80 240 läst · 234 svar
80k läst
234 svar
Bauhaus försökte lura på mig ett kreditkort
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Vad är problemet egentligen?, oavsett kreditinstitut så får man oftast en räkning i god tid. Att de sen har villkor som kraftigt försämrar ens läge om man inte följer betalningsplanen är ju en helt annan sak. Det är liksom hela affärsiden.
Problemet för mig var att jag inte noterade att "räkningen" kom från resurs, jag trodde det var reklam. Jag hade ju ett bauhauskort. Hade det stått bauhaus på kuvertet så hade jag nog inte missat det. De ville då inte koppla till e-faktura eller autogiro, utan man ska manuellt betala varje månad...
Klarna tror jag var fula i början, men måst skärpa sig efter grundarens klavertramp vid nån intervju plus alla missnöjda kunder. Jag betalar aldrig med faktura på Klarna, så jag vet inte hur de hanterar det längre.
Jag betalar allt på nätet med bankens kreditkort (Nordea Gold) som går på autogiro (och till en början skickade faktura på det MINSTA belopp man behövde betala till autogirot, jag ville ha hela beloppet, de sa först det inte gick men när jag då sa att jag ville säga upp det då fixade de det förstås så nu har jag 1 mån kredit och automatisk betalning varje månad, får de fördelar man har genom kreditköp via kort i fråga om säkerhet om vara ej levereras, reseförsäkringar osv som jag tror man INTE får via resurs och klarna?)
Håller med om att "man får skylla sig själv", man ska alltid läsa det finstilta och öppna alla kuvärt, men Klarna körde med att man fick faktura där det var JÄKLIGT otydligt vilket belopp som skulle betalas. Hört många som köpt en bok för 99kr, betalat fel belopp via Klarna då de fått en faktura på typ 49kr och sen resten uppdelat på 6 månaders kredit med massor av avgifter. Jag kommer då inte ihåg exakt vad det jag köpt kostar. Vem f-n vill betala en bok för 99 spänn på kredit? Jag tycker faktiskt detta är rent lurendrejeri.
Klarna tror jag var fula i början, men måst skärpa sig efter grundarens klavertramp vid nån intervju plus alla missnöjda kunder. Jag betalar aldrig med faktura på Klarna, så jag vet inte hur de hanterar det längre.
Jag betalar allt på nätet med bankens kreditkort (Nordea Gold) som går på autogiro (och till en början skickade faktura på det MINSTA belopp man behövde betala till autogirot, jag ville ha hela beloppet, de sa först det inte gick men när jag då sa att jag ville säga upp det då fixade de det förstås så nu har jag 1 mån kredit och automatisk betalning varje månad, får de fördelar man har genom kreditköp via kort i fråga om säkerhet om vara ej levereras, reseförsäkringar osv som jag tror man INTE får via resurs och klarna?)
Håller med om att "man får skylla sig själv", man ska alltid läsa det finstilta och öppna alla kuvärt, men Klarna körde med att man fick faktura där det var JÄKLIGT otydligt vilket belopp som skulle betalas. Hört många som köpt en bok för 99kr, betalat fel belopp via Klarna då de fått en faktura på typ 49kr och sen resten uppdelat på 6 månaders kredit med massor av avgifter. Jag kommer då inte ihåg exakt vad det jag köpt kostar. Vem f-n vill betala en bok för 99 spänn på kredit? Jag tycker faktiskt detta är rent lurendrejeri.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Använder klarna faktura på i stort sett allt, om det går, där jag handlar från skall helst faktura finnas, klarna eller någon annan, svårt att ligga ute med så mycket pengar från diverse kunder.
Under den tid det funnits, aldrig några problem.
Under den tid det funnits, aldrig några problem.
Ni som inte ser problemet med Klarna och Resurs Bank är naiva. De försöker på alla möjliga vis försvåra för sina kunder att betala rätt belopp i tid. Kan lista upp hur många fulingar som helst. Jag har aldrig missat att betala en faktura i tid men har trots detta flera gånger fått massor av avgifter pålagda av Resurs Bank. Det är inga problem att bli av med avgifterna om man ringer men de kunder som inte har järnkoll betalar nog bara.
Klarna har alltid faktura som förvalt alternativ, ofta går det inte ens att betala med kort förrän flera steg senare när fakturan redan är skapad.
Klarna har alltid faktura som förvalt alternativ, ofta går det inte ens att betala med kort förrän flera steg senare när fakturan redan är skapad.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Vad är problemet, ser inget.
Min erfarenhet av Klarna är att de har skärpt till sig ordentligt, det är mer eller mindre omöjligt att missa att man ska betala. Dels så kan man välja att, direkt vid köp, betala räkningen, eller betala den på förfallodagen. Jag har även för mig att om man inte gör valet redan vid köp så får man en påminnelse via mail om att man har en faktura som förfaller snart.
Bauhauskortet kan det bli fel i bland, speciellt om man har mycket returer. Det beror nog mer på brister i deras affärssystem än att de försöker lura sina kunder.
Dock så fixar de till eventuella felaktiga påminnelseavg mm utan krängel.
Enda problemet jag har upplevt är av mer personlig karaktär, vissa av de som sitter i kundtjänsten gör mer för kunden än vad som krävs medan andra gör bara vad som är absolut nödvändigt. tex när jag har varit några dagar sen med att betala fakturan så har vissa i kundtjänsten fixat så jag slipper avgiften, medan andra har totalvägrat.
Bauhauskortet kan det bli fel i bland, speciellt om man har mycket returer. Det beror nog mer på brister i deras affärssystem än att de försöker lura sina kunder.
Dock så fixar de till eventuella felaktiga påminnelseavg mm utan krängel.
Enda problemet jag har upplevt är av mer personlig karaktär, vissa av de som sitter i kundtjänsten gör mer för kunden än vad som krävs medan andra gör bara vad som är absolut nödvändigt. tex när jag har varit några dagar sen med att betala fakturan så har vissa i kundtjänsten fixat så jag slipper avgiften, medan andra har totalvägrat.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Men det vet man väl innan man skriver på?Anna_H skrev:
OK, jag är kanske naiv när jag inte har gått på bluffen att det blir billigare att handla på kreit.daddydj skrev:
Det är ju för att du också är naivkenneth5828 skrev:
Jag betalar normalt alltid direkt och har aldrig ägt något kreditkort men efter att ha handlat för 10 - 50 000 kr per år på Bauhuas några år blev jag lite sugen på upp till 10 % bonus, men då bröt all djävulskap man tänkas kan ut. Resurs Bank har med flit ett dåligt och direkt felaktigt system och har flera gånger felaktigt lagt på avgifter fast jag betalt i god tid. Nåväl, nu är jag fri igen!KnockOnWood skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Jag har haft resurs kort ända sen 90talet nånting när OnOff började med det och har på den tiden aldrig haft nå krångel, sambon hade en gång för nåt år sen då hon betalade in fel räkning men det rättade dom till snabbt utan krångel så näe jag förstår inte att man dissar dem för att det ev är nåt krångel nån gång. Men det är ett fritt land. Och nej jag har aldrig använt kreditfunktionen förutom då jag köpte en tvättmaskin på onoff. Fanns inget annat alternativ just då.
Liknande trådar
-
Bauhaus struntar i reservdelar
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Lurad på utbildning.
Övrigt Off Topic -
Dörrhandtag som ej passar till innerdörrar från Bauhaus?
Fönster & Dörrar -
Hur tycker ni Bauhaus borde ersätta mig för en trasig markis?
Altan & Uteplats -
Falska hantverkare försökte lura 87-åring på 225 000 kr
Artikelkommentarer