80 240 läst · 234 svar
80k läst
234 svar
Bauhaus försökte lura på mig ett kreditkort
Du behöver inte vara orolig. För 3-4 år sedan var detta ett verkligt problem. Nu för tiden när allt man gör genererar en kreditupplysning, så kollar eventuella långivare på vad som efterfrågats, snarare än antal.
Tänk en person som skall flytta. Telefon, tv, bredband, hyra, parkering, etc etc. Det blir många upplysningar det.
Sen att du blivit/känner dig lurad är ju aldrig kul
Tänk en person som skall flytta. Telefon, tv, bredband, hyra, parkering, etc etc. Det blir många upplysningar det.
Sen att du blivit/känner dig lurad är ju aldrig kul
Jag kan lugna dig lite då jag arbetar hos en konkurent till UC som heter Bisnode. Men först vill jag klargöra en sak som är ett vanligt förekommande fenomen som gör att det kan bli förvirrande. Jag ber om ursäkt om detta inlägg blir långt då jag ska försöka vara tydlig (kanske t.om. Övertydlig i vissa fall). Skriver även på mobilen så vissa felstavningar förekommer nog.
Det heter inte en UC eller att ta en UC det heter upplysningskopia och att ta en kreditupplysning. Kreditupplysningen är den ekonomiska sammanställningen om dig som kreditupplysningsleverantören levererar till i detta fall Resurs som har beviljat krediten. Upplysningskopia är det brev som vi kreditupplysningsbolag enligt lag är tvugna att skicka ut till den person som kreditupplysningen är gjord på. Där framkommer vilken information som har visats om dig samt vem som har tagit del av den. UC är den leverantör som sammlar in datan från Skatteverket, KFM, Bolagsverket etc. precis som Bisnode som jag arbetar på.
Eftersom jag inte arbetar på UC så kan jag inte svara exakt hur en kreditupplysning påverkar din kreditvärdighet men jag vet att UCs modeller (det som ni kallar för kreditvärdighet) är något hårdare än Bisnodes modeller. Men att en enstaka kreditupplysning skulle påverka en framtida lånesituation hos en annan bak har jag svårt att tro. För flera år sedan påverkade en kreditupplysning kreditvärdigheten betydligt hårdare. Men i takt med att samhället har blivit så att en kreditupplysning görs oftare (köp av telefon, handla på faktura, byte av lägenhet, se över bolån, byte av tv leverantör, byte av elleverantör etc.) så har kreditupplysningaföretagen ändrat sina modeller/kreditvärderingsbetyg. I våra modeller är ett år indelade i flera perioder. Ett antal kreditupplysningar i en period räknas i princip som en kreditupplysning. Först när du får flera kreditupplysningar gjorda på dig under flera perioder kams detta påverka din kreditvärdighet. En annan viktig aspekt är också att Bisnode tex inte vet hur många kreditupplysningar som är beställda på dig via UC precis som UC inte ser vilka som är beställda via Bisnode.
Men som sagt jag kan inte exakt hur UC bedömning är men att en enstaka kreditupplysning försämrar din kreditvärdighet tror jag inte. Däremot kan beviljade krediter (i detta fall 30 000 kr hos Resurs) påverka ditt lånetak. Om du anser att du inte har ansökt om kredit så skulle jag be Bauhas att göra en rättelse hos UC och resurs. Ett annat tips är att ringa UC och fråga om en enstaka kreditupplysning kommer att försämra din kreditvärdighet.
Slutsatsen är alltså att jag inte tycker att du skall vara allt för orolig för att en kreditupplysning är gjord på dig.
Det heter inte en UC eller att ta en UC det heter upplysningskopia och att ta en kreditupplysning. Kreditupplysningen är den ekonomiska sammanställningen om dig som kreditupplysningsleverantören levererar till i detta fall Resurs som har beviljat krediten. Upplysningskopia är det brev som vi kreditupplysningsbolag enligt lag är tvugna att skicka ut till den person som kreditupplysningen är gjord på. Där framkommer vilken information som har visats om dig samt vem som har tagit del av den. UC är den leverantör som sammlar in datan från Skatteverket, KFM, Bolagsverket etc. precis som Bisnode som jag arbetar på.
Eftersom jag inte arbetar på UC så kan jag inte svara exakt hur en kreditupplysning påverkar din kreditvärdighet men jag vet att UCs modeller (det som ni kallar för kreditvärdighet) är något hårdare än Bisnodes modeller. Men att en enstaka kreditupplysning skulle påverka en framtida lånesituation hos en annan bak har jag svårt att tro. För flera år sedan påverkade en kreditupplysning kreditvärdigheten betydligt hårdare. Men i takt med att samhället har blivit så att en kreditupplysning görs oftare (köp av telefon, handla på faktura, byte av lägenhet, se över bolån, byte av tv leverantör, byte av elleverantör etc.) så har kreditupplysningaföretagen ändrat sina modeller/kreditvärderingsbetyg. I våra modeller är ett år indelade i flera perioder. Ett antal kreditupplysningar i en period räknas i princip som en kreditupplysning. Först när du får flera kreditupplysningar gjorda på dig under flera perioder kams detta påverka din kreditvärdighet. En annan viktig aspekt är också att Bisnode tex inte vet hur många kreditupplysningar som är beställda på dig via UC precis som UC inte ser vilka som är beställda via Bisnode.
Men som sagt jag kan inte exakt hur UC bedömning är men att en enstaka kreditupplysning försämrar din kreditvärdighet tror jag inte. Däremot kan beviljade krediter (i detta fall 30 000 kr hos Resurs) påverka ditt lånetak. Om du anser att du inte har ansökt om kredit så skulle jag be Bauhas att göra en rättelse hos UC och resurs. Ett annat tips är att ringa UC och fråga om en enstaka kreditupplysning kommer att försämra din kreditvärdighet.
Slutsatsen är alltså att jag inte tycker att du skall vara allt för orolig för att en kreditupplysning är gjord på dig.
Den som begär en personupplysning, alltså en kreditupplysning om
en privatperson, ska ha ett så kallat legitimt behov av den. Det innebär att han eller hon ska ha eller vara på väg att ingå ett kreditavtal med
dig eller att han eller hon i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning beträffande dig.
Ansvaret för att kreditupplysningslagen följs ligger på kreditupplysningsföretaget. Det är alltså kreditupplysningsföretaget som har ansvar för att Bauhaus har ett legitimt behov av upplysningen.
Om någon lämnar ut en personupplysning utan att det finns något legitimt behov kan den som är ansvarig dömas till böter eller fängelse.
Mitt förslag är att du rapporterar händelsen till kreditupplysningsföretaget med kopia till ledning/kommunikationsansvarig för Bauhaus.
Ansvaret för att kreditupplysningslagen följs ligger på kreditupplysningsföretaget. Det är alltså kreditupplysningsföretaget som har ansvar för att Bauhaus har ett legitimt behov av upplysningen.
Om någon lämnar ut en personupplysning utan att det finns något legitimt behov kan den som är ansvarig dömas till böter eller fängelse.
Mitt förslag är att du rapporterar händelsen till kreditupplysningsföretaget med kopia till ledning/kommunikationsansvarig för Bauhaus.
Redigerat:
Råkade ut för samma sak på Kungssängen. Jag skulle köpa en säng för 15 000 kr och hade summan på mitt vanliga betalkort. Åhnej, jag skulle få kredit i 45 dagar, vilket jag inte ville ha. Det hela slutade med att jag tågade ut utan att ha köpt något. Trots detta gjordes en UC + att jag fick dras med Resurs Bank i 3-4 år. Jag polisanmälde dem, men ändå tog det alltså så pass lång tid att bli av med dem.
UC är inget att vara rädd för om man inte har betalningsanmärkningar. Idag tas ju UC så fort man ska köpa något, som kostar över 100 kr!
UC är inget att vara rädd för om man inte har betalningsanmärkningar. Idag tas ju UC så fort man ska köpa något, som kostar över 100 kr!
Det finns en helt annan vinkling på detta och det är mänsklighetens behov av att hitta på krångliga, onödiga och arbets-slösande saker. Allt för att konkurrera spela på vår fåfänga och binda upp oss.
Butiker: Sätt ett bra pris från början och skippa alla löjliga kort, klubbar, samarbetande kreditinstitut, utskick och så vidare.
Det sparar vi både miljö och jobb på.
( Behövs det dyra grejjer för en tillbyggnad så har väl dom flesta en etablerad ordinarie bankkontakt? )
Butiker: Sätt ett bra pris från början och skippa alla löjliga kort, klubbar, samarbetande kreditinstitut, utskick och så vidare.
Det sparar vi både miljö och jobb på.
( Behövs det dyra grejjer för en tillbyggnad så har väl dom flesta en etablerad ordinarie bankkontakt? )
Det låter ju extremt konstigt. Det hade ju bara varit att tacka nej och be att få betala. Du måste ju dessutom ha lämnat ut ditt personnummer.Pojkflickan skrev:Råkade ut för samma sak på Kungssängen. Jag skulle köpa en säng för 15 000 kr och hade summan på mitt vanliga betalkort. Åhnej, jag skulle få kredit i 45 dagar, vilket jag inte ville ha. Det hela slutade med att jag tågade ut utan att ha köpt något. Trots detta gjordes en UC + att jag fick dras med Resurs Bank i 3-4 år. Jag polisanmälde dem, men ändå tog det alltså så pass lång tid att bli av med dem.
Det kan vara värt att kolla hur många okända! krediter man har.
Hos UC kan man få reda på detta gratis en ggr / år.
Coop var vänliga att helt plötsligt ge mig en kredit på Medmera kortet utan mitt godkännande.
Hittade också ett gammalt VOLVO kort med 20.000kr med beviljad kredit.
Mins att jag röde bland mina "kort" för längesen och avslutade några bensin kort och SIBA:s rabatt (=kredit).
Med alla dessa kort marodörer kan krediter möjligheterna dra iväg en hel del och naturligtvis påverkar detta en bedömning av kreditvärdigheten.
UC visar vilka krediter man har och hur mycket som utnyttjas varje månad.
Internät köp på faktura kan också medföra en kreditupplysning.
Hos UC kan man få reda på detta gratis en ggr / år.
Coop var vänliga att helt plötsligt ge mig en kredit på Medmera kortet utan mitt godkännande.
Hittade också ett gammalt VOLVO kort med 20.000kr med beviljad kredit.
Mins att jag röde bland mina "kort" för längesen och avslutade några bensin kort och SIBA:s rabatt (=kredit).
Med alla dessa kort marodörer kan krediter möjligheterna dra iväg en hel del och naturligtvis påverkar detta en bedömning av kreditvärdigheten.
UC visar vilka krediter man har och hur mycket som utnyttjas varje månad.
Internät köp på faktura kan också medföra en kreditupplysning.
Exakt samma sak hände mig på Bauhaus Örebro. Jag skulle bara kapa till en spånskiva. En jätteivrig försäljare berättar då att det blir lite billigare om man är medlem i deras klubb. Kan handlat om 20kr rabatt så jag tackade nej. Men han propsade på att det var så enkelt. Till slut gav jag med mig och betonade att om det handlar om kredttkort eller någon kreditupplysning så var jag inte intresserad. En vecka senare dimper det ner en kreditupplysning i brevlådan. Jag blev så j--la förbannad. Jag ringde både kreditupplysningsföretaget och Bauhaus så de fick plocka bort kreditupplysningen. Fattar inte,får de provision per kreditupplysning som de gör???? Helt sjukt!
Matstj skrev:
Alla svenska storbanker gör riskbedömningar på sina kunder. Att någon inte skulle göra det är nog tyvärr önsketänkande. Att dra på sig ett stort antal UC även på småbelopp är ett riskbeteende i deras beräkningsmodeller.
Resurs bank:
Håll gärna koll på texten i vilkoren på räntefria avbetalningar. Och allt kanske inte framgår i klartext där heller... För några år sedan så fick jag rabatt på bildelar och beloppet skulle faktureras för att få kortet/rabatten. Betalade jag hela beloppet på första fakturan så skulle det INTE bli någon kostnad.
Köpet gjordes i oktober. Inget brev i november eller december. Fakturan kom slutligen i januari, inte med bildelsfirmans logga utan såg ut som bankreklam från Resurs bank. (Som inte nämndes i papper eller annars i butiken.) Den lades i reklamhögen och öppnades några dagar för sent.
Då hände följande. 1: Resurs bank tar avgift för uppläggning av avbetalning. 2: Resurs bank tar ut förseningsavgift. Summa avgifter ca 260:- på en faktura på 320:-....... Motsvarar en årsränta på många tusen procent.
Jag vet inte hur Resurs bank gör nu, men mina bröder som driver butik använde deras avbetalning för sina kunder på prov för ett antal år sedan. På frågan hur Resurs bank kunde vara räntefria, vad tjänar ni pengarna på svarade säljaren på Resurs bank att de skickar aldrig ut någon faktura i december utan tar den senare i januari när folk har lite i plånboken. Dessutom med förfallodag den 24 januari när lönen inte hunnit komma. Och ser man på, då kan man slå på alla olika varianter av tillägsavgifter!
Det var det rävspelet de körde på mig också
Mina bröder avlutade sammarbetet med Resurs bank när kunder kom in i butiken och kastade kortet i bordet och undrade vad det var för skräp (ordet utbytt) som de gett dem.
Detta betyder dock inte att alla kundkort är dåliga.
När jag var egenföretagare erbjöd några kreditföretag betalt för varje kund som köpte på kredit!Pojkflickan skrev:Råkade ut för samma sak på Kungssängen. Jag skulle köpa en säng för 15 000 kr och hade summan på mitt vanliga betalkort. Åhnej, jag skulle få kredit i 45 dagar, vilket jag inte ville ha. Det hela slutade med att jag tågade ut utan att ha köpt något. Trots detta gjordes en UC + att jag fick dras med Resurs Bank i 3-4 år. Jag polisanmälde dem, men ändå tog det alltså så pass lång tid att bli av med dem.
Satte upp breven som synlig i butiken för att höja min firmas status och det funkade!
Tycker det är rätt löjligt att just kreditupplysningar ska påverka, för man kan ju få sånna på sig innan man ens handlar.
Viktigare är ju ekonomi och att man inte redan har för höga månadskostnader, så man inte kan betala lån.
Somdet hänt med TS, så får man en kreditupplysning på sig för minsta lilla, köpte en vara för 150 kr och fick kreditupplysning på mig när det skickades på faktura. Är bara löjligt att dom ska räkna upplysningar, kan ju redan vara betalt.
Handlar oftast med kort idag, fakturor är det oftast löjliga avgifter på.
Viktigare är ju ekonomi och att man inte redan har för höga månadskostnader, så man inte kan betala lån.
Somdet hänt med TS, så får man en kreditupplysning på sig för minsta lilla, köpte en vara för 150 kr och fick kreditupplysning på mig när det skickades på faktura. Är bara löjligt att dom ska räkna upplysningar, kan ju redan vara betalt.
Handlar oftast med kort idag, fakturor är det oftast löjliga avgifter på.
Du ryckte det ur sin kontext, det jag skrev var bara ett svar på ett påstående.AJUH skrev:Fast äpplen och päron.
Att handla på faktura innebär inte per automatik att företaget gör en kreditupplysning hos UC. Eftersom UC dessutom skall informera dig varje gång de lämnar uppgifter och jag tolkar att du inte får några brev eftersom dom inte syns så antar jag att du helt enkelt har handlat på faktura vilket inte är speciellt konstigt.
Upplysningar hos UC kan försvåra ett eventuellt bankbyte t.ex. och det var det trådskaparen var ute efter.
Alla butiker försöker bygga lojalitet, men det har gått inflation i s.k kundklubbar. Jag är dock med i ett antal, men bara de som kan applicera kundkortet på mitt körkort. Har en driva med olika kort som jag fått när jag vid något engångsköp lockats med en fin rabatt, men tror företagen verkligen att man går runt med 50 kort på sig?MagHam skrev:
Jag tycker ändå att det är sjukt att UC ska påverka ens kreditvärdighet. På en UC kan de ju se vad du faktiskt har för krediter. Det ska väl räcka. Och för att kunna göra korrekta jämföringar mellan olika banker och lånelternativ innan man väljer, så måste de ju ta UC på en. Men för många UC gör att du får sämre villkor. Moment 22.
Medlem
· Norra Älvsborg
· 96 inlägg
Mycket gnäll på "kredit"-bolagen tycker jag men sanningen är den att har man bara ordning på ekonomin och lite disciplin på sig själv så kan man plocka russinen ur "kreditkakan".
/C
/C