80 436 läst · 234 svar
80k läst
234 svar
Bauhaus försökte lura på mig ett kreditkort
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Fast det där hålelr på att ändras. Att kunden har ett plastkort med en logga är inte den primära drivern.nissenhj skrev:
Och nu när många företag erbjuder rabatter mm genom att du är klubbmedlem och bara säger ditt pers nr eller lägger det på tex ditt betalkort så måste företagen anpassa sina erbjudanden, och det primära är ju att dom kan dels lära känna sina kunder (kundanalys) och därmed anpassa sina erbjudanen
/K
I vanliga fall skulle jag inte ta i ett avbetalningskort med tång ens men efter att i många år handlat mycket på Bauhaus och med omfattande renoveringar på gång signade jag upp för ett Bauhauskort för ett år sedan. Har skött betalningarna prickfritt och satte dessutom in en större summa inför sommaren för att ligga på plus och inte riskera att missa någon faktura. Igår kom månadens faktura fullspäckad med diverse avgifter och räntor då jag enligt Resurs Bank missat att betala i juli.
Jag har loggat in med e-leg och haft koll på kontot under sommaren och har legat på plus hela tiden. Ringde upp Resurs Bank som erkände att de gjort fel och killen i telefon sa att han nu löst det hela. Vi var på väg att lägga på men jag frågade vad saldot på kontot var och fick till svar att det var exakt noll vilket inte stämde med min uträkning. Frågade då om han tagit bort de avgifter och räntor de lagt på och det hade han tydligen "glömt" bort.
Känns inte seriöst för fem öre, får fundera på om det är värt att behålla kortet...
Jag har loggat in med e-leg och haft koll på kontot under sommaren och har legat på plus hela tiden. Ringde upp Resurs Bank som erkände att de gjort fel och killen i telefon sa att han nu löst det hela. Vi var på väg att lägga på men jag frågade vad saldot på kontot var och fick till svar att det var exakt noll vilket inte stämde med min uträkning. Frågade då om han tagit bort de avgifter och räntor de lagt på och det hade han tydligen "glömt" bort.
Känns inte seriöst för fem öre, får fundera på om det är värt att behålla kortet...
Moderator
· Stockholm
· 53 002 inlägg
Men vad var argumentet för att du skulle signa? Jag skulle aldrig under några omständigheter skaffa ett Bauhauskort, så länger de envisas med att koppla betlatjänsten till det.
Medlem
· Västernorrland
· 10 961 inlägg
Man kan ju tycka vad man vill om resurs bank men sköter man sina inbetalningar så är det inga konstigheter alls. En gång vart det fel för vår del också, en gång på typ 10-15 år eller vad det nu är jag har haft kort kopplade till resurs. Sambon hade betalat in på fel räkning så det vart fel ocr nummer och då vart det galet men det var inga som helst problem att rätta till och återställa ordningen.
Vill man ha krediten så är det klart det kostar och resurs har aldrig gett skenet av att de är billiga på nåt vis eller att de inte vill tjäna pengar. Vitsen är ju att de ska det så man får som kund vara uppmärksam på det finstilta och vad det kostar men så är det ju med alla krediter.
Vill man ha krediten så är det klart det kostar och resurs har aldrig gett skenet av att de är billiga på nåt vis eller att de inte vill tjäna pengar. Vitsen är ju att de ska det så man får som kund vara uppmärksam på det finstilta och vad det kostar men så är det ju med alla krediter.
Jag gillar inte krita delen på kortet därför kommer jag aldrig skaffa det. De flesta andra butiker har medlemskort utan krita...
Sen brukar inte bonusen vara den bästa egentligen. Framförallt inte tillräckligt bra för att skaffa krita.
Sen brukar inte bonusen vara den bästa egentligen. Framförallt inte tillräckligt bra för att skaffa krita.
Medlem
· Västernorrland
· 10 961 inlägg
Ja men som sagt, krediten väljer man ju själv om man vill använda. I övrigt är det ju som vilket betalkort som helst. Har du köpt för 8500kr så får du en räkning på 8500kr och som man betalar. Sen om man läser på räkningen så kan man om man vill utnyttja krediten men det är bara om man vill. Det är ingenting man hamnar i om man inte gör medvetna val.
Moderator
· Stockholm
· 53 002 inlägg
Jag vill minimera antal kort som behöver spärras i händelse av att man blir rånad eller råkar ut för en ficktjuv (have been there). Jula kortet bryr jag mig inte om ifall rånaren försöker nyttja, men det skulle vara lite trist om ngn. hinner köpa ett par ton kakel och maskiner för några 10 000 kr, på mitt Bauhauskort.
Kan meddela att jag idag sagt upp mitt Bauhauskort med anledning av kopplingen till Resurs Bank. Det känns riktigt bra och jag rekommenderar ingen att bli "kund" hos Resurs Bank. Den lilla bonus man får av Bauhaus är inte nog för att hålla på och strula med felaktiga avgifter/fakturor osv.
Trist, jag blir lite förbannad varje gång jag behöver betala med Klarna, pga de kört samma grej, att man vill betala bara, men plötsligt bara för man inte varit uppmärksam åkt dit på nån form av kredit som man dessutom missat att betala. En av klarnas grundare sade väl att de bästa kunderna är de som inte betalar i tid, förhoppningsvis fick de så mycket skit för detta så att de inte gör så längre. Jag väljer alltid att betala allt precis när jag handlar om det är klarna, jag väljer aldrig att få faktura eller liknande...
Det som är tråkigt är ju när ett ställe man vill handla på (och som man tycker är bra) använder ett betalsätt som gör att man får påminnelseavgift fast man försökt göra rätt för sig. Lite som att Hells Agles skulle stå i kassan i ICA affären, bara ta hälften av pengarna, och sen komma hem och krossa knäskålarna om man inte betalar en tusing extra...
Bauhaus får därmed ett minus av mig pga Resurs bank, de får även ett minus för sitt krångliga prisgarantisystem där de för mig hävdat det inte är samma varor trots att det är samma tillverkare och samma produkt men något långt modellnummer inte är exakt lika. Hornbach får full pott på sin prisgaranti, det har alltid funkat - kollar man priserna från konkurrenterna och Hornbach säljer samma vara dyrare så får man prisgaranti - de har aldrig tjafsat om modellnummer om bara "beteckningen/namnet" på produkten är samma. Nackdelen är att de tidigare inte haft webkatalog och lagersaldo på nätet, så man måste ringa eller riskera åka hem tomhänt. Tyvärr är det så på många byggmarknader, de har inte alla grejjor i lager så man får åka runt på flera och handla.
Det som är tråkigt är ju när ett ställe man vill handla på (och som man tycker är bra) använder ett betalsätt som gör att man får påminnelseavgift fast man försökt göra rätt för sig. Lite som att Hells Agles skulle stå i kassan i ICA affären, bara ta hälften av pengarna, och sen komma hem och krossa knäskålarna om man inte betalar en tusing extra...
Bauhaus får därmed ett minus av mig pga Resurs bank, de får även ett minus för sitt krångliga prisgarantisystem där de för mig hävdat det inte är samma varor trots att det är samma tillverkare och samma produkt men något långt modellnummer inte är exakt lika. Hornbach får full pott på sin prisgaranti, det har alltid funkat - kollar man priserna från konkurrenterna och Hornbach säljer samma vara dyrare så får man prisgaranti - de har aldrig tjafsat om modellnummer om bara "beteckningen/namnet" på produkten är samma. Nackdelen är att de tidigare inte haft webkatalog och lagersaldo på nätet, så man måste ringa eller riskera åka hem tomhänt. Tyvärr är det så på många byggmarknader, de har inte alla grejjor i lager så man får åka runt på flera och handla.
Jag skulle köpa säng via Kungsängens butik, men det gick inte att betala kontant om betalningen inte gick via Resurs Bank! Jag blev förb...ad, men de envisades. Detta är 55 år sedan och Resurs bank förföljer mig fortfarande trots att jag tydligt sagt ifrån att jag inte vill ha med dem att göra!!! Jag har betalat hela summan kontant och har ingen återstående skuld hos dem, vilket de hävdar genom att ta en årsavgift för kortet! Jag anser detta förfarande vara kriminellt!// Ingalill
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Jag har inte hängt med riktigt, och ser inte problemet.
Har själv inga kreditkort så...
Men har man fått ett oönskat kort är det väl bara att klippa isär det och slänga det i soporna?
Har själv inga kreditkort så...
Men har man fått ett oönskat kort är det väl bara att klippa isär det och slänga det i soporna?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 813 inlägg
Använder både Klarna och Resurs Bank flitigt sedan många år. Aldrig råkat ut för några oförutsedda avgifter eller dåligt bemötande. Allt har redovisats öppet. Aldrig lyckats missa att betala en räkning i tid heller, vilket säkert har betydelse. Svårt att missa för övrigt, speciellt med Klarna som skickar både via mail och SMS (och säkert brevledes också om man vill hålla kvar vid det gamla), samt skickar extra SMS om de ser att man tillfälligt bytt mailadress för att påpeka att räkningen kommer till annan inkorg.
De där bankerna är väl inget problem om man använder dem flitigt. Det är när man använder ett sånt där institut sällan eller aldrig som det blir problem.MultiManOriginal skrev:Använder både Klarna och Resurs Bank flitigt sedan många år. Aldrig råkat ut för några oförutsedda avgifter eller dåligt bemötande. Allt har redovisats öppet. Aldrig lyckats missa att betala en räkning i tid heller, vilket säkert har betydelse. Svårt att missa för övrigt, speciellt med Klarna som skickar både via mail och SMS (och säkert brevledes också om man vill hålla kvar vid det gamla), samt skickar extra SMS om de ser att man tillfälligt bytt mailadress för att påpeka att räkningen kommer till annan inkorg.