Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Han kanske jobbar som "säljare" och primärt får betalt i 20-lappar.
Ingen expert på området men var det inte några år sedan man fick något kul för en Selma?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen expert på området men var det inte några år sedan man fick något kul för en Selma?
Du har förmodligen helt rätt. Inte köpt alternativa berusningsmedel på 25 år.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du har förmodligen helt rätt. Inte köpt alternativa berusningsmedel på 25 år.
Du tänker så? Jag tänkte nog mest på bingolotter. 😉
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
För två år sen skiftade jag mina föräldrars arv på stående fot i ett Nordea kontor. Jag hade fullmakter och bouppteckning i ordning.
En extra personal kollade igenom papper och kontrasignerade på plats.
De kanske inte ville ha folk på plats under covid?
 
Düsseldorff
J JohnyS skrev:
För två år sen skiftade jag mina föräldrars arv på stående fot i ett Nordea kontor. Jag hade fullmakter och bouppteckning i ordning.
En extra personal kollade igenom papper och kontrasignerade på plats.
De kanske inte ville ha folk på plats under covid?
Om jag förstår TS rätt är den delen avklarad. Det är själva utbetalningen som dröjer.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Utbetalningarna gick i samma veva. Till Nordea konton direkt till andra banker tog det lite längre tid, timme typ...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vad finns det för för tvingande penningtvättskontroller för bankerna när det gäller att skifta ett dödsbo? Låter som att TS råkat ut för en magiskt långsamt handläggare eller okunnig personal.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad finns det för för tvingande penningtvättskontroller för bankerna när det gäller att skifta ett dödsbo? Låter som att TS råkat ut för en magiskt långsamt handläggare eller okunnig personal.
Jo nu vet jag inte om det gavs något svar om det fanns någon registrerad samt godkänd bouppteckning hos skatteverket? Sen har vi då ingen aning om detaljerna i det här dödsboet som eventuellt kan röra peninngtvätt? Vem vet?
 
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte om det gavs något svar om det fanns någon registrerad samt godkänd bouppteckning hos skatteverket? Sen har vi då ingen aning om detaljerna i det här dödsboet som eventuellt kan röra peninngtvätt? Vem vet?
Nej, vore intressant att veta
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Düsseldorff
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det dumma med cash-korten (eller menar du smarta?) var inte att de var trådlösa (det var de väl inte?), utan att bankerna tog fram den här lösningen för att slippa hålla på med den otroligt dyra kontanthanteringen.

Men trots att detta var en plusaffär för bankerna så skulle kunderna betala en avgift för korten, jag tror att det var 60 kr per år. Man fick ränta på pengarna, men bara på den delen som fanns på kortet hela månaden. Maxbeloppet på ett kort var 2000 kr och om du inte rörde pengarna så räckte räntan precis att täcka upp årets avgift.

Hade kortet varit gratis så hade det varit en kanonhit, bankerna hade tjänat storkovan och övergången till digitala betalningar hade gått mycket snabbare.

Men den som gapar efter mycket...
Ja, man kan ju inte göra rätt varje gång. Vi (finanssektorn) har tagit en hel del beslut som man i efterhand har förstått är totalt hjärndöda. Men det är svårt att se in i framtiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, man kan ju inte göra rätt varje gång. Vi (finanssektorn) har tagit en hel del beslut som man i efterhand har förstått är totalt hjärndöda. Men det är svårt att se in i framtiden.
Jo men bakom allt det här är det ju blodigt allvar, jag tror man missat något i Sverige varför det är så här.
"The world is ugly"....
 
Düsseldorff
P paralun skrev:
Jo men bakom allt det här är det ju blodigt allvar, jag tror man missat något i Sverige varför det är så här.
"The world is ugly"....
Kanske att vi i Sverige har varit naiva vad gäller ekobrott av olika slag. Å andra sidan har vi en finanssektor som hör till de absolut främsta i världen när det gäller i princip alla andra mätpunkter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Appropå att kunderna påstås välja bort kontanter. Så har det ju successivt under resans gång gjorts bökigare att använda kontanter för både handlare och kunder med bland annat avgifter på insättningar.

Bankerna har helt klart varit både drivande och påskyndat denna utveckling.

Nu klagat jag inte för min egen del, jag hatar smutsiga papperspengar. Men det finns problem med att bankerna i praktiken skapar och kontrollerar nästan alla pengar som är i omlopp.
 
  • Älska
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Appropå att kunderna påstås välja bort kontanter. Så har det ju successivt under resans gång gjorts bökigare att använda kontanter för både handlare och kunder
Fast fortfarande har de flesta en bankomat någorlunda tillgänglig och fortfarande accepterar de flesta butiker kontanter. Trots det är det väldigt få som betalar med kontanter. Är det bankernas verk?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fstx skrev:
Hade. Minuten kallades de. Gick samman med Bankomat någon gång.

Det finns ett annat atm-företag i Sverige, Kontanten.
Det finns även Ica bankens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.