GoC GoC skrev:
Är bara kompressorn som är dyr att byta. Men den kan fungera i 20år utan problem. Det är som ett lotteri. Min gick sönder efter 10år, men jag har en hemförsäkring med maximerat åldersavdrag så det kostade knappt 10.000kr att få en ny kompressor. ,
Vilket försäkringsbolag? Jag har frågat länsförsäkringar om exakt det här men dom hade undantag på värmepumpar så efter 10år är värdet noll.
 
O OskarL skrev:
Vilket försäkringsbolag? Jag har frågat länsförsäkringar om exakt det här men dom hade undantag på värmepumpar så efter 10år är värdet noll.
Länsförsäkringar
Jag har dock inte kollat upp villkoren som är i dag. Dom kan så klart ha ändrats de senaste åren
Detta tillägg, Allrisk byggnad, är det jag har
Det var aldrig några diskussioner om att inte få ersättning.
https://www.lansforsakringar.se/glo...ion/05973-forkopsinfo-allrisk-byggnad-b37.pdf
 
Redigerat:
Länsförsäkringar är separata bolag i de olika länen. Så villkoren skiljer från län till län.
 
Vet inte till 100% säkert, men tror att S serien av 1255 har ett annat styrsystem, för de har helt egna felkoder om man jämför med F serien.
Nibes invertrar i bervärmepumparna är 3 fas, på 12 kW och 16 kW
Hade jag köpt en ny pump idag, hade jag valt Nibe F1245 av lämplig storlek, det är den Nibe som haft minst problem, under dom 4 åren jag jobbat som vp reparatör.
 
Är tanken att pumpen ska producera värme och värme för tappvatten.
Och vart i sverige är huset placerat?
 
allexx allexx skrev:
Är tanken att pumpen ska producera värme och värme för tappvatten.
Och vart i sverige är huset placerat?
Japp värme och tappvatten. Huset är plaserat i överkalix och har ett 210m hål.huset är på ca100kvm med källare och övervåning. Byggår 1948.
O O skrev:
Förhoppningsvis håller den nya VP du väljer 20år eller mer. Men under denna tid vill man ha tillgång till reservdelar och kunskap. Dvs man väljer en tillverkare som 1) funnits länge & 2) finns närmast/nära/i landet/i EU & 3) har stor marknadsandel och därmed många installatörer med erfarenhet av den.

Man vill gärna kunna köpa reservdelar själv, alltså inte vara tvungen att handla via installatör el likn.

Vem vet vad som kan hända i framtiden? Kommer Volvo & Mitsubishi finnas kvar? Vågar man köpa en V60 eller en Outlander? Vågar man köpa en NIBE eller Daikin?

Igår meddelar Mitsubishi att de slutar leverera Outlander till Europa i september och upphör tillverka bilar för Europa. Vem hade för ett år sedan trott det om Outlander, Europas mest sålda laddhybrid?
 
En hel del utfyllnad i denna tråd.
Vi har ivt pumpar på mitt jobb och dem äldsta är ca 12-15 år och har hittills fungerat bra
Den senaste ivt pumpen vi har! har gått 2 vintrar i ett nybygge och har hittills fungerat bra förutom lite små justeringar med kurvor.
Själv så valde jag en luft/vatten värmepump som heter panasonic aqua rea . Och den var en av få som klara att leverera värme med kompressor ner till -27. Om man inte hittar kritik på internet så brukar det vara positivt.
Ett genomsnitts hus så brukar man räkna 50watt/kvm i uppvärmning eller 75watt/kvm för golv värme.
Sen får man lägga till ca 2-3kw för tappvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.