64 956 läst · 627 svar
65k läst
627 svar
Bankens ovilja att betala ut pengar vid arvsskifte
Jo men här är det ju att lägga ihop frågor och svar och enkelt se i en kunds transfereringar.C cpalm skrev:
Världen är full av onda människor och att tvätta pengar ska bekämpas på alla sätt.
Det här är ju sedan inget som Sverige kommit på utan ser likadant ut i alla civiliserade länder.
Startpunkten var väl 9/11....
Precis. Men det funkar åt båda hållen, är min poäng.P paralun skrev:
Det är väl just den idén som är problemet. Här sitter vi och granskar farmors julklappspengar i tron att vi gör något meningsfullt genom att vända på alla stenar vi ser, samtidigt som illegala transaktioner frodas som aldrig förr bakom vår rygg.P paralun skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 539 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 539 inlägg
Oj, det var hårt uttryckt. Jag har jobbat inom finanssektorn ganska många år nu och jag delar inte din bild av utvecklingen. Men till skillnad från dig så respekterar jag din åsikt.P Peter Petterson skrev:Vad mycket kan man få ut i en Bankomat, Vilka styr detta?
Ingen vill ta emot kontanter längre då bankerna vägrar ta emot dom om man vill sätta in dom.
I ungdomens dagar var det inga konstigheter att köpa Bilar,Båtar,Motorcyklar kontant eller att sälja dylika saker kontant, Idag vill man varken ta emot kontanter då bankerna behandlar en som kriminell om så sker.
Att säga att folk frivilligt slutat med kontanter och att bankerna inte gjort allt dom bara kan för att försvåra tillgång och enkelhet till att använda kontanter är ren lögn.
Man kan ju inte ens beställa 100.000 sek till sitt närmaste bankkontor eller begär ut sina tillgodohavanden hos banken i kontanter.
Men sitt du med dina skygglappar och försvara livegenheten bankerna serverat gemene svensk.
Edit: Glömde svara på frågan. Bankomat AB ägs av Nordea, Danske, Handelsbanken, SEB och Swedbank (inklusive Sparbankerna som Swedbank äger). Jag har ingen insyn i Bankomats verksamhet men man får väl anta att det är ägarna som bestämmer.
Redigerat:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 539 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 539 inlägg
Du uttrycker dig så dåligt i skrift att det är svårt att förstå vilka poänger det är du försöker få fram. Men jag gör väl ett försök att svara.M Mikael Karlsson4999 skrev:På en typisk storbank lägger IT och verksamheten ner enorma resurser på systemen som ska kontrollera faster Agda när hon sätter in sina 5.000 kr i kontanta sparmedel. Samtidigt har man t.ex flyttat stora delar av administrationen av säkerhetssystemen till Baltikum och även administrationen av internationella betalningar genom banker i baltländerna, har den den "köpta" så kallade "chefsjuristen" något att erinra om den lilla trivialiteten 😄.
Som någon annan redan skrev så är verkligheten den att bankernas system för penningtvätt silar mygg och sväljer kameler. Penningstvättslagen i Sverige rundas numera lätt t.ex genom att man i den svarta sektorn numera använder sig av Euro istället för Fiatvalutan SEK 😄.
En liten detalj när det gäller försäkringar är att de svenska försäkringsbolagen till en början blev tvungna att bygga in kontroller om en försäkringstagare också har en försäkring i USA, inga tvingande kontroller om andra länder utan bara USA, så gissa nu vilket land det är som in i detaljer styr svenska Banker och Försäkringsbolag 😄.
Till att börja med vet jag inte riktigt varför du tilltalar mig som "den så kallade chefsjuristen". Det är min yrkestitel sedan många år tillbaka. Jag tror inte att du skulle uppskatta att bli kallad "den så kallade arbetslöse".
Vad gäller att sila mygg och svälja kameler håller jag helt med dig. Men jag antar att du också är medveten om att det inte är finanssektorn som har hittat på reglerna. Vi skulle inget hellre vilja än att slippa följa dessa regler men det är tyvärr lagstiftaren som bestämmer.
Det du skriver om försäkringar stämmer inte överhuvudtaget. Det är rent svammel.
Edit: Men Micke, raderade du ditt inlägg? Stå för det du skriver istället. Det blir mindre pinsamt då.
Redigerat:
Ska även tänka på att det är sannslöst mycket sjukdomar som går nu. Influensa. Covid, vinterkräksjuka.Claes Sörmland skrev:Det handlar nog bara om att ärendet kräver handpåläggning, d v s en medarbetare måste ta 15 min och kolla att bouppteckning och arvskifteshandling är korrekta och knappa lite i datorn. Och allt sånt där bygger ju på kösystem för att hålla medarbetarna sysselsatta 38,5 h i veckan. Om de har lyckats isolera dessa backofficemedarbetare så att de inte går att nå via telefon så är det nog vänta som gäller.
Vi har haft halva avdelningar borta på jobbet.
Är det stora belopp får ej heller en enskild medarbetare hantera allt utan det ska granskas och godkännas av flera.
Om TS väntat sen årsskiftet kan de nog andas lite över 8 dagar till....
Micke är en av de raljanta som ligger på min "ignoreralista"Düsseldorff skrev:Du uttrycker dig så dåligt i skrift att det är svårt att förstå vilka poänger det är du försöker få fram. Men jag gör väl ett försök att svara.
Till att börja med vet jag inte riktigt varför du tilltalar mig som "den så kallade chefsjuristen". Det är min yrkestitel sedan många år tillbaka. Jag tror inte att du skulle uppskatta att bli kallad "den så kallade arbetslöse".
Vad gäller att sila mygg och svälja kameler håller jag helt med dig. Men jag antar att du också är medveten om att det inte är finanssektorn som har hittat på reglerna. Vi skulle inget hellre vilja än att slippa följa dessa regler men det är tyvärr lagstiftaren som bestämmer.
Det du skriver om försäkringar stämmer inte överhuvudtaget. Det är rent svammel.
Edit: Men Micke, raderade du ditt inlägg? Stå för det du skriver istället. Det blir mindre pinsamt då.
Lämpligt är att lägga till de som går in i alla trådar med en dålig attityd på just "ignorera".
Roliast är när de hamnar i polemik med varandra och flera sidor är "det här är inlägg från en användare du ignorerar".
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 059 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 059 inlägg
Och en bank. Utan att veta så kan man ju gissa att det också innebär riktigt omständliga gamla IT-system. Tänker att "säkerhet" och "process" är högt på agendan i en sådan organisation. Att saker ska rulla smidigt för kunderna lär nog komma på plats två.Appendix skrev:Ska även tänka på att det är sannslöst mycket sjukdomar som går nu. Influensa. Covid, vinterkräksjuka.
Vi har haft halva avdelningar borta på jobbet.
Är det stora belopp får ej heller en enskild medarbetare hantera allt utan det ska granskas och godkännas av flera.
Om TS väntat sen årsskiftet kan de nog andas lite över 8 dagar till....
Jo så här ser det då ut och som vanligt har ingen bemödat sig att översätta till svenska.C cpalm skrev:
Sen är det då inte fråga om svennebanan eller farmors julpengar inte heller att staten ska få in mer skatt.
https://www.consilium.europa.eu/sv/infographics/anti-money-laundering/
Vi är inte en bank och har relativt korta beslutsvägar. Och ändå:Claes Sörmland skrev:
Ska vi betala ut pengar till kund (privatperson eller företag) tar processerna i SAP/Hitlershämd drygt en vecka. Har vi tur matchar vi då den dag i veckan som vi gör utbetalningar. Dvs utbetalning av pengar tar minimum en vecka. Men vi brukar säga att när det är komplexa frågor och stora pengar så är det vi garanterar en månad.
En del i detta är att säkerhet och att skydda oss mot bedrägerier/fel klivit upp högst på agendan.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 539 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 539 inlägg
Enligt Bankomats hemsida styrs det av bankerna. Dessutom finns en teknisk begränsning i själva maskinen.P Peter Petterson skrev:
Man kan sätta in kontanter i vissa Bankomater. Nedan ser du de i stockholmstrakten.P Peter Petterson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Noterar med viss förvåning att det inte verkar finnas någon på Söder men insättning av kontanter kanske aldrig är aktuellt där... 🤔
Sen har jag lite svårt att förstå ditt problem. Om ingen ändå vill ta emot kontanter, vad ska du då ha dessa till?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 539 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 539 inlägg