Thomas_Blekinge skrev:
Jomen varför är man då så oförståndigt att ta nya avbetalningslån/kundkort/kreditkort mm som genererar nya UC-utdrag?
Det var ju det jag försökte undvika här, jag frågade ju ordagrant om det kommer genereras en UC varpå säljaren svarade nej.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Varför dra på sig rabattkort överhuvudtaget? Bara dumt.

För att jag får något till bättre pris är en anledning för mig.

• Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Jag råkade ut för exakt samma sak på exakt samma företag. Jag trodde det handlade om ett medlemsskap typ som på Clasohlson och Jula, där man får rabatter och slipper spara kvitton. Säljaren på Bauhaus intygade att det var precis så. När det sedan drogs ut papper det stod Resurs Bank på sa jag tvärnej och vi rev dem. Men visst fan gjordes det en kreditupplysning lik förbannat.

Jag har bara lån på huset och csn, ändå får jag post ibland.
Brukar göra såhär, ganska effektivt med mottagaren betalar porto

Capture+_2016-04-21-23-04-22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hem ljuva hem och 13 till
  • Laddar…
Jag råkade ut för samma med annat företag (via telefon) och har lång tråd härinne :|
Jag tvingade företaget att återkalla UC-anmälan och fick dessotom klartecken från UC att detta inte fanns kvar i deras lista. Det verkar inte vara helt ovanligt! Stå på dig!

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Har också blivit pålurad ett SIBA-kort med kredit en gång som jag såklart klippte direkt. Och ett år senare kommer en bedrägligt utformad faktura för nästa års avgift för kortet. Är man inte lite uppmärksam så är det lätt att man betalar en sån faktura, nu avkrävde jag istället resurs Banks kundtjänst på en skriftlig bekräftelse på att jag inte är kund hos dem och att fakturan inte skulle betalas.

Jag brukat säga nej till alla sådana här erbjudanden och klubbar med några få undantag. Visst är det bra med rabatter ibland men då och då råkar man ut för resurs bank och liknande halv-ockrare och sånt brukar vara energikrävande att bli av med.

Vi har precis bytt bank samt beställt en del möbler senaste tiden på faktura och vissa dyrare grejer på 3 mån avbetalning. Därav har det dragits en del UC på oss, men vår riskkategori har endast ändrats från typ 0,1 till 0,2 % risk eller liknande. Blev ni nekade bolån pga för många UC så hade ni nog ganska dålig riskkategori från början.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Vi har precis bytt bank samt beställt en del möbler senaste tiden på faktura och vissa dyrare grejer på 3 mån avbetalning. Därav har det dragits en del UC på oss, men vår riskkategori har endast ändrats från typ 0,1 till 0,2 % risk eller liknande. Blev ni nekade bolån pga för många UC så hade ni nog ganska dålig riskkategori från början.
Vi var/är inne i småbarnsperioden så vi har inte haft ordentliga årsinkomster på flera år. Det bidrar säkert.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Stadsbonden skrev:
Vi var/är inne i småbarnsperioden så vi har inte haft ordentliga årsinkomster på flera år. Det bidrar säkert.
Ja, det gör det ju onekligen. Det jag ville få fram var att har man god ekonomi i övrigt så behöver man inte oroa sig över att någon drar en UC.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Har också blivit pålurad ett SIBA-kort med kredit en gång som jag såklart klippte direkt. Och ett år senare kommer en bedrägligt utformad faktura för nästa års avgift för kortet. Är man inte lite uppmärksam så är det lätt att man betalar en sån faktura, nu avkrävde jag istället resurs Banks kundtjänst på en skriftlig bekräftelse på att jag inte är kund hos dem och att fakturan inte skulle betalas..
Låter som det jag råkade ut för när jag köpte en digitalmottagare på SIBA. Först hette det att han behövde mitt personnummer för extraförsäkringen - som jag uttryckligen sagt att jag inte ville ha. Sedan för att garantin och ens kvitto skulle kunna skrivas in i datorn överhuvudtaget. Motvilligt fick han det.

Sedan följde ett år av blanketter om kreditkort, försäkringserbjudanden och mycket riktigt - en kopia på kreditupplysning.....

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
falkn skrev:
Ja, det gör det ju onekligen. Det jag ville få fram var att har man god ekonomi i övrigt så behöver man inte oroa sig över att någon drar en UC.
UC-förfrågningar ligger i minusskålen för banken. Punkt slut.

Sen kan man dividera om hur många förfrågningar man kan ha osv, men enklast är ju att bara välja bort sådant som orsakar UC. Förutom bolån och möjligen billån, då.

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
Ingper skrev:
Låter som det jag råkade ut för när jag köpte en digitalmottagare på SIBA. Först hette det att han behövde mitt personnummer för extraförsäkringen - som jag uttryckligen sagt att jag inte ville ha. Sedan för att garantin och ens kvitto skulle kunna skrivas in i datorn överhuvudtaget. Motvilligt fick han det.

Sedan följde ett år av blanketter om kreditkort, försäkringserbjudanden och mycket riktigt - en kopia på kreditupplysning.....
Jag har periodvis bojkottat Siba, just pga. dåligt bemötande från personal. Nu fick jag just ett skäl till att undvika Siba.

Hade en kollega för några år sedan, när hon checkade in på ett hotell så "fångades hon in" av en kille vid receptionen som skulle byta ut hennes "föråldrade" guldkort, alltså bonuskortet från hotellkedjan. Hon blev misstänksam när han ville att hon skulle signera ett papper för det utbytta kortet. Upptäckte då att han höll pappret ihopvikt så hon inte skulle se hela texten

Efter att hon med våld dragit till sig hela pappret, visade det sig vara avtal om American Express tillägg till hennes bonuskort.

Hon polisanmälde direkt vid receptionsdisken (bedrägeri, polisen avskrev direkt). Och meddelade hotellchefen som då tillkallats att om Amex säljaren fortfarande fanns kvar om 5 minuter när hon skulle ut från rummet så skulle hon klippa sitt guldkort och flytta ut direkt. Han var borta.

• Gilla
Uppsaladröm och 2 till
  • Laddar…
torbeno skrev:
Resurs Bank, ett riktigt elände som förföljer en bra länge. Tecknade ett SIBA-kort en gång, vet inte hur många brev de skickat till mig. Konstant med "fina erbjudanden" om att låna pengar utan säkerhet mm. Jag river sönder dessa med stor noggrannhet. Kan bara beklaga ...
Riv inte sönder det, skicka tillbaka allt i deras returkuvert, skriv bara på talongen som ska fyllas i "NEJ TACK!" med en fet tuschpenna, de måste ju betala för returfrakten. Stoppa även i det kuvert och andra papper som följer med, ju tyngre, desto dyrare returfrakt. Efter att ha gjort så här i flera år så är det min erfarenhet att de allra flesta lär sig efter första gången att personen på andra sidan inte är intresserad och slutar att skicka ut mer erbjudanden. :)

• Gilla
Hem ljuva hem och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.