80 436 läst · 234 svar
80k läst
234 svar
Bauhaus försökte lura på mig ett kreditkort
Man bör veta när man köper något om man har råd att betala när räkningen kommer eller inte!Stefan1972 skrev:
Har man inte den kollen får man antingen låta bli att handla eller stå sitt kast och betala div. avgifter.
Även jag har kort från Resurs utan att någonsin haft problem med det. Håller dock med om att det gäller att ha koll själv.
Enda strulet jag har haft var när jag råkade betala in med rätt OCR fast till fel BG-konto på Resurs, men de fixade till det utan problem. Blev inte heller någon avgift när pengarna på sitt sätt inte var framme i tid.
Har en "räntefri" avbetalning hos ett av de andra företagen i branschen, och så länge man betalar varje månad är det en sjukt bra deal. Missar man en betalning blir det plötsligt inte så förmånligt (läs, riktigt dåligt!), dubbelkollar alltid att den fakturan betalas varje månad
Enda strulet jag har haft var när jag råkade betala in med rätt OCR fast till fel BG-konto på Resurs, men de fixade till det utan problem. Blev inte heller någon avgift när pengarna på sitt sätt inte var framme i tid.
Har en "räntefri" avbetalning hos ett av de andra företagen i branschen, och så länge man betalar varje månad är det en sjukt bra deal. Missar man en betalning blir det plötsligt inte så förmånligt (läs, riktigt dåligt!), dubbelkollar alltid att den fakturan betalas varje månad
Det handlar iallafall inte för mig om att inte ha råd att betala, utan att i skogen av "fönsterkuvert" som bara är reklam urskilja de få fakturor jag får. TIdigare var alla "fönsterkuvert" fakturor, numera med e-faktura och lömska bolag som skickar reklam som ser ut som fakturor så är det inte lika lätt längre.nissenhj skrev:
Jag har nu sagt upp mitt resurs-baushauskort, just för att jag inte vill missa att betala igen och att jag inte behöver någon kredit (däremot bonus hade varit trevligt att få ändå och jag undrar om jag inte läste nånstans att bauhaus ska införa en lägre bonus även för de utan resurskort)
Moderator
· Stockholm
· 53 002 inlägg
En kollega utnyttjade den typen av räntefri avbetalning för en tvättmaskin. Detta är några år sedan när räntor i allmänhet var mycket högre än idag.AndersPS skrev:
Det avtalet var formulerat som två alternativ. Avbetalningsplan A var räntefri, 36 månader, och avbetalningsplan B innebar en effektiv ränta på 36%, och avbetalning på 36 månader.
Man började på plan A.
Så efter något år missade han en månadsinbetalning med 2 dagar. Då övergick "krediten" automatiskt till plan B.
Han insåg att han hade klantat sig, och begärde att få slutbetala krediten direkt. Det gick inte. Utan han skulle tvingas fortsätta i ca 24 månader till och betala 36% ränta.
Han fick slutbetala efter att ha hotat butikschefen på ON OFF där han handlat med polisanmälan. Han menade att detta skulle ses som en dröjsmålsränta, han fick alltså betala en "dröjsmålsränta" på 2000kr för att han var två dagar försenad med en inbetalning på 250kr. Det motsvarar en dröjsmålsränta på miljarders procent (10^365/2).
Handlade en gång på räntefri avbetalning just när jag köpte huset och la hellre dom pengarna jag hade till övers på det akuta medans gräsklipparen inhandlades på 24månaders räntefri grej via resurs.
O givetvis så missade man första fakturan som kom, noterade att räkningen kom och den lades i högen med räkningar som skulle betalas den 26e
När då väl brevet öppnades så hade dom satt förfallodagen den typ 21a, lite lurigt gjort tycker jag.
Mycket riktigt så kom det ett brev om att det omvandlades till en kredit med hutlös ränta, men det löste sig med ett samtal där jag bara sa som det var.
Sen betalde jag bort min kredit per omgående för att inte råka ut för att glömma eller liknande.
Annars är jag restriktiv med att handla på kredit och dylikt eftersom jag vill kunna bli ensamstående och arbetslös och fortfarande bo kvar
O givetvis så missade man första fakturan som kom, noterade att räkningen kom och den lades i högen med räkningar som skulle betalas den 26e
När då väl brevet öppnades så hade dom satt förfallodagen den typ 21a, lite lurigt gjort tycker jag.
Mycket riktigt så kom det ett brev om att det omvandlades till en kredit med hutlös ränta, men det löste sig med ett samtal där jag bara sa som det var.
Sen betalde jag bort min kredit per omgående för att inte råka ut för att glömma eller liknande.
Annars är jag restriktiv med att handla på kredit och dylikt eftersom jag vill kunna bli ensamstående och arbetslös och fortfarande bo kvar
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Alla sådana kreditkort är ju till för att mjölka pengar på "sämre återbetalare" om jag får använda de orden utan att någon tar illa upp. Med det menar jag alltså att man bara missar någon dag på sin faktura så brytpunkt hinner passeras. Jag fick själv ett erbjudande från min bank hemskickat igår där jag erbjöds höja krediten på mitt kreditkort, där jag alltid betalar avsedd faktura i tid och där kortet är gratis - dvs de tjänar inte ett öre på mig. Förhoppningen från banken är glasklar, med högre kredit kanske jag konsumerar mer och med lite tur inte kan betala helt belopp på fakturan när den väl kommer utan väljer att delbetala, så de får mjölka mig på skyhög ränta.
Personligen hade jag gärna sett ihopslagna kreditkort som både gett bonus och haft kredit på flera olika varuhus, kanske rentav att man hade kunnat få komponera och välja butiker själv. Ett enda kort med 50 papp i kredit som hade fungerat på Classe i sjön, Jula, Hornbach och Byggmax hade passat mig finfint. Med bonus och allt.
Personligen hade jag gärna sett ihopslagna kreditkort som både gett bonus och haft kredit på flera olika varuhus, kanske rentav att man hade kunnat få komponera och välja butiker själv. Ett enda kort med 50 papp i kredit som hade fungerat på Classe i sjön, Jula, Hornbach och Byggmax hade passat mig finfint. Med bonus och allt.
Medlem
· Västernorrland
· 10 961 inlägg
När det gäller den ev bonusen på bauhaus kortet så kan man ju lugnt säga att man inte ska skaffa ett kort enbart för detta. Vi köpte pellets på kortet och det vart ju lite summor per år men en femtilapp 2-3 ggr per år tillför inte ett dugg. Dessutom gäller checken enbart några månader eller vad det är och det är nog inte bara en check man fått kasta för att den gått ut för att man glömt bort dem.
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Det ligger säkert lite i det, men huvudupplägget är ju att varje betalning kostar butiken ett par kronor (eller procent ibland beroende på kortutgivare).Stefan1972 skrev:
Butiken sparar mao pengar om dom samarbetar med ngn kortleverantör då dom får en sänkt avgift, och elverantören tjänar mer pengar eftersom antalet transaktioner går upp då butiken marknadsför deras kort...
Sen har dom säkert räknat ut detta med kredit vs batala på fakturan så att dom inte går förlust om ngn missar inbetalningen förstås, men det måste man ju hålla reda på som konsument...gäller ju alla räkningar/kort/krediter
/K
Jag har aldrig haft problem med att ändra förfallodagen till den sista i månaden. Klarna har den fina möjlighet att man själv kan ändra på "mina sidor"Lutte skrev:Handlade en gång på räntefri avbetalning just när jag köpte huset och la hellre dom pengarna jag hade till övers på det akuta medans gräsklipparen inhandlades på 24månaders räntefri grej via resurs.
Det finns ju! Bland annat shell mastercard där du får bonus på allt du handlar såvida det inte är på ett konkuerande bensinbolag. Det finns säkert många liknande. Kom på agrolkortet är väl samma, fast inte helt säker.shadowfire skrev:Alla sådana kreditkort är ju till för att mjölka pengar på "sämre återbetalare" om jag får använda de orden utan att någon tar illa upp. Med det menar jag alltså att man bara missar någon dag på sin faktura så brytpunkt hinner passeras. Jag fick själv ett erbjudande från min bank hemskickat igår där jag erbjöds höja krediten på mitt kreditkort, där jag alltid betalar avsedd faktura i tid och där kortet är gratis - dvs de tjänar inte ett öre på mig. Förhoppningen från banken är glasklar, med högre kredit kanske jag konsumerar mer och med lite tur inte kan betala helt belopp på fakturan när den väl kommer utan väljer att delbetala, så de får mjölka mig på skyhög ränta.
Kan man säkert göra, försöker alltid göra direktbetalning när leverantören använder klarna som faktureringsleverantör.nissenhj skrev:
Men nu har dom väll övergått helt till mail för deras fakturor, för fick man söka efter vart fakturan kom
Jag ogillar alla företag som försöker pungslå sina kunder om de gör lite granna fel... Tex det står att p-lappen ska ligga till vänster i rutan, ligger den till höger får man en böter - eller liknande. Detta tillhör den kategorin. Man lever inte på att erbjuda en bra produkt, utan på att kunder missförstår eller missar och får betala dyrt.
Hade Bauhaus velat ha nöjda kunder hade de erbjudit en bättre deal för Resurs, så att pengarna de tjänar på varje köp räcker och de inte behöver försöka få sina kunder att "betala dyrt" av misstag.
Likaså exemplet med p-bolag. Hyr man in ett bolag som bötfäller alla som handlar (ja, jag har varit med om just detta, man orkade inte gå runt bilen och titta i rutan utan satte böter ändå, fast jag fick den faktiskt tillbaka efter att ha mailat köpcentrets chef - p-bolaget ville jag skulle överklaga till tingsrätten - men de hade en bild på min bil där man tydligt ser min p-skiva trots att anmärkningen var "p-skiva saknas" - fast bilden vägrade man skicka tills köpcentrets chef bad bolaget göra så) så tappar man kunder.
Ett företag som tar in en underleverantör eller samarbetspartner måste tänka ett steg längre - hur kunden behandlas av detta företag. I detta fall drabbas Bauhaus över att kunder inte är nöjda med Resurs. Sen att inte alla är missnöjda är väl tur. Men det räcker med att några är det.
Hade Bauhaus velat ha nöjda kunder hade de erbjudit en bättre deal för Resurs, så att pengarna de tjänar på varje köp räcker och de inte behöver försöka få sina kunder att "betala dyrt" av misstag.
Likaså exemplet med p-bolag. Hyr man in ett bolag som bötfäller alla som handlar (ja, jag har varit med om just detta, man orkade inte gå runt bilen och titta i rutan utan satte böter ändå, fast jag fick den faktiskt tillbaka efter att ha mailat köpcentrets chef - p-bolaget ville jag skulle överklaga till tingsrätten - men de hade en bild på min bil där man tydligt ser min p-skiva trots att anmärkningen var "p-skiva saknas" - fast bilden vägrade man skicka tills köpcentrets chef bad bolaget göra så) så tappar man kunder.
Ett företag som tar in en underleverantör eller samarbetspartner måste tänka ett steg längre - hur kunden behandlas av detta företag. I detta fall drabbas Bauhaus över att kunder inte är nöjda med Resurs. Sen att inte alla är missnöjda är väl tur. Men det räcker med att några är det.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Jo i och för sig, men jag tänkte mer som ersättning till alla kundklubbar och miljarder med bonuskortnissenhj skrev:
Det kommer du aldrig att kunna få igenom! Varje företag vill ha sin logga på kortet och stärka sitt varumärke.shadowfire skrev:
Det har gjorts försök på det, men de har aldrig fungerat på grund av bristande intresse från företagen.
Detta är Wasa Kredit och det är samma grundupplägg. Betalar man det lägre delbetalningsbeloppet eller inte alls så faller man ner till en reletivt dyr ränta. Men det är inga problem att själv välja summa att betala in om man mot all förmodan missat.hempularen skrev:En kollega utnyttjade den typen av räntefri avbetalning för en tvättmaskin. Detta är några år sedan när räntor i allmänhet var mycket högre än idag.
Det avtalet var formulerat som två alternativ. Avbetalningsplan A var räntefri, 36 månader, och avbetalningsplan B innebar en effektiv ränta på 36%, och avbetalning på 36 månader.
Man började på plan A.
Så efter något år missade han en månadsinbetalning med 2 dagar. Då övergick "krediten" automatiskt till plan B.
Han insåg att han hade klantat sig, och begärde att få slutbetala krediten direkt. Det gick inte. Utan han skulle tvingas fortsätta i ca 24 månader till och betala 36% ränta.
Han fick slutbetala efter att ha hotat butikschefen på ON OFF där han handlat med polisanmälan. Han menade att detta skulle ses som en dröjsmålsränta, han fick alltså betala en "dröjsmålsränta" på 2000kr för att han var två dagar försenad med en inbetalning på 250kr. Det motsvarar en dröjsmålsränta på miljarders procent (10^365/2).
Förstår inte riktigt vad det är att diskutera, det är inte direkt så att de försöker dölja det faktum att det fungerar på detta viset. På mina fakturor framgår det extremt tydligt, likaså när jag tecknade avtalet.
Då är det bra mycket fulare att man får ett "kreditkort" som krediten ligger på, och att de försöker få dig att börja använda det för vanliga köp.