Alfredo Alfredo skrev:
Var brukar du handla där det är vanligt med kontanter? Och har inte även dessa säljare numera gått över till Swish?
Det är väl inte så konstigt att det har minskat med kontanter de senaste 20 åren när bankerna har jobbat hårt för att begränsa tillgången till kontanter för den enskilda människan!
Det är väl bara med ett Ica-kort i Icas uttagsautomater som man kan ta ut mer än 2 000:-/gång?

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
5000:- per uttag brukar fungera. Sen finns väl ofta en ytterligare maxgräns. Swedbank har exempelvis i alla fall haft max 15 tkr per kort och rullande sjudagars period.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
bankerna har jobbat hårt för att begränsa tillgången till kontanter för den enskilda människan!
Eller har den minskade tillgången berott på minskad efterfrågan? Det var i alla fall många år sedan jag såg en lång bankomatkö.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Var brukar du handla där det är vanligt med kontanter? Och har inte även dessa säljare numera gått över till Swish?
På beg. marknaden tex. handlar mer än gärna i affärer med.. som jag har sagt innan kontanter är ett fullt lagligt betalmedel i Sverige och bör så förbli…

• Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
C
M maxmsm skrev:
Det är väl bara med ett Ica-kort i Icas uttagsautomater som man kan ta ut mer än 2 000:-/gång?
Närå, SEB har väl högsta begränsingen på 15 000 kr, men jag tror ingen ligger så lågt som 2 000 kr för ett vanligt bankomatuttag, bortsett från s.k. ungdomskort.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det är väl inte så konstigt att det har minskat med kontanter de senaste 20 åren när bankerna har jobbat hårt för att begränsa tillgången till kontanter för den enskilda människan!
Det är väl bara med ett Ica-kort i Icas uttagsautomater som man kan ta ut mer än 2 000:-
Swish använder du väl inte? Bankernas djävulskap också?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Närå, SEB har väl högsta begränsingen på 15 000 kr, men jag tror ingen ligger så lågt som 2 000 kr för ett vanligt bankomatuttag.
Då är det kanske mot Ica-kortet som andra banker begränsar beloppet.

Jag har i princip inte använt kontanter på 15år, men sen skaffade jag mig tidigt internetbank för att jag hatade att behöva ta mig till bankkontoret varannan torsdag när fullmånen skiner och trängas med alla andra.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det dumma med cash-korten (eller menar du smarta?) var inte att de var trådlösa (det var de väl inte?), utan att bankerna tog fram den här lösningen för att slippa hålla på med den otroligt dyra kontanthanteringen.

Men trots att detta var en plusaffär för bankerna så skulle kunderna betala en avgift för korten, jag tror att det var 60 kr per år. Man fick ränta på pengarna, men bara på den delen som fanns på kortet hela månaden. Maxbeloppet på ett kort var 2000 kr och om du inte rörde pengarna så räckte räntan precis att täcka upp årets avgift.

Hade kortet varit gratis så hade det varit en kanonhit, bankerna hade tjänat storkovan och övergången till digitala betalningar hade gått mycket snabbare.

Men den som gapar efter mycket...
Cash-kort? Jag är ändå så gammal så jag äter stora mängder senap, inte riktigt kan släppa 90-talets liberala våg och har slavat åt Jonas Birgersson men har inget minne av detta. När var det här aktuellt?

• Älska
MultiMan
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Swish använder du väl inte? Bankernas djävulskap också?
Swish är kanske bra om det inte blir som alla andra hittepå bankerna har kommit med, att det är gratis i början men så fort tillräckligt många av skocken har hoppat på det så kommer det en liten avgift.....
Det hände med checkarna, det hände med uttagskorten så sannolikheten att det kommer på swish är drygt 99,999% bedömer jag det till.....
Att jag inte har swish har du helt rätt i men det beror inte på någon förutfattad mening om swish utan att se svenska E-ID-systemen fick en 4 på en 5-gradig skala i en undersökning EU gjorde för något år sedan, 1 var bäst och 5 var sämst, det var bara de svenska E-ID och några gamla östländer som lyckades få en 4...

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
[länk]
1996... Ja det var några sökande år inom IT-svängen det där. Mycket prat och lite verksamhet.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Cash-kort? Jag är ändå så gammal så jag äter stora mängder senap, inte riktigt kan släppa 90-talets liberala våg och har slavat åt Jonas Birgersson men har inget minne av detta. När var det här aktuellt?
97 till 04 enligt https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cash_(betalsystem)

Jag minns dem väll men använde det sällan då man fortfarande var ung :)

Fick höra att cash korten lever kvar i bankers balansräkning då de pengar som finns kvar (ej använt eller tillbaka fört) inte får skrotas enligt en som jobbar på bankkontor i min bekantskapskrets krets.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har i princip inte använt kontanter på 15år, men sen skaffade jag mig tidigt internetbank för att jag hatade att behöva ta mig till bankkontoret varannan torsdag när fullmånen skiner och trängas med alla andra.
Intressant, skiner verkligen fullmånen varannan vecka i Trällehoolla?

• Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Intressant, skiner verkligen fullmånen varannan vecka i Trällehoolla?
Nej, och då har inte banken öppet! 😉

Dessutom uttalas det trällehoulla 😉

Nej, men för att beskriva problemet som fick mig att snabbt skaffa internetbank och maestro-kort runt 2000.
Jag var högstadieelev och sålde Kvällsposten, pengarna lämnades in genom banköverföring varje vecka.
Ett år var helgerna så lagda att där var en bankdag i mellandagarna vilken jag då givetvis var tvungen att ta mig till banken på, jag och halva Trelleborg kändes det som.
Tog en kölapp och insåg att det var 70pers före mig, när jag väntat en bra stund insåg jag att det var 170pers före mig!
Hade tur att jag hann få mitt ärende gjort innan de stängde...

För ni kommer väl ihåg när banken hade öppet för vanliga dödliga var på torsdagar för då stängde de inte 15/16 utan 18.

Nej, internetbanken har alltid öppet, och eftersom min bank inte alls var smidiga blev det SBAB till bolånet, de hade sist jag kontaktade den både mail och chattjänst samt telefonöppet till 22.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.