80 240 läst · 234 svar
80k läst
234 svar
Bauhaus försökte lura på mig ett kreditkort
Tja tyvärr verkar det inte fungera när man skickar tillbaks brev med texten adressat okänd...Laggeman skrev:Riv inte sönder det, skicka tillbaka allt i deras returkuvert, skriv bara på talongen som ska fyllas i "NEJ TACK!" med en fet tuschpenna, de måste ju betala för returfrakten. Stoppa även i det kuvert och andra papper som följer med, ju tyngre, desto dyrare returfrakt. Efter att ha gjort så här i flera år så är det min erfarenhet att de allra flesta lär sig efter första gången att personen på andra sidan inte är intresserad och slutar att skicka ut mer erbjudanden.
När vi köpte huset var det väldigt många skrivna, som inte bodde i huset... Tror det var som flest 13st....
I början skickade vi tillbaka all post med texten "åter avsändare, adressat okänd" Det fungerade inte....
Så tillslut så tröttnade vi och slängde allting direkt i soptunnan... (Nu är det bara ett få tal kvar skrivna på adressen)
Jag har för första gången mött delgivningsmän... alltid spännande... Förvisso har de aldrig varit några problem. Det kanske underlättade för oss att det var folk från andra länder som var skrivna hos oss...
när du rivit sönder dem postar du väl dem tillbaka i det medföljande kuvertet som det står "frankeras ej, mottagaren betalar porto" på ?torbeno skrev:
så gör jag med allt... har hört att man kan skicka så mycket som 2 kilo på ett sådant... så nån telefonkatalog kanske kunde slinka med?
Det är tråkigt att de ljuger när du frågar om de genererar en UC, men jag tror precis som falkn att det är andra orsaker till att dina låneansökningar inte går igenom. Jag beställer alltid på faktura (även om jag alltid har pengar till det jag köper). Dels för att jag vill ha en pappers-faktura att sätta i pärmen och dels för att om det blir en konflikt, varan dyker inte upp eller liknande så är det alltid lättare att lösa det när företaget inte fått in pengar än. Jag har säkert gjort 15-20 UC under förra året och jag har samma risk på 0,1-0,2 var det nu var.
Det kan även vara bra att titta hos UC hur mycket kredit man har på sitt namn. När jag skulle köpa huset kollade jag och då hade jag 125000kr i kredit varje månad via gamla kort. Man får rensa ibland. Det kan vara riskabelt om någon råkar komma över kortuppgifterna....
Det kan även vara bra att titta hos UC hur mycket kredit man har på sitt namn. När jag skulle köpa huset kollade jag och då hade jag 125000kr i kredit varje månad via gamla kort. Man får rensa ibland. Det kan vara riskabelt om någon råkar komma över kortuppgifterna....
Säljaren var tydlgen okunnig och gav felaktig information. Men 30 t kr kredit skulle inte påverka ett bolån.
Bauhaus kortet är jag nöjd med. Har fått 12 t kr i bonus ckeckar att handla för sen början av 2014.
Det var en av personalen på vvs som tipsade om det. Tackar för tipset.
Kommer ihåg att hon sa inget om att det var en kredit kort utan jag märkte det när jag skulle handla för mer än 5000kr och kassören sa att jag hade överskridit kredit gränsen då sökte jag högre belopp kredit.
Så att säga jag blev felinformerad oxå men det gjorde mer nytta än skada.
Bauhaus kortet är jag nöjd med. Har fått 12 t kr i bonus ckeckar att handla för sen början av 2014.
Det var en av personalen på vvs som tipsade om det. Tackar för tipset.
Kommer ihåg att hon sa inget om att det var en kredit kort utan jag märkte det när jag skulle handla för mer än 5000kr och kassören sa att jag hade överskridit kredit gränsen då sökte jag högre belopp kredit.
Så att säga jag blev felinformerad oxå men det gjorde mer nytta än skada.
Jag har försökt skaffa Bauhauskort en gång, eller ja det blev 2 gånger som båda misslyckades tack vare resurs bank,
skulle handla lite kakel och klinker med tillbehör för runt 60 000kr och då är ju bonus ganska trevligt, men jag beställde mitt kort men efter 4 veckor hade jag inte fått kortet så det gick inte att beställa, resurs bank skulle skicka ett nytt, under den tiden så han kampanjpriset att gå ut på de plattorna jag skulle ha, så efter mycket diskussioner så fick jag köpa hela rubbet på visa kortet till kampanjpriset men utan att få någon bonus., kortet dök upp 2 månader senare men då hade jag redan ringt och avslutat med resurs bank, sa upp alla andra bonuskorten jag hade där med som tack för hjälpen.
Är man så på gränsen att en UC gör att det blir stopp med bolånet så är det nog lite mer man måste jobba med vad det gäller ekonomin, jag köper mycket på faktura och brukar ligga någonstans 7-10st uc om året och det har aldrig ens varit på fråga hos banken, de gjorde en upplysning när jag tog bolånet, men det har aldrig gjorts någon vid någon förhandling eller dyl.
skulle handla lite kakel och klinker med tillbehör för runt 60 000kr och då är ju bonus ganska trevligt, men jag beställde mitt kort men efter 4 veckor hade jag inte fått kortet så det gick inte att beställa, resurs bank skulle skicka ett nytt, under den tiden så han kampanjpriset att gå ut på de plattorna jag skulle ha, så efter mycket diskussioner så fick jag köpa hela rubbet på visa kortet till kampanjpriset men utan att få någon bonus., kortet dök upp 2 månader senare men då hade jag redan ringt och avslutat med resurs bank, sa upp alla andra bonuskorten jag hade där med som tack för hjälpen.
Är man så på gränsen att en UC gör att det blir stopp med bolånet så är det nog lite mer man måste jobba med vad det gäller ekonomin, jag köper mycket på faktura och brukar ligga någonstans 7-10st uc om året och det har aldrig ens varit på fråga hos banken, de gjorde en upplysning när jag tog bolånet, men det har aldrig gjorts någon vid någon förhandling eller dyl.
Det går att efter registrera köpen. När jag skaffade kortet då hade jag redan handlat för hälften av badrumsmaterialen. Fick efter registrera allihopa.Pumba skrev:Jag har försökt skaffa Bauhauskort en gång, eller ja det blev 2 gånger som båda misslyckades tack vare resurs bank,
Fast förra året mina handverkare hade handlat och det gick inte efter registrera ! Jag tror de ändrade policyn efter ett tag.
Håller med om att personalen på Bauhaus i allra högsta grad undanhåller, eller i alla fall försöker undanhålla att det rör sig om ett kreditkort, dom har under åren försökt ett par gånger och aldrig har ordet "kredit" yttrats, vare sig till mig eller till de som jag stått bredvid som har tecknat upp sig.
Kan även bekräfta att minst 2 banker har informerat mig om att efter X ( det var under 2012 så jag minns inte antalet) antal kreditupplysningar så slår det stopp och det är en "nedkylningsperiod" på nån tid jag heller ej minns(1 år?). Det har inget med din kreditvärdighet att göra, det torde vara för att skydda mot t.ex identitetsstöld.
Tar du systematiskt 10 kreditupplysningar per år så tror jag du absolut ligger i riskzonen för att bli nekad rakt av en del företag. Nedan har ni ett exempel, fick inte teckna ett elabonnemang pga. flertalet kreditupplysningar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5541359
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/kreditupplysningar-kan-minska-chansen-för-lån-1.14249
Lite intressant och helt otroligt det som nämns i den senare artikeln, uppgiftstagaren behöver inte informera om att de kommer göra en upplysning!....
Kan även bekräfta att minst 2 banker har informerat mig om att efter X ( det var under 2012 så jag minns inte antalet) antal kreditupplysningar så slår det stopp och det är en "nedkylningsperiod" på nån tid jag heller ej minns(1 år?). Det har inget med din kreditvärdighet att göra, det torde vara för att skydda mot t.ex identitetsstöld.
Tar du systematiskt 10 kreditupplysningar per år så tror jag du absolut ligger i riskzonen för att bli nekad rakt av en del företag. Nedan har ni ett exempel, fick inte teckna ett elabonnemang pga. flertalet kreditupplysningar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5541359
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/kreditupplysningar-kan-minska-chansen-för-lån-1.14249
Lite intressant och helt otroligt det som nämns i den senare artikeln, uppgiftstagaren behöver inte informera om att de kommer göra en upplysning!....
Redigerat:
Köper också det mesta på faktura, bland annat av skäl som du anger. De upplysningar som tas då syns inte.Ramnemark skrev:Det är tråkigt att de ljuger när du frågar om de genererar en UC, men jag tror precis som falkn att det är andra orsaker till att dina låneansökningar inte går igenom. Jag beställer alltid på faktura (även om jag alltid har pengar till det jag köper). Dels för att jag vill ha en pappers-faktura att sätta i pärmen och dels för att om det blir en konflikt, varan dyker inte upp eller liknande så är det alltid lättare att lösa det när företaget inte fått in pengar än. Jag har säkert gjort 15-20 UC under förra året och jag har samma risk på 0,1-0,2 var det nu var.
Intressant påstående. Du tror inte det beror på hur många x 30.000 man har? Någonstans finns det ju dessutom en gräns, varken du, jag eller TS kan känna till vart dem går. Utnyttjar man dessutom inte krediten är det ju helt meningslöst att ha den.Matstj skrev:
Jag har ETT avbetalningsköp med 0% ränta om man betalar in 1/36 del varje månad. Brukar sänka krediten lite då och då, vilket jag fick en kommentar från banktjänstemannen om att det var positivt att jag minskade min upptagna kredit - även om krediten inte utnyttjades.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Tala med skattekontoret, de gör en utredning (om det är folk skrivna på ens adress)Odjuret skrev:Tja tyvärr verkar det inte fungera när man skickar tillbaks brev med texten adressat okänd...
När vi köpte huset var det väldigt många skrivna, som inte bodde i huset... Tror det var som flest 13st....
I början skickade vi tillbaka all post med texten "åter avsändare, adressat okänd" Det fungerade inte....
Så tillslut så tröttnade vi och slängde allting direkt i soptunnan... (Nu är det bara ett få tal kvar skrivna på adressen)
Jag har för första gången mött delgivningsmän... alltid spännande... Förvisso har de aldrig varit några problem. Det kanske underlättade för oss att det var folk från andra länder som var skrivna hos oss...
Fast äpplen och päron.Robert63 skrev:
Att handla på faktura innebär inte per automatik att företaget gör en kreditupplysning hos UC. Eftersom UC dessutom skall informera dig varje gång de lämnar uppgifter och jag tolkar att du inte får några brev eftersom dom inte syns så antar jag att du helt enkelt har handlat på faktura vilket inte är speciellt konstigt.
Upplysningar hos UC kan försvåra ett eventuellt bankbyte t.ex. och det var det trådskaparen var ute efter.
Har haft samma problem med folk skrivna på min adress.Odjuret skrev:Tja tyvärr verkar det inte fungera när man skickar tillbaks brev med texten adressat okänd...
Vänd dig till kronofogden, som fastighetsägare kan du "Avhysa" dessa från din fastighet. Delgivningsmännen slutar komma och klampa runt i trädgården. En jagade jag ut med spade när han klev genom en hög häck och trampade i blomsterlandet.
Om en bank vill ändra kredit värderingen pga en kredit kort för mycket eller för många Kredit upplysningar för småa belopp, då är en sån bank inte seriös.AndersPS skrev:Intressant påstående. Du tror inte det beror på hur många x 30.000 man har? Någonstans finns det ju dessutom en gräns, varken du, jag eller TS kan känna till vart dem går. Utnyttjar man dessutom inte krediten är det ju helt meningslöst att ha den.
Jag har ETT avbetalningsköp med 0% ränta om man betalar in 1/36 del varje månad. Brukar sänka krediten lite då och då, vilket jag fick en kommentar från banktjänstemannen om att det var positivt att jag minskade min upptagna kredit - även om krediten inte utnyttjades.
Bäst att strunta i dem och byta bank.
Det finns då många andra seriösa banker .
Hej! Du har helt rätt, en UC med kredit kommer att påverka din kreditvärdighet negativt när du ska söka bolån. Det är bara att du kontaktar Bauhaus och säger att dom får ringa UC och ta bort upplysningen, eftersom den är felaktig. Jag har jobbat med kreditbedömningar i många år, så jag vet vad jag pratar om.