3 464 läst · 54 svar
3k läst
54 svar
Bergvärmepump ivt greenline -04 slår ifrån ”hög retur vp”
Men hur kan returen ligga så högt över börvärdet?Varför får ts lam hög retur och inte hög pressostat?13th Marine skrev:Givaren sitter precis efter T-korset där retur och VVBn är sammankopplad, därefter går det ner till cirkulationspumpen och sedan till kondensorn, känns som en bra bit för värmen att gå baklänges.
I min pump hade jag förvisso stoppet på vägen där, och då hade jag fortfarande 12graders skillnad mellan fram och retur, och pumpen löste bara på HP.
Men visst, har man stopp ute i systemet så kanske man kan pressa vattnet genom en lite glappig växelventil genom VVBns mantel och få en varmare retur 🤔
Oavsett så är det aldrig dumt att testa.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 073 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 073 inlägg
Ah! Nu finns där en bild i ditt inlägg 44 med.V växelventil skrev:
Jag som blandat ihop värmebärare in med returen.
Om jag inte missminner mig kan den vid olämplig placering sticka iväg när man genererar varmvatten, vill minnas att den stack något även på min pump,och då hade man satt den utanför pumpen på returen.
@Scj
Där ska sitta en tempgivare på returen, kopparröret till vänster på bilden nedan.
Var sitter den på din maskin? (på vår satt den nämligen strax utanför pumpen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste jag ta bort stycket på fronten för att komma åt detta?13th Marine skrev:Ah! Nu finns där en bild i ditt inlägg 44 med.
Jag som blandat ihop värmebärare in med returen.
Om jag inte missminner mig kan den vid olämplig placering sticka iväg när man genererar varmvatten, vill minnas att den stack något även på min pump,och då hade man satt den utanför pumpen på returen.
@Scj
Där ska sitta en tempgivare på returen, kopparröret till vänster på bilden nedan.
Var sitter den på din maskin? (på vår satt den nämligen strax utanför pumpen)
[bild]
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 073 inlägg
Nej ingenting där.13th Marine skrev:
Känns inte som att det spelar någon roll vad jag ställer den på. Nu står den på 3,5 och
hej igen!Scj skrev:
Nu har den stått på 3,5 och 0,8 värmekurva och elementen går fortfarande varma med 22,5 grad inne och 5 grader ute. Den värmer vatten minst lika ofta som innan.
Tidigare har den stått på 4,5 och då har det varit svalare inomhus än vad det är nu.
Tanken är att vi ska ha 20 grader inomhus
Oklart hur mycket till hjälp detta är för dig, men vi har samma VP modell som dig, när vi flyttade in hade tidigare ägare satt kurvan på 5,0. Vi sänkte till 2,7 och det funkade bra. Vi upplevde att det var alldeles för varmt när vi flyttade in.
Då var det radiatorer i alla rum. Nu har vi bytt till golvvärme istället för radiatorer på ovanvåningen och har nu kurvan på 2,2. Håller ca 20-21 grader oavsett temp utomhus.
Vi hade även problem med högt värmebärardelta andra vintern vi bodde i huset, den larmade konstant och slog ifrån. Bytte två slangar och gjorde rent filtret, sen fungerade allt bra igen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vp-larmar-pressostat-hoeg.493133/
Då var det radiatorer i alla rum. Nu har vi bytt till golvvärme istället för radiatorer på ovanvåningen och har nu kurvan på 2,2. Håller ca 20-21 grader oavsett temp utomhus.
Vi hade även problem med högt värmebärardelta andra vintern vi bodde i huset, den larmade konstant och slog ifrån. Bytte två slangar och gjorde rent filtret, sen fungerade allt bra igen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vp-larmar-pressostat-hoeg.493133/
Nog stor risk att den läcker ut i värmesystemet när den gör varmvatten Mao så läcker växelventilen.Scj skrev:Nej ingenting där.
Känns inte som att det spelar någon roll vad jag ställer den på. Nu står den på 3,5 och
hej igen!
Nu har den stått på 3,5 och 0,8 värmekurva och elementen går fortfarande varma med 22,5 grad inne och 5 grader ute. Den värmer vatten minst lika ofta som innan.
Tidigare har den stått på 4,5 och då har det varit svalare inomhus än vad det är nu.
Tanken är att vi ska ha 20 grader inomhus
Tack för alla tips!V växelventil skrev:
Nu har jag kontaktat ivt och dem trodde efter min beskrivning precis som du att växelventilen läckte. Dem kommer förhoppningsvis och tittar på det imorgon.
Mvh
Liknande trådar
-
Trasig bergvärmepump IVT Greenline HT Plus med REGO 600. Det står CONLEGO CL83-0035 i displayen.
Värmepumpar -
Val av bergvärmepump IVT Greenline C7, C9??
Värme allmänt -
IVT greenline he C7 bergvärmepump
Värmepumpar -
Bergvärmepump IVT Greenline HE C11
Värmepumpar -
IVT Greenline HE C7 bergvärmepump
Värmepumpar