C Comfort Thomas skrev:
Håller man sig till kända märken och jämför effektmässigt likvärdiga maskiner så är det nog ingen större skillnad på vad som är ”bäst” för pengarna.
Tänk på att installatören är en viktig parameter om du inte har full koll själv, spelar ingen roll om man köper den ”bästa” om anläggningen sen blir dåligt injusterad.
Även bra att ha en lokal återförsäljare/installatör så det förhoppningsvis går snabbt att få service/hjälp om det krisar.

Daikins nya är väl 1-fas så då får du kolla om det fungerar för era förutsättningar.
C Comfort Thomas skrev:
Håller man sig till kända märken och jämför effektmässigt likvärdiga maskiner så är det nog ingen större skillnad på vad som är ”bäst” för pengarna.
Tänk på att installatören är en viktig parameter om du inte har full koll själv, spelar ingen roll om man köper den ”bästa” om anläggningen sen blir dåligt injusterad.
Även bra att ha en lokal återförsäljare/installatör så det förhoppningsvis går snabbt att få service/hjälp om det krisar.

Daikins nya är väl 1-fas så då får du kolla om det fungerar för era förutsättningar.
Ok hur menar du 1 fas. Är det geo 3? Hur är den äldre daikin 2.5 - 13kw är den oxå 1 fas.
 
Tror bara det är den senaste som eventuellt heter GEO 3 som är 1-fas, kanske är ändrat så du får kika i specifikationerna.

För en del fungerar det med 1-fas medans det kan bli lite väl snedbelastat för vissa fastigheter.
Antar att du ska ta hem några återförsäljare för att kika på plats och få ett pris så då får du höra med dom vad som gäller och fungerar för dig.
 
Det finns Daikin Altherma 3 GEO har 2 olika elanslutningar för 1 fas 230 V eller 3 fas 400 V. Rekommenderad säkring för 1N~: 4‑polig, 32 A-säkring, C-kurva. Rekommenderad säkring för 3N~: 4‑polig, 16 A-säkring, C-kurva. Se sidan 36 av 116 och nummer 8 Elinstallation med kopplinsschema. Se på internetsajt: https://www.daikin.se/content/dam/document-library/Installer-reference-guide/heat/ground-to-water-heat-pump/EGSAH-D9W, EGSAH-D9W(G)_4PSV569820-1A_2019_09_installer reference guide_Swedish.pdf
 
Redigerat:
ok, då hade jag fel.
Var rätt säker på att den nya hade 1-fas på själva kompressorn och 3-fas på elpatronen.

Tur det finns folk som har koll (y)
 
Daikin bergvärme 3N
Dakin luft/vatten 1N ute, 3N inne.

Frågor och hypoteser är bra.
Killgissningar och halvsanningar är inte sällan värre en ren lögn.
 
Bifogar Daikins egna formulering och nog tolkar jag det som 1-fas kompressor.

Så jag ”killgissade” på daikins egna formulering så kan inte direkt kalla det en lögn !
 
  • Skärmdump av ett diskussionsinlägg om 1-fas kompressor för värmepump i ett forum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
tommib
Efter en snabb titt i manualen skulle jag säga att Thomas har rätt. Kompressorn är enfas eftersom pumpen går att ansluta enfasigt. Trist design som belastar onödigt snett.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Då kanske det är någon annan som har killgissat/halvsanning som inte sällan är värre än en ren lögn :cool:
Eller så har det kommit en ny modell med 3-fas kompressor som jag missat att någon skrivit om.

Nu är det dock viktigast att rätt modell för förutsättningarna monteras och att den injusteras rätt.
Men tyvär kan budget för inköp/installation sätta lite käppar i hjulen ibland så man får hitta det bästa möjliga man har satt budget för och det gäller tyvär för mycket av det man vill ha!
 
tommib tommib skrev:
Efter en snabb titt i manualen skulle jag säga att Thomas har rätt. Kompressorn är enfas eftersom pumpen går att ansluta enfasigt. Trist design som belastar onödigt snett.
Har ctc och dom andra märkena trefas pumpar?
 
tommib
Min Nibe F1245 har men jag vet inte hur det är med modernare pumpar.
 
C
J jörgen7506 skrev:
Utan min fråga var vad era erfarenheter är om daikin pumpar eller likvärdiga pumpar.
Har ingen egen erfarenhet av Daikins pumpar, men jag har noterat att de postar flitigt på värmepumpsforum och inte minst gärna diskuterar tekniska frågor där, så det är säkert något som påverkar marknadens förtroende för dem.

Som oinvigd kan man tycka att det är lite lustigt detta med 1-fas vs. 3-fas kompressor. Eftersom den är inverterdriven skulle den potentiellt kunna vara både och. Men det kanske blir för dyrt.
 
tommib
Jag misstänker att en inverter som klarar valfri matning (med jämn belastning) och trefas ut blir dyrare än en ren enfasprodukt.
 
tommib tommib skrev:
Min Nibe F1245 har men jag vet inte hur det är med modernare pumpar.
Så Nibe har en 3-fas frekvensare?
Hur har de löst värmepatonen och dess olika effektsteg, Dakin använder 2-faser använder Nibe 3?
 
Jag läste produktbladet och blev förd bakom ljuset och spred en halvsanning...

Så man måste läsa installationsanvisnongarna också, då blir det mer att läsa.
 
tommib
F1245 har en on/offkompressor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.