Gaston 11, måste bara fråga om du äger någon värmepump och har erfarenhet av hur dom fungerar som primär värmekälla till ett hus?
 
Texten lyder `Förbud att sälja Delade luftkonditioneringssystem som innehåller mindre än 3 kg och vilkas funktion kräver köldmedier som har högre GWP-faktor än 750, från och med 1 januari 2025.`

Frågan är vad som avses med 'Delade luftkonditioneringssystem', kan det innefatta uppvärmningsanläggning?
 
C Comfort Thomas skrev:
Nu har jag inte läst alla förordningar och dess tillåtna mängder framåt i tiden för olika typer av värmepumpar men med singlesplit låter det mer som att det är luft/luft värmepumpar/AC som menas .

Luft/vatten kallas väl aldrig för singlesplit ??

Går bergvärme som enhetsaggregat som tex monoblock?
Daikin med luft/luft värmepump, luft/vatten värmepump och bergvärme har R32.
Daikin Monoblock ger bara luft/vatten värmepump men inte bergvärme.

Jag föredrar endast bergvärme att diskutera här forum.
 
Gaston 11, det handlar väl om VP anlägg med någon form av jordvärme oavsett om det är i berg, ytjord eller sjö. Samma aggregat som används.
Har man areal eller så är ytjordvärme, grundvatten eller sjökollektor ett bra och billigare alternativ än bergvärme om man kan göra delar av jobbet själv.
 
G Gaston11 skrev:
Daikin med luft/luft värmepump, luft/vatten värmepump och bergvärme har R32.
Daikin Monoblock ger bara luft/vatten värmepump men inte bergvärme.

Jag föredrar endast bergvärme att diskutera här forum.
Ok, tänkte bara att du skrev om singlesplit och mig veterligen kallas inte bergvärme för det.

Har du bergvärme idag och planerar att byta eller har du annan värmekälla idag och vill byta till bergvärme ?
 
GoC GoC skrev:
Gaston 11, måste bara fråga om du äger någon värmepump och har erfarenhet av hur dom fungerar som primär värmekälla till ett hus?
Jag jobbar med fastighetsskötaren i 9 år nu och har jobbat VVS från år 1984 - 1993 och en del kväll jobb gäller service på oljebrännare 9 - 10 st villaägare per år men har redan slutat sist år 2005 pga kraftigt oljepris då över till pelletsbrännare jag installerat till mina föräldrar och orkar inte bära säckar och sotar då bestämde köpt en Thermia Optimum G2 sist 2010. Nuvarande min bostadsrätt men ska flytta till villa 1 månad kvar spännande, den gamla CTC 265 tillverkår 1970 olja och ved men har reserv elkasset. Han bygger ny hus 1970 och fram till 1971 flytta in och han bott i 50 år samma hus och han är 79 år gammal dog i mars 2020 då är det min hus köpt. Jag tänker på att skaffa ny bergvärme snart.
 
Redigerat:
Som jag trodde, du har bara läst massor utan erfarenhet av installationer av dessa maskiner.
Själv har jag 28 års erfarenhet av användande av värmepump med jordkollektor. Min far, 89 år, var rörmokare i 50 år, och har installerat Thermia värmepumpar, han installerade min första och vi installerar min andra gemensamt, från när det började tillverkas. Min kusin, som jag snackar med ofta, har kvar rörfirman och är certifierad Thermia installatör. Så jag märker att du läser mer än har egen erfarenhet av VP installationer.
 
Skulle jag vara dig så skulle jag ta hem några återförsäljare/installatörer av dom märken du är intresserad av och få deras synpunkter och deras förslag på modell som är lämpligast för alla förutsättningar, du kan nog även få få en kalkyl via beräkningsprogrammet vad du kan räkna med för kostnad efter installation för uppvärmning och tappvarmvatten.
 
Tycker denna fråga har spårat ur från den ursprungliga frågan. Tycker vi tittar på frågan högst upp i denna diskusion och utgår däifrån. Vilken bergvärmepump har ni och vilken erfarenhet kan ni dela med er av.
Ska montera en pump om två veckor och tar gärna emot info från er som har monterade pumpar.
 
tommib
Har en Nibe F1245, är mycket nöjd med den. Alla manualer, inkl installationsmanual och elschema, tillgängligt direkt på Nibes hemsida. Man kan göra det mesta själv om man vill.

Nu är jag en uttalad fan av DIY så jag är förmodligen inte bästa exemplet på en normal VP-ägare.

Det har redan sagts, flera gånger och nu senast i inlägg #68 ovan, att ta hem några olika återförsäljare. Hör vad de föreslår och hur de tänker. Det kommer lära dig massor och du får också känsla för installatören. Det är viktigt att du har en bra relation till den firma som gör installationen om du inte är som jag och pular själv.

När vi installerade tog vi in offert från fyra firmor. Lustigt nog uppfattade jag killen från IVT som ärligast när han rakt av sa, på frågan om scroll- vs kolvkompressor, att det är typ skit samma och att Nibes kolvkompressorer har förfinats och är minst lika driftsäkra som scrollkompressorn som satt i den IVT G9 han sålde. Han föll på att han räknade på ett väldigt grunt borrhål och inte lyssnade när jag sa att jag ville borra extra djupt för att ha ett tillräckligt hål om även alla grannar borrar (kedjehus, smala tomter).
 
GoC GoC skrev:
Som jag trodde, du har bara läst massor utan erfarenhet av installationer av dessa maskiner.
Själv har jag 28 års erfarenhet av användande av värmepump med jordkollektor. Min far, 89 år, var rörmokare i 50 år, och har installerat Thermia värmepumpar, han installerade min första och vi installerar min andra gemensamt, från när det började tillverkas. Min kusin, som jag snackar med ofta, har kvar rörfirman och är certifierad Thermia installatör. Så jag märker att du läser mer än har egen erfarenhet av VP installationer.
Trevlig att höra. Den villa snart jag flyttar till villa 1 månad kvar och den gamla CTC fyller 50 år nu och snart kastar CTC om höst 2020 då sätter in ny bergvärme. Mina försäldrar bott hus i 33 år samma som nu och en Thermia Optimum G2 installerad 2010 sommar och drift 5 år gammal kom vatten på golvet pga läcker undertill i värmepump och ringde till rörmokare kom och titta på den och plocka isär plåtfront där hittar rostig varmvattenberedare och den var kopparberedare och byter till rostfri varmvattenberedare gick på garanti. 7 år gammal värmepump kom larm att pressostater nummer 3 är trasigt och byt mot ny från service och min föräldrar betalar ca 5000 kr. Idag är 9 år och 11 månader gammal funkar bra i drift.
 
Redigerat:
Dom flesta fastigheter har olika förutsättningar Som effektbehov, framledningstemperaturer , radiatorer eller golvvärme , tappvarmvattenbehov mm mm så det blir nog lite knepigt att få ett riktigt bra svar på din huvudfråga, skriver du dina/fastighetens förutsättningar så kanske någon med liknande förutsättningar kan ge dig ett bra svar som har någon av dina efterfrågade modeller.
 
Som jag skrev tidigare så har jag bara positiva erfarenheter av två Thermia värmepumpar.
Men beror ju så klart på att jag har ett gott förhållande till installatören.
Det tror jag är det viktigaste, det är först den dag något krånglar som det avgöra om vilket fabrikat spam är bra eller dåligt. Skillnad i verkningsgrad Mm är bara marginella grejer. Du vill ha service den dag något krånglar.
jag jag många gånger, kalla vinterdagar sittandes i en sittlift, överhört hur min kusin (han äger en rörfirma som installerar VP) då han via telefon hjälpt någon med problem med sin VP.
Den servicen är viktigare än några procents verkningsgrad vill jag påstå.
Så köp installationen av någon du får förtroende för och kan lämna referenser.
När VP fungerar är det jättebra, när något krånglar är det kolera.
sedan kan så klart möjligheten att installatören kan fjärrövervaka systemet vara bra.
 
C Comfort Thomas skrev:
Dom flesta fastigheter har olika förutsättningar Som effektbehov, framledningstemperaturer , radiatorer eller golvvärme , tappvarmvattenbehov mm mm så det blir nog lite knepigt att få ett riktigt bra svar på din huvudfråga, skriver du dina/fastighetens förutsättningar så kanske någon med liknande förutsättningar kan ge dig ett bra svar som har någon av dina efterfrågade modeller.
Svaret var till Jörgen7506 men några inlägg hann emellan :cool:
 
G Gaston11 skrev:
Trevlig att höra. Den villa snart jag flyttar till villa 1 månad kvar och den gamla CTC fyller 50 år nu och snart kastar CTC om höst 2020 då sätter in ny bergvärme. Mina försäldrar bott hus i 33 år samma som nu och en Thermia Optimum G2 installerad 2010 sommar och drift 5 år gammal kom vatten på golvet pga läcker undertill i värmepump och ringde till rörmokare kom och titta på den och plocka isär plåtfront där hittar rostig varmvattenberedare och den var kopparberedare och byter till rostfri varmvattenberedare gick på garanti. 7 år gammal värmepump kom larm att pressostater nummer 3 är trasigt och byt mot ny och min föräldrar betalar ca 5000 kr. Idag är 9 år och 11 månader gammal funkar bra i drift.
Är bara kompressorn som är dyr att byta. Men den kan fungera i 20år utan problem. Det är som ett lotteri. Min gick sönder efter 10år, men jag har en hemförsäkring med maximerat åldersavdrag så det kostade knappt 10.000kr att få en ny kompressor. Nu fungerar VP 14 år gammal. Bytte cirkulationspumpen för två år sedan, Thermia har dåliga Vilo pumpar, nu sitter det en Grundfos där istället, den lär fungera många år till,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.