde för olika köldmedier, från R32 till R404A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vilken typ av kompressor är mest effektiv scroll eller swing? vilken kräver mer ström vid drift. Daikin är väl enfas kompressor och nibe kör över tvåfaser om jag jag förståt rätt. Det talad om att det kan bli snebelastning med en daikin än med en nibe, stämmer det?
 
Lägg in förutsättningarna för din egen fastighet och borrhålsdjup i dom olika märkenas beräkningsprogram så får du lite mer ”aktuella” värden för än att bara kika på datablad .

Funkar 1-fas för dig eller bör det vara 3-fas får du också kika på

Du skriver 80-100 m i borrdjup och det låter lite om nu inte fastigheten har lågt effektbehov.

Ingen aning om CTC har nöddrift/reservläge men låter konstigt om den inte skulle kunna köras på elpatron vid nöddrift.

Sen verkar utseende väldigt viktigt på en innerdel för dig så din innerdel måste stå synligt i ett badrum eller liknande !
 
J jörgen7506 skrev:
Vilken typ av kompressor är mest effektiv scroll eller swing? vilken kräver mer ström vid drift. Daikin är väl enfas kompressor och nibe kör över tvåfaser om jag jag förståt rätt. Det talad om att det kan bli snebelastning med en daikin än med en nibe, stämmer det?
Jag är inte professionell så mycket djupt detaljer.

Patenterad swingkompressor leder till färre haverier.
Daikins egenutvecklade och patenterade swingkompressor har färre rörliga delar än andra fabrikat vilket ger bättre driftsäkerhet och ökad livslängd. Den finns nu med två* kammare för en ännu tystare och vibrationsfriare gång. Swingkompressorn kännetecknas av mycket lång livslängd. Till skillnad från andra tillverkare har Daikin ingen fjäder som kan brista i sina kompressorer.
*Comfora
 
Redigerat:
C Comfort Thomas skrev:
Lägg in förutsättningarna för din egen fastighet och borrhålsdjup i dom olika märkenas beräkningsprogram så får du lite mer ”aktuella” värden för än att bara kika på datablad .

Funkar 1-fas för dig eller bör det vara 3-fas får du också kika på

Du skriver 80-100 m i borrdjup och det låter lite om nu inte fastigheten har lågt effektbehov.

Ingen aning om CTC har nöddrift/reservläge men låter konstigt om den inte skulle kunna köras på elpatron vid nöddrift.

Sen verkar utseende väldigt viktigt på en innerdel för dig så din innerdel måste stå synligt i ett badrum eller liknande !
När det hände driftstopp på värmepump går med nöddrift som stöder enbart elpatron.

(Kan jobba i grunda hål
En annan fördel med Daikin Altherma 3 GEO är att det är en perfekt utbytesmaskin. Bergvärmepumpar installerade på slutet av 90-talet börjar i dag bli föremål för utbyte. Tidigare – för 20 år sedan – brukade man ett helt annat borrdjup. Då räckte det med att borra 80-100 meter, mot de 160-200 meter som är vanligt i dag.

– Vår maskin kan jobba med grunda hål. En bergvärmepump med passiv kyla och ett borrdjup på 80 meter blir inte så effektiv. Med Daikins pump, som har en swingkompressor som är effektiv oavsett varvsområde, får du inte bara låga driftkostnader – ditt inomhusklimat blir dessutom bättre, säger Tomas.

”Jag har sparat 400 000 kronor”
Att installera bergvärme är en kostsam historia – oavsett värmepump. Har du redan ett borrat hål kan du räkna med en kostnad på 70 000-90 000 kronor. Behöver du borra ett nytt hål så kan du räkna med 50 000-60 000 kronor extra.

– Visst är det en stor utgift. Men under de 16 åren som jag har varit ”försökskanin” och haft de nya systemen har jag i snitt gjort en besparing på 20 000-25 000 kronor per år. Räknat på 16 år så innebär det en besparing på runt 400 000 kronor. Så man tjänar in pumpen ganska snabbt, säger Tomas och tillägger:

– Och gör du en sådan stor investering i huset och flyttar inom fem år får du dra av kostnaden på skatten. En bergvärmepump ökar dessutom värdet på fastigheten med mer än vad investeringen kostar.)

Annaons från Daikin se ovan parentes. https://daikin.realcontent.se/bergvarmepumpen-som-sanker-forbrukningen-och-kostnaderna/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.