20 629 läst · 172 svar
21k läst
172 svar
Bauhaus svarar på anklagelserna
Som någon skrev längre upp i tråden. Det är nog mest det som Bauhaus INTE skriver som som är intressant här.
Detta att ett stort seriöst företag som Bauhaus släpper in obehöriga elektriker på ett bygge de ansvarar för är på det formella planet väldigt allvarligt. Det framgår ju att ingen har lyckats knyta ett ansvarigt elföretag till installationen. Att det sedan troligen är en helt OK elinstallation är väl iofs. trösterikt. Om det nu är så att det inte finns någon som har utfört installationen, så borde det ju heller inte finnas någon som kan ta betalt för installationen.
Detta att ett stort seriöst företag som Bauhaus släpper in obehöriga elektriker på ett bygge de ansvarar för är på det formella planet väldigt allvarligt. Det framgår ju att ingen har lyckats knyta ett ansvarigt elföretag till installationen. Att det sedan troligen är en helt OK elinstallation är väl iofs. trösterikt. Om det nu är så att det inte finns någon som har utfört installationen, så borde det ju heller inte finnas någon som kan ta betalt för installationen.
Att bes. mannen inte ansåg att den felmonterade termostaten (om det nu var termostaten) är ett fel, är ju anmärkningsvärt. Men skall man gissa lite så ser jag 3 tänkbara skäl.
1. Bauhaus kund har kanske inte kunnat bevisa att han faktiskt beställt 150cm monteringshöjd.
2. Besiktningen kan ha varit en ren "BKR besiktning" som är avsedd att fastställa om firman följt branschreglerna, dvs. då tittar man inte på det affärsmässiga, även ett badrum på 2kvm kan vara helt OK, trots att beställningen gällde ett badrum på 15 kvm.
3. Bes. mannen kan ha varit anlitad av och beroende av Bauhaus.
När det gäller punkten 1. så kan man ex. tänka sig att kunden berättat för någon från firman på plats att man vill ha displayen på 150cm höjd, uppgiften kommer bort. I så fall är det inte uppenbart att Bauhaus är ansvarig för felet. MEN en seriös firma ställer upp väldigt tydliga regler för hur kommunikation skall hanteras, och det gäller även alla som jobbar på bygget. Dvs. framför kunden ett önskemål till Pelle som samtidigt bilar bort kakel, och aldrig kommer att vara på det bygget mer när bilningen är klar, så skall Pelle säkerställa att kunden framför sitt önskemål på korrekt väg istället.
Dvs. tänkbart att Bauhaus formellt inte är skyldiga, men det finns ingen anledning att anlita en byggare som har så dålig ordning på vad som beställs och hur det beställs.
1. Bauhaus kund har kanske inte kunnat bevisa att han faktiskt beställt 150cm monteringshöjd.
2. Besiktningen kan ha varit en ren "BKR besiktning" som är avsedd att fastställa om firman följt branschreglerna, dvs. då tittar man inte på det affärsmässiga, även ett badrum på 2kvm kan vara helt OK, trots att beställningen gällde ett badrum på 15 kvm.
3. Bes. mannen kan ha varit anlitad av och beroende av Bauhaus.
När det gäller punkten 1. så kan man ex. tänka sig att kunden berättat för någon från firman på plats att man vill ha displayen på 150cm höjd, uppgiften kommer bort. I så fall är det inte uppenbart att Bauhaus är ansvarig för felet. MEN en seriös firma ställer upp väldigt tydliga regler för hur kommunikation skall hanteras, och det gäller även alla som jobbar på bygget. Dvs. framför kunden ett önskemål till Pelle som samtidigt bilar bort kakel, och aldrig kommer att vara på det bygget mer när bilningen är klar, så skall Pelle säkerställa att kunden framför sitt önskemål på korrekt väg istället.
Dvs. tänkbart att Bauhaus formellt inte är skyldiga, men det finns ingen anledning att anlita en byggare som har så dålig ordning på vad som beställs och hur det beställs.
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Vi har sett papper på allt - kontrollerat med Elsäkerhetsverket så att informationen stämmer, läst besiktningspapper, anmälningar, utredningar samt lyssnat på samtliga ljudinspelningar före publicering
. Och även gett Bauhaus chans att bemöta kritiken inom rimlig tid. Nu gjorde de inte det, och de fick då en ny chans i form av en egen "artikel".
Det står också i artikeln att det är både polisanmält och anmält till ARN, så det är inget som vi upplever att han undanhållit.
Det står också i artikeln att det är både polisanmält och anmält till ARN, så det är inget som vi upplever att han undanhållit.
gäst skrev:
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Gäst: Elsäkerhetsverket är en myndighet så den som vill kan dessutom begära ut hela utredningen och läsa den själv. Vad gäller övriga papper och bilder får ni nog fråga Hans Walter snällt. Rätt säker på att han följer diskussionen.
Kan bara känna visst medlidande för Hans Walter. Hoppas det går bra. Jag tror inte en kund, eller privatperson, polisanmäler och reklamerar för att det är kul. Uppenbarligen har saker gått snett. Men en sådan artikel, och svar gör ju att man blir nyfiken på resten.
Mycket snack om att läsa av displayen, personligen spelar det ingen roll då man sällan läser av eller ändrar. Men det estetiska? Har man andra dosor med ex brytare kanske man vill ha den i samma höjd. Man kanske ville ha en stol eller tvättkorg framför, eller en "fast" bänk och kunna komma åt. Då spelar det en jäkla roll. Funktionsmässigt spelar det nog ingen roll, termostatfunktion eller inte.
Grubblar över vad är kul i livet för Hans och hans kära familj. Varför ska man glra livet surt för sig och andra för en display som är 50 cm för låg eller om det var behörlig elektriker som gjorde jobbet eller inte. Lampan tänds ju, golvet är varm oxå.Byggis1976 skrev:
Solen skinner fåglarna kvittrar. Njut av livet, den är alldeles för kort för att ha tid att beskymra sig över såna saker. Sätt dit badkaret o ta en skön bad sen en kopp kaffe o sitta med familjen i trädgården o njuta av livet. Då är både displayen o elektriker bort glömda.
Det som spelar roll är vad som är avtalat och inte vad du tycker....gäst skrev:Mycket snack om att läsa av displayen, personligen spelar det ingen roll då man sällan läser av eller ändrar. Men det estetiska? Har man andra dosor med ex brytare kanske man vill ha den i samma höjd. Man kanske ville ha en stol eller tvättkorg framför, eller en "fast" bänk och kunna komma åt. Då spelar det en jäkla roll. Funktionsmässigt spelar det nog ingen roll, termostatfunktion eller inte.
Matstj,Matstj skrev:Grubblar över vad är kul i livet för Hans och hans kära familj. Varför ska man glra livet surt för sig och andra för en display som är 50 cm för låg eller om det var behörlig elektriker som gjorde jobbet eller inte. Lampan tänds ju, golvet är varm oxå.
Solen skinner fåglarna kvittrar. Njut av livet, den är alldeles för kort för att ha tid att beskymra sig över såna saker. Sätt dit badkaret o ta en skön bad sen en kopp kaffe o sitta med familjen i trädgården o njuta av livet. Då är både displayen o elektriker bort glömda.
Du verkar vara en osedvanligt empatilös person som uppenbarligen aldrig råkat ut för att hantverkare och företag kört över dig som kund. Det handlar sällan om fysiska detaljer, utan känslan av att ha blivit våldförd i sitt eget hem av människor som, likt du, helt saknar empati. Känslan är nästan att likställa med att vara utsatt för inbrott; stulna saker går oftast att ersätta men känslan att andra människor gjort intrång i din privata sfär utan någon som helst hänsyn till vad du själv känner går inte att bortse ifrån.
I fall med hantverkare har man inte annat att sätta emot annat än att reklamera de saker man är missnöjd med och hoppas att hantverkaren ber om ursäkt för att h*n klantat sig. Bara om detta sker kan känslan mildras en smula. Hantverkaren går vidare till nästa jobb utan att blinka, men kunden som inte trivs med dennes jobb ska bo många år i sitt hem och varje dag se de saker som är felaktiga.
#Paxman, du får tycka vad du vill om mig, det är ett fritt land.
Jag kan däremot inte bli övertygad om att ett företag ska avsiktligt skada kunden o strunta i att åtgärda felen och slänga reklamationen direkt i papperskorgen så fort den kommer in.
Det ligger helt enkelt inte i företagets intresse. Så enkelt är inte.
Jag kan däremot inte bli övertygad om att ett företag ska avsiktligt skada kunden o strunta i att åtgärda felen och slänga reklamationen direkt i papperskorgen så fort den kommer in.
Det ligger helt enkelt inte i företagets intresse. Så enkelt är inte.
Speciellt när det kostar pengar att rätta till sina misstag, pengar är alla företags intressen. I hantverkarbranschen, där kunderna skriker efter hjälp kan företagarna skita i missnöjda kunder. Blir publiciteten för negativ så byter de namn på firman och kör vidare i samma spår. Det är här som Bauhaus missat en smula, de lär inte kunna byta namn i första rycket.Ramnemark skrev:
Ingen har pratat om att avsiktligt skada kunden, Matstj.
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Förslag: Bort med tvingande elavtal
Artikelkommentarer -
Var fjärde bostad säljs utanför Hemnet
Artikelkommentarer