R Rejäl skrev:
Inga svenskar använder kontanter? Det är en lögn
Var brukar du handla där det är vanligt med kontanter? Och har inte även dessa säljare numera gått över till Swish?

• Gilla
Classe50
  • Laddar…
useless useless skrev:
b) Vid en kris kommer alla butiker ta kontanter och försöka göra det bästa av situationen.
'konsum' visade väl när de hade sitt datorstrul hur de agerar vid krissituation, inte tog de kontanter och "sket" i kassalagen.

P
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Bevisning för bankens oskuld naturligtvis.
Ingen behöver bevisa sin oskuld i svenska rättegångar.

• Gilla
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
P
maxmsm skrev:
Senast jag var i Tyskland så gick det inte att betala parkeringen med kort så jag fick jaga fatt på en ATM och ta ut lite kontanter innan jag kunde få ut min bil...
(. Stackar tyskar. Har de inga parkeringsappar? En för varje parkeringsbolag … .)

• Haha
TorbjornP
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den tilltalade har kanske ingen egentlig bevisbörda men trots det kan väl bevis som styrker ens oskuld vara av nytta?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo de är ju tvungen pga penningtvättslagen och finansiering av terrorism.
[länk]
3 kap. 1 § i penningtvättlagen stipulerar att (bl.a.) en bank inte får ha en affärsförbindelse med en kund utan att ha tillräcklig kännedom om kunden. Frågorna som ställs ger ju ingen ytterligare kännedom om kunden, och det står inte i lagen vilka frågor banken ska ställa eller på vilket sätt kundkännedomen ska inhämtas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Den tilltalade har kanske ingen egentlig bevisbörda men trots det kan väl bevis som styrker ens oskuld vara av nytta?
Om bankerna tyckte att det var viktigt med sådana "bevis" hade de väl infört frågeformulär av den nu diskuterade typen långt innan lagen om penningtvätt tillkom?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
R Rejäl skrev:
Mera makt till folket och skärpning banker…
Skärpning bankkunder, säger jag. Om bankkunderna vore lite mer rörliga skulle konkurrensen mellan bankerna fungera bättre.

Banker vill, liksom andra bolag, sälja tjänster med så stor vinst som möjligt. De är förstås jätteglada över att de har många lojala kunder.

Om jag är missnöjd med det telefonbolag jag köper tjänster av flyttar jag mitt abonnemang till ett annat bolag.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
En rolig iakttagelse gällande byggahus: Om någon frågar om hållfasthet svarar de flesta någonting i stil med "jag kan inte det här, du måste prata med en konstruktör". Men när det gäller bank eller försäkring är alla plötsligt experter. Otroligt vad folk tror att de vet fast de inte har en jävla aning.
Så kan det kanske vara, men om man tycker att den konstruktör man har anlitat inte har gjort ett bra arbete så ber man förstås en annan konstruktör att göra nya hållfasthetsberäkningar utgående från konstruktionsritningarna.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
P
Ja, man får normalt dröjsmålsränta om en utbetalning dröjer. Det framgår av villkoren så det finns inget behov av att ringa.
Villkoren för dödsboets bankkonto, antar jag att du syftar på. I så fall behöver kanske någon av arvingarna ringa och be om att få ta del av de villkoren. Arvingarna har ju inte öppnat kontot.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om bankerna hade fått bestämma så hade vi haft cash-kort (någon som kommer ihåg den flugan?). Upp som en sol och ner som en pannkaka. En jättebra affärsidé för bankerna. På pappret. Helt värdelöst i praktiken, eftersom folk inte är dumma i huvudet.
Lite av det har vi fått tillbaka med RFID-chip i betalkort som gör att man kan överföra pengar utan att använda kortets PIN-kod.
Hur dumma är vi nu?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
'konsum' visade väl när de hade sitt datorstrul hur de agerar vid krissituation, inte tog de kontanter och "sket" i kassalagen.
Att en butikskedja har strul i något dygn är ingen kris.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Lite av det har vi fått tillbaka med RFID-chip i betalkort som gör att man kan överföra pengar utan att använda kortets PIN-kod.
Hur dumma är vi nu?
Det dumma med cash-korten (eller menar du smarta?) var inte att de var trådlösa (det var de väl inte?), utan att bankerna tog fram den här lösningen för att slippa hålla på med den otroligt dyra kontanthanteringen.

Men trots att detta var en plusaffär för bankerna så skulle kunderna betala en avgift för korten, jag tror att det var 60 kr per år. Man fick ränta på pengarna, men bara på den delen som fanns på kortet hela månaden. Maxbeloppet på ett kort var 2000 kr och om du inte rörde pengarna så räckte räntan precis att täcka upp årets avgift.

Hade kortet varit gratis så hade det varit en kanonhit, bankerna hade tjänat storkovan och övergången till digitala betalningar hade gått mycket snabbare.

Men den som gapar efter mycket...

Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90 och 6 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det är väl i princip bara mot skattevärket man måste bevisa sej vara oskyldig?

A
P pmd skrev:
(. Stackar tyskar. Har de inga parkeringsappar? En för varje parkeringsbolag … .)
Jag har faktiskt ingen aning, vi tar bara en liten shoppingrunda när andan faller på, i Sverige så har jag en parkeringsapp som jag använder i jobbet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.