BiFuel skrev:
Vet inte, i och med att jag brukar handla mot faktura :) Jag var inte en av dem som handlat där i samband med konkursen.
Utan att ha kollat upp fakta så har jag för mig i bakhuvudet, att om man betalar med kort så kan man göra en "reklamation" till banken och får då pengarna tillbaka men det gäller inte om man gör en banköverföring konto till konto eller en så kallad direktbetalning.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Det är rätt. Banken/kortutgivaren ska hålla pengarna. Om varan/tjänsten sedan aldrig levereras ska man få dem tillbaka. Detta gäller endast vid kreditkortsbetalning.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Det är rätt. Banken/kortutgivaren ska hålla pengarna. Om varan/tjänsten sedan aldrig levereras ska man få dem tillbaka. Detta gäller endast vid kreditkortsbetalning.
Nej, det gäller även bankkort! I varje fall sparbankens/Swedbank

Betal-/debitkort?

C
Sir Duke skrev:
Betal-/debitkort?
Absolut. Det har inget att göra med att hålla pengarna, det går bra att reklamera ett kortköp även efter att pengarna "dragits". Att hålla pengarna till leverans (reserve/capture) görs på säljarens begäran, hur skall banken veta när varan skickas eller levereras?

Nu vill jag upplysa att jag fick ännu en till kredit upplysing av Viasat utan att bli upplyst om. Den här gången sa jag upp abonemanget, undrar om företagen tar upplysning för att nån säger upp ett abonemang ?!!!

harry73
De behöver ju veta om de ska vara glad att bli av med dig, eller om de ska skicka sina telefonförsäljare efter dig för att vinna dig tillbaka ;)

• Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Jag tror bara de ville jävlas...

falkn skrev:
Jag tror bara de ville jävlas...
Jo, de sitter och har inte annat för sig än att jävlas med kunder! :D

• Gilla
falkn
  • Laddar…
De har väl samarbetspartners inom och utom sin egen koncern. De kanske vill börja om ett varv med fina erbjudanden?

cpalm skrev:
Absolut. Det har inget att göra med att hålla pengarna, det går bra att reklamera ett kortköp även efter att pengarna "dragits". Att hålla pengarna till leverans (reserve/capture) görs på säljarens begäran, hur skall banken veta när varan skickas eller levereras?
Jag menar nog att det spelar stor roll om en konsument betalat en vara med kreditkort eller debetkort. Enligt konsumentkreditlagen kan köparen ställa samma krav mot kreditgivaren som köparen kan göra mot säljaren.

29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren.
Samma rätt finns mig veterligen inte vid debetköp, det är ju ren betalningsförmedling. Det betyder att en kund som betalat en vara med kreditkort av en säljaren som hinner gå i konkurs mellan betalningen och leverans kan få tillbaka pengarna från kreditgivaren/inlösaren. En kund som betalat med debetkort får dock inga pengar tillbaka.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Precis, jag fick biljettpengarna tillbaka av Mastercard när flygbolaget kånkade. Betalt med kreditkort. Det var en ren formalitet, bara att fylla i en blankett. Debetkort däremot, då är det mina egna pengar och de dras direkt vid köp, sedan är de "borta".

Dock gäller detta bara när man betalar via ett kreditbolag.
Lagen finns där bara för att man inte ska få sig en bättre rätt genom att anlita ett kreditbolag.
Helt enkelt, i lagen så blir kreditgivaren "genomskinlig" så att säga. Det har inget med att man får något "extra skydd" genom att låna pengar. Om man tänker sig att konsumentkreditlagen inte hade funnits, så hade en säljare, genom att anlita ett kreditbolag, och sedan hade kreditbolaget kunnat säga "Vi har bara en fordring på dig, vi har inget ansvar att leverera någon vara".

Således har du samma skydd för debetköp och kreditköp. Med andra ord, är det möjligt att säljaren kan avtala om betalningsvillkor som säger att man är skyldig att betala även vid t.ex. konkurser, och då kan konkursförvaltaren ta över fordringen.

Skillnaden är att vid debetköp, dvs där du inte lånar pengar, så blir det istället tvärtom, du som skall kräva företaget på pengarna.

Det är därför jag säger:
Det ger ingen "fördel" att handla på faktura/kredit! Det enda du kan göra för att skydda dig mot konkurser och skojare är att syna företaget i sömmarna. Varför skall det vara så svårt?
Reseskydd och liknande brukar även ingå vid köp med bankkort/debetkort - dock ej electron/maestro-varianterna, så att man får pengar tillbaka om flygbolaget konkar.

Matstj: Finns 2 möjligheter här:
Antingen gör det detta som standard på alla uppsägningar för att kontrollera om exempelvis uppsägning i förtid på bundet abb skall godtas, eller om det skall krävas något extra när man ska skicka tillbaka boxen eller liknande. Även en uppsägning kan ju generera extra kostnader.
Eller så är det så att deras system är konstruerat så vid en uppsägning ändrar man abbonemang från "silverpaketet" till "inget abbonemang", därmed är det en abonnemangsförändring, och det görs en kreditupplysning per automatik, precis som om du hade ändrat från "silverpaketet" till "guldpaketet".

sebastiannielsen skrev:
Dock gäller detta bara när man betalar via ett kreditbolag.
Ja, såsom en kreditkortsutgivare exempelvis.

sebastiannielsen skrev:
Lagen finns där bara för att man inte ska få sig en bättre rätt genom att anlita ett kreditbolag.
Helt enkelt, i lagen så blir kreditgivaren "genomskinlig" så att säga. Det har inget med att man får något "extra skydd" genom att låna pengar. Om man tänker sig att konsumentkreditlagen inte hade funnits, så hade en säljare, genom att anlita ett kreditbolag, och sedan hade kreditbolaget kunnat säga "Vi har bara en fordring på dig, vi har inget ansvar att leverera någon vara".
Så blir det ju när det endast är företag inblandade. Jag hänger därför inte med på vad du menar att konsumenten i kreditgivningssituationer inte får ett extra skydd jämfört med betalkortkortsalternativet?

sebastiannielsen skrev:
Således har du samma skydd för debetköp och kreditköp.
Hur kommer du till den slutsatsen? Var någonstans framgår det att konsumenten kan ställa krav mot sin betaltjänstleverantör om säljaren av varan inte fullgör sina skyldigheter?

sebastiannielsen skrev:
Med andra ord, är det möjligt att säljaren kan avtala om betalningsvillkor som säger att man är skyldig att betala även vid t.ex. konkurser, och då kan konkursförvaltaren ta över fordringen.

Skillnaden är att vid debetköp, dvs där du inte lånar pengar, så blir det istället tvärtom, du som skall kräva företaget på pengarna.

Det är därför jag säger:
Det ger ingen "fördel" att handla på faktura/kredit! Det enda du kan göra för att skydda dig mot konkurser och skojare är att syna företaget i sömmarna. Varför skall det vara så svårt?
Det här förstår jag inte alls. En konkursförvaltare får ju varken bättre eller sämre läge gentemot konkursbolagets motparter än vad konkursbolaget hade innan konkursen. Utveckla gärna.

sebastiannielsen skrev:
Reseskydd och liknande brukar även ingå vid köp med bankkort/debetkort - dock ej electron/maestro-varianterna, så att man får pengar tillbaka om flygbolaget konkar.
Det är ju för att de kortutgivarna har med det som en tjänst i sitt totalerbjudande. Inte för att de är tvungna att ersätta vid debetköp såvitt jag förstår.

Det skulle ju annars vara lika logiskt att jag reklamerar ett köp hos Riksbanken om jag har betalat i kontanter :)

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
sebastiannielsen skrev:
Matstj: Finns 2 möjligheter här:
Antingen gör det detta som standard på alla uppsägningar för att kontrollera om exempelvis uppsägning i förtid på bundet abb skall godtas, eller om det skall krävas något extra när man ska skicka tillbaka boxen eller liknande. Även en uppsägning kan ju generera extra kostnader.
Eller så är det så att deras system är konstruerat så vid en uppsägning ändrar man abbonemang från "silverpaketet" till "inget abbonemang", därmed är det en abonnemangsförändring, och det görs en kreditupplysning per automatik, precis som om du hade ändrat från "silverpaketet" till "guldpaketet".
Misstänker att det är programmerat i systemet, har inte tid att hänga i luren och ta reda på anledningen för nåt som är redan gjort.
Men man kan göra som polisens registeruttdrag att köparen av tjänsten får beställa kreditupplysing och lämna den vid behov till företaget. Det kanske tar nån dag extra tid men fördelen är att då är det köparen som bestämmer om kredit upplysingen och inte säljaren.
Som det är nu, det är lika lätt för företagen att beställa en kreditupplysing som att slå upp kundenstelefon nummer !
Ingen medgivande behövs. Tydligen är inte företagen skyldiga att meddela kunden i förväg eller införa om det. Det kommer som en blix från klar himmel , rakt ner i brevlådan, utan förvarning.
En ny lagstiftning behövs verkligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.