GoC GoC skrev:
Är bara kompressorn som är dyr att byta. Men den kan fungera i 20år utan problem. Det är som ett lotteri. Min gick sönder efter 10år, men jag har en hemförsäkring med maximerat åldersavdrag så det kostade knappt 10.000kr att få en ny kompressor. Nu fungerar VP 14 år gammal. Bytte cirkulationspumpen för två år sedan, Thermia har dåliga Vilo pumpar, nu sitter det en Grundfos där istället, den lär fungera många år till,
Så hände om din bergvärme som krånglar lite för det börjar slitet pga ålder.
Aldrigt byt kompressor på min föräldrar på en värmepump som gått 9 år och 11 månader nu. Pressostater där du kan se på nedan bild nummer 3 längst till höger har byt.
Ja, det ser jag sett sist snart 10 år sen när installatör montera in ny värmepump till mina föräldrar att den är Wilo cirkulationspump. Man vet ju aldrig att mina föräldrar kan komma snart om kompressor är slut då får en ny kompressor framöver.
 
  • Schematisk illustration av en värmepumps pressostat och kablage, markerat som "A" och "B" på en instruktionsmanual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Min kompressor var trasig och hade läckt ut olja.
Övriga problem som kan uppkomma med en VP har jag god kunskap om.
Min kompressor började skramla då den var utsliten. Som kan fungera allt mellan 10-20 år. Bara turen som avgör då det är en mekanisk sak.
 
Ok mina förutsättningar är ett hus med källare två bostadsplan vardera på 90kvm byggår 1948, så det kommer säkert läcka ut lite värme, årsförbrukning 30"kwh per år. Plats jockfall Överkalix kommun just ovanför polcirkeln. Har haft hit rörkrökare och fått offerter men får en känsla när man pratar med dom att dom tror man är helt offside. Har lite erfarenhet inom området som amatör. Har på meriten kopplat in en pump i förra huset, men på 7år har det säkert hänt mycket på den här fronten. Så därav tankte jag att lite info om pumpar kan vara bra.
 
GoC GoC skrev:
Min kompressor var trasig och hade läckt ut olja.
Övriga problem som kan uppkomma med en VP har jag god kunskap om.
Min kompressor började skramla då den var utsliten. Som kan fungera allt mellan 10-20 år. Bara turen som avgör då det är en mekanisk sak.
Om igen min uppdatering fniss inlägg #76.
Det är kul att höra om det hände.
 
Det flesta värmepumpföreningar i många undersökningar och hållbart brukar cirka 15 - 20 år då är det dags att byta ut hela värmepump mot en ny.
 
G Gaston11 skrev:
Om igen min uppdatering fniss inlägg #76.
Det är kul att höra om det hände.
Min värmepump är inte en en Diolomat TWS, så jag tror inte problemet var det samma.
En frågar, är du GF på ViB forumet?
 
GoC GoC skrev:
Min värmepump är inte en en Diolomat TWS, så jag tror inte problemet var det samma.
En frågar, är du GF på ViB forumet?
Ja, såklart. Hur har du hittat? :D
 
G Gaston11 skrev:
Ja, såklart. Hur har du hittat? :D
Fastighetsskötare och hur du skriver och samlar fakta från tester.
Hej jag är Guran där.
Men jag har haft två värmepumpar i totalt 28 år men inte en enda Fabia :)
 
GoC GoC skrev:
Fastighetsskötare och hur du skriver och samlar fakta från tester.
Hej jag är Guran där.
Men jag har haft två värmepumpar i totalt 28 år men inte en enda Fabia :)
Ojsan, att du är från Karlstad som du körde Mercedes och din fru Hyundai. Jag minns dig att prata om annan forum hehe :rofl:
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Hur är det på brine sidan ska man sätta nå expansionskärl där oxå
 
Ja det skall sitta ett expansionskärl på brineledningen. Det brukar vara ett genomskinligt plastkärl som rymmer några liter.
 
Ok så det räcker med det lilla som följer med, ska man trycksätta den lite eller räcker det med att stänga locket?
 
Det brukar sitta en säkerhetsventil i locket, eller på annan plats på brinekretsen.
Pumpar upp tryck gör man när man fyller brinevätskan
 
J jörgen7506 skrev:
Hej är på gång att beställa en bergvärmepump men tänkte höra med er på forumet vad ni tror om daikin 2.5-13kw. Den har ju funnits på marknaden ett tag så det ska väl inte finnas nå större barnsjukdomar med den. Har även fått tips på geo 3 pumpen.
Vad har ni för tips att komma med.
Förhoppningsvis håller den nya VP du väljer 20år eller mer. Men under denna tid vill man ha tillgång till reservdelar och kunskap. Dvs man väljer en tillverkare som 1) funnits länge & 2) finns närmast/nära/i landet/i EU & 3) har stor marknadsandel och därmed många installatörer med erfarenhet av den.

Man vill gärna kunna köpa reservdelar själv, alltså inte vara tvungen att handla via installatör el likn.

Vem vet vad som kan hända i framtiden? Kommer Volvo & Mitsubishi finnas kvar? Vågar man köpa en V60 eller en Outlander? Vågar man köpa en NIBE eller Daikin?

Igår meddelar Mitsubishi att de slutar leverera Outlander till Europa i september och upphör tillverka bilar för Europa. Vem hade för ett år sedan trott det om Outlander, Europas mest sålda laddhybrid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.