5 965 läst · 54 svar
6k läst
54 svar
Bergvärmepump ivt greenline -04 slår ifrån ”hög retur vp”
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Vi hade 4.5 i vår pre-energikrisenkåk från 71.
Kalmar län, Oskarshamn. Det är inte lättare att göra det själv då alternativt att faktiskt ringa en ivt tekniker?J jonaserik skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Där sitter ju en säkring till elpatronen om jag inte missminner mig, så man kan ju rycka den.
Nej ingen aning, vi är som sagt nyinflyttade och tanten som bodde här innan hade ingen koll men hon visste att den blivit bytt.J jonaserik skrev:
Hög retur kan nog vara cirkulationen i värmesystemet så kanske smutsfiltret är igensatt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Fast borde man inte få låg retur om man har dåligt flöde?V växelventil skrev:
Om man har dåligt flöde så kan det i dessa pumpar vara slangarna med.
Här är min tråd om det hela:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ivt-ht-c9-pressostat-hoeg-aer-cirkpumpen-dalig.470499/
Hög retur får du innan pressostat hög.kan även vara växelventilen som är öppen mot värmesystemet när den tillverkar varmvatten.13th Marine skrev:
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Varför får man det?V växelventil skrev:
Dåligt flöde borde ge en låg temperatur på return då mer värme hinner avgå, att värmepumpen då inte heller kan göra av med sin genererade värme löser Högtryckspressostaten.
Eller har jag missat nått?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Givaren sitter precis efter T-korset där retur och VVBn är sammankopplad, därefter går det ner till cirkulationspumpen och sedan till kondensorn, känns som en bra bit för värmen att gå baklänges.V växelventil skrev:
I min pump hade jag förvisso stoppet på vägen där, och då hade jag fortfarande 12graders skillnad mellan fram och retur, och pumpen löste bara på HP.
Men visst, har man stopp ute i systemet så kanske man kan pressa vattnet genom en lite glappig växelventil genom VVBns mantel och få en varmare retur 🤔
Oavsett så är det aldrig dumt att testa.