80 252 läst · 234 svar
80k läst
234 svar
Bauhaus försökte lura på mig ett kreditkort
Enligt kreditupplysningslagen får inte kreditupplysningsföretagen lämna ut uppgifter hur som helst, det krävs att den som efterfrågar uppgifterna har ett s.k. legitimt behov av uppgifterna, vanligtvis att ett företag ska låna ut pengar eller ingå ett hyresavtal och liknande. Det låter inte som att det finns ett sådant legitimt behov i Matstj fall och det kan därför finnas anledning att anmäla kreditupplysningsföretaget (alltså inte säljaren) till Datainspektionen.
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kreditupplysningslagen/
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kreditupplysningslagen/
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Matstj: Nej. Problemet är att kreditvärdighet är färskvara, informationen blir gammal i samma sekund som den begärs ut.
Däremot borde det vara lag på att man får godkänna det med BankID eller liknande. (Dvs att kreditupplysningsbolaget skickar en BankID-begäran till kunden och om man avvisar signeringen så lämnas inget ut). Det skulle stoppa många bedrägerier också.
Att samma sak däremot går göra med polisregistret utan att det blir problem, är för att där är informationen mer "trög". Det tar tid från det att du begått ett brott till det syns i registret.
Därför har man ett system där "vanliga arbetsgivare" får nöja sig med det vanliga utdraget som lämnas av arbetstagaren, medans de som verkligen har behov av det, dvs säkerhetsklassade jobb som flygplatser, kärnkraftverk, penningtransport och liknande känsliga jobb, kan istället "prenumerera" på informationen via SÄPO.
(Och då syns eventuella misstankar och gallrade* uppgifter också, varför informationen är så hemlig att inte ens du själv har rätt att se den, det är därför folk fått kicken från sitt säkerhetsklassade jobb bara pga en narkotikamisstanke, även fast personen senare visat sig vara oskyldig).
* Att en uppgift gallras ur polisregistret innebär att den förses med en särskild sekretessflagga som gör att enbart särskild personal hos SÄPO kan se den.
Däremot borde det vara lag på att man får godkänna det med BankID eller liknande. (Dvs att kreditupplysningsbolaget skickar en BankID-begäran till kunden och om man avvisar signeringen så lämnas inget ut). Det skulle stoppa många bedrägerier också.
Att samma sak däremot går göra med polisregistret utan att det blir problem, är för att där är informationen mer "trög". Det tar tid från det att du begått ett brott till det syns i registret.
Därför har man ett system där "vanliga arbetsgivare" får nöja sig med det vanliga utdraget som lämnas av arbetstagaren, medans de som verkligen har behov av det, dvs säkerhetsklassade jobb som flygplatser, kärnkraftverk, penningtransport och liknande känsliga jobb, kan istället "prenumerera" på informationen via SÄPO.
(Och då syns eventuella misstankar och gallrade* uppgifter också, varför informationen är så hemlig att inte ens du själv har rätt att se den, det är därför folk fått kicken från sitt säkerhetsklassade jobb bara pga en narkotikamisstanke, även fast personen senare visat sig vara oskyldig).
* Att en uppgift gallras ur polisregistret innebär att den förses med en särskild sekretessflagga som gör att enbart särskild personal hos SÄPO kan se den.
Bra förslag att godkänna det med Bank ID. Det skulle lösa en hel del problem. Visste inte att kärnkraftverk använder sig av SÄPO. På kärnforskningsdelen brukade vi begära registeruttdrag från den anställde i pappersformat. Säpo var inte inblandad. Om nån hade en anmärkning som inte hade så mycket med jobbet att göra, han skulle ändå blivit godkänd.sebastiannielsen skrev:Matstj: Nej. Problemet är att kreditvärdighet är färskvara, informationen blir gammal i samma sekund som den begärs ut.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Matstj: Det beror på om det är säkerhetsklassat eller ej. Det är något som staten/regeringen beslutar om. normalt brukar forskningsavdelningar och sådant inte vara säkerhetsklassade (om de inte är militära och därmed behandlar hemligstämplad militär information), utan det är mer känsligare jobb som är säkerhetsklassade.
Att man nekar någon med orelaterade anmärkningar när det är säkerhetsklassat, är för att man anser att man är en "säkerhetsrisk" om man rör sig ihop med fel folk, drar på sig konstiga misstankar (även om man är oskyldig) m.m. Risken finns helt enkelt att man blir utsatt för brott som kan påverka arbetsplatsen så att säga.
Att man själv inte kan begära ut informationen och lämna den, är som sagt för att du inte själv har rätt att se informationen.
Det bästa för att slippa få massa upplysningar på sig är att alltid använda olika former av förskottsbetalda tjänster, förskottsbetald hemtelefoni (Phonzo Cash), kontantkort på mobilen, finns t.o.m. kontantkort till teven (Boxer Kontant) m.m. Försöka undvika efterskottsbetalda tjänster så långt det går.
Att man nekar någon med orelaterade anmärkningar när det är säkerhetsklassat, är för att man anser att man är en "säkerhetsrisk" om man rör sig ihop med fel folk, drar på sig konstiga misstankar (även om man är oskyldig) m.m. Risken finns helt enkelt att man blir utsatt för brott som kan påverka arbetsplatsen så att säga.
Att man själv inte kan begära ut informationen och lämna den, är som sagt för att du inte själv har rätt att se informationen.
Det bästa för att slippa få massa upplysningar på sig är att alltid använda olika former av förskottsbetalda tjänster, förskottsbetald hemtelefoni (Phonzo Cash), kontantkort på mobilen, finns t.o.m. kontantkort till teven (Boxer Kontant) m.m. Försöka undvika efterskottsbetalda tjänster så långt det går.
Visst har du rätt att kräva pengarna tillbaks även om man betalat med debitkort, men om bolaget gått i konkurs är det sällan det blir några pengar. Kreditkortet ger samma möjlighet, med skillnaden att det finns pengar!
Så skillnaden är enorm.
Så skillnaden är enorm.
Lyfter denna gamla tråd, jag har också blivit påsåld ett bauhauskort, man skulle få bonus på sina köp. Ok, testar det. Nu missade jag att betala en faktura med 2-3 dagar (nej, det går inte att få fakturan från resurs bank på autogiro eller e-faktura, det skulle väl göra att de inte får nåt att tjäna pengar på längre) - extra kostnad - administrationsavgift 35krx2, förseningsavgift 125kr. Jag ringde bauhaus som hänvisade till resurs. På resurs var de faktiskt tillmötesgående, de sade de skulle stryka påminnelseagviften, avsluta kontot och skicka en slutfaktura. Nu väntar jag bara på att se om detta går så smidigt som jag hoppas.
Det är tråkigt att Bauhaus väljer att jobba med Resurs bank som i sin tur är jättesnabba att ta ut påminnelseavgift. På detta tappar de kunder. Min uppfattning är att de inte har bäst priser, inte har bäst sortiment eller kompetens - men de känns ändå som en seriös butik. Detta gör dock att jag framöver kommer prioritera någon av de andra butikerna.
Har varit med om detta tidigare fast med andra kreditgivare, kedjan tyckte då att "det är inte vi som tar ut avgiften" - nä, just det, men ni har sålt på mig ett kort som ni troligen varit med och förhandlat villkoren till. Det är samma sak med affärscentrum som lejer in p-bolag som lappar bilar till höger och vänster - man blir inte sugen på att återvända till de butikerna även om det inte var butikerna eller deras personal som gjort något fel.
Det är tråkigt att Bauhaus väljer att jobba med Resurs bank som i sin tur är jättesnabba att ta ut påminnelseavgift. På detta tappar de kunder. Min uppfattning är att de inte har bäst priser, inte har bäst sortiment eller kompetens - men de känns ändå som en seriös butik. Detta gör dock att jag framöver kommer prioritera någon av de andra butikerna.
Har varit med om detta tidigare fast med andra kreditgivare, kedjan tyckte då att "det är inte vi som tar ut avgiften" - nä, just det, men ni har sålt på mig ett kort som ni troligen varit med och förhandlat villkoren till. Det är samma sak med affärscentrum som lejer in p-bolag som lappar bilar till höger och vänster - man blir inte sugen på att återvända till de butikerna även om det inte var butikerna eller deras personal som gjort något fel.
Givetvis är det mitt fel att jag inte öppnat kuvertet i tid, jag har försökt sätta allt annat på e-faktura eller autogiro, så de mesta som kommer är reklam. Förut var jag noga att öppna allt, men iom att jag kört denna principen så får jag i princip inte en enda räkning på detta sätt annat än enstaka fakturor som jag oftast vet att de ska komma och bevakar. Då hamnar lätt ett sådant här kuvärt i "reklamhögen".elmont skrev:
Med att jag själv slarvat ändrar inte på att jag tycker upplägget är kasst - hade det gått att betala med e-faktura hade jag inte sagt nåt alls. Jag ställer mig frågande till hur hela detta upplägg ska underlätta för bauhaus kunder - för mig försvårar det bara, därav att jag säger upp detta.
Om bara baushaus kunder blir förbannade så är det ju för dem inte ett bra upplägg... Och de marknadsför det rätt hårt...
En anledning att det ofta enbart går att få som pappersfaktura är att det skickas ut poäng i form av checkar som man kan handla för, dock bordet det inte vara ett problem att göra både och eller ha det helt elektroniskt.
Personligen tycker jag det borde vara förbjudet att ta en faktureringsavgift för pappersfaktura om man inte kan erbjuda e-faktura.
Personligen tycker jag det borde vara förbjudet att ta en faktureringsavgift för pappersfaktura om man inte kan erbjuda e-faktura.
Medlem
· Blekinge
· 10 588 inlägg
Men varför betalar du inte helt enkelt kontant? Då slipper du ALLA dessa problem.JohanLun skrev:Givetvis är det mitt fel att jag inte öppnat kuvertet i tid, jag har försökt sätta allt annat på e-faktura eller autogiro, så de mesta som kommer är reklam. Förut var jag noga att öppna allt, men iom att jag kört denna principen så får jag i princip inte en enda räkning på detta sätt annat än enstaka fakturor som jag oftast vet att de ska komma och bevakar. Då hamnar lätt ett sådant här kuvärt i "reklamhögen".
Med att jag själv slarvat ändrar inte på att jag tycker upplägget är kasst - hade det gått att betala med e-faktura hade jag inte sagt nåt alls. Jag ställer mig frågande till hur hela detta upplägg ska underlätta för bauhaus kunder - för mig försvårar det bara, därav att jag säger upp detta.
Om bara baushaus kunder blir förbannade så är det ju för dem inte ett bra upplägg... Och de marknadsför det rätt hårt...
Jag tycker synd om alla som släper med sig en fet plånbok full med värdelösa kundkort, istället för en liten sedelbunt med 5000 kr kontant.
Är det inte enklare att bara dra sitt bankkort mot konto istället för att ta ut kontanter och springa runt med.Thomas_Blekinge skrev:
Kortet man tar ut med i bankomaten är ju samma som man betalar med i kassan, det sistnämna måste ju vara smidigare om man inte vill "släpa" med sig ett bonuskort?
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Kontanter har ju varit ett bra betalningsmedel i ett par hundra år - nu går vi mot ett ännu smidigare system med"krediter" på ett konto (som i dagsläget komms åt via kort/mobil etc), vilket förutom risken med massa kontanter hemma/på sig, också är smidigare (man behöver inte ta ut de summor man behöver gå med dessa papperslappar till afärren, utan kan ge affären tillåtelse att dra detta direkt från ditt konto...Thomas_Blekinge skrev:
Kundkort (i form av fysiska plastkort) håller på att försvinna utan man kopplar dessa ofta till personnummer/betalkort osv - men vissa firmor har inte kommit så långt ännu
/K
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
jag har haft ett flertal kort kopplat till resurs och har aldrig någonsin haft nå problem eller konstigheter med det om man betalar som man ska............sambon betalade fel räkning en gång och då gick det över på kredit men det korrigerade de utan mankemang.
Hela affärsiden är ju ändå den att man ska köpa på kredit, det är ju det det går ut på så varför ska de upplysa om allt som redan står i villkoren? Vill man inte ha kredit så betalar man i tid.Det är inte bara Resurs som har det så.
Hela affärsiden är ju ändå den att man ska köpa på kredit, det är ju det det går ut på så varför ska de upplysa om allt som redan står i villkoren? Vill man inte ha kredit så betalar man i tid.Det är inte bara Resurs som har det så.
Det som irriterar mig är att ofta är kredituppläggen att man ÄNDÅ måste betala några kronor, annars får man påminnelsen. Hade det bara varit att det gått över i kredit så hade det varit OK. Hela upplägget känns som gjort för att man ska råka missa betala eller att man av misstag ska betala det lägre beloppet. Hade jag bara fått betala ränta och en administrationsavgift hade jag inte blivit irriterad...
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Ja det var ju typ det jag skrev, Affärsiden är ju kredit delen och det ÄR ju meningen att man ska halka dit på ett eller annat vis. Det är ju det de vill. De som betalar det dom köpt direkt ger inte många korvören.