P paralun skrev:
Jo men banken ser ju vart en transaktion ska... "alarm"....
Det borde vara mottagaren som får kontot fruset,

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det borde vara mottagaren som får kontot fruset,
Jovisst men mottagaren kan ju vara någon utomlands eller inom Sverige som kända för penningtvättsaffärer men inte bevisat. Vi ska ju inte bli "blåögda" så illa som det ser ut i världen inkl Sverige.
"The world is ugly"

R Rejäl skrev:
Jag kan sätta in 15tkr på en rullande 30 dagars period hos Nordea..
Sälja en bil kontant
P paralun skrev:
Jo men vem vet vad kontot du överförde till har för hemligheter?
Vi ska ju inte vara blåögda som det ser ut i världen.
Det är nog bara att "gilla läget".
Så den som överför skall ha koll på mottagaren och hens förehavanden?

Köper man något av fel person så skall man riskera att få sina konton frysta samt försvara sig till varför man köpt en telefon tex på blocket?

Ja jisses personlig integritet och rätten till ett självständigt liv är värt väldigt lite för vissa. Inte konstigt bankerna får hållas som dom gör med det resonemanget

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
R
P Peter Petterson skrev:
Sälja en bil kontant
Nee, banken ska inte ha koll på vad jag gör med mina pengar så jag både tar ut o sätter in lite när jag känner fört…

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Så den som överför skall ha koll på mottagaren och hens förehavanden?

Köper man något av fel person så skall man riskera att få sina konton frysta samt försvara sig till varför man köpt en telefon tex på blocket?

Ja jisses personlig integritet och rätten till ett självständigt liv är värt väldigt lite för vissa. Inte konstigt bankerna får hållas som dom gör med det resonemanget
Nej det är omöjligt men kanske banken har koll på att en viss mottagare har tvivelaktiga penningtvättsaffärer?
Då slår banken bakut.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det är omöjligt men kanske banken har koll på att en viss mottagare har tvivelaktiga penningtvättsaffärer?
Då slår banken bakut.
Då får den väl slå bakut mot rätt person och inte mot allt o alla som dom gör nuförtiden så ingen vågar ha med kontanter o göra 🤷‍♀️

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Då får den väl slå bakut mot rätt person och inte mot allt o alla som dom gör nuförtiden så ingen vågar ha med kontanter o göra 🤷‍♀️
Jo men det handlar ju om att täppa till alla hål som möjliggör transaktioner från brottslig verksamhet som drogpengar och värre typ stödjande av terrorism, inom Sverige och till annat land.
Sen blir det då krångel för "svennebanan" men det får vi nog stå ut med som det ser ut i världen och i Sverige.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det handlar ju om att täppa till alla hål som möjliggör transaktioner från brottslig verksamhet som drogpengar och värre typ stödjande av terrorism, inom Sverige och till annat land.
Sen blir det då krångel för "svennebanan" men det får vi nog stå ut med som det ser ut i världen och i Sverige.
Så vi skall alla stå ut med att bli trakasserade,förminskade,genomlysta för att dom riktiga brottslingarna som använder ospårbara medel finns och verkar på en helt annan planhalva🤷‍♀️

galet billigt man är villig att sälja sin integritet och frihet för.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Så vi skall alla stå ut med att bli trakasserade,förminskade,genomlysta för att dom riktiga brottslingarna som använder ospårbara medel finns och verkar på en helt annan planhalva🤷‍♀️

galet billigt man är villig att sälja sin integritet och frihet för.
Jo det är nog ett billigt pris för hur illa som det ser ut idag med narktikaligor i Sverige och hur pengar överförs här i världen till de onda. Att blocka banköverföringar samt kontanter vid Sveriges gräns är ju helt rätt. Sen har du helt rätt i att man skulle väl önska att våra folkvalda förklara tydligare vad det gäller och varför.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det är nog ett billigt pris
Inte så säker på det!

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte så säker på det!
Jo jag är övertygad om det och vi ska ju inte klaga när det smäller bomber och skjutningar lite varstans.
Det börjar nog bli panik hos de som terroriserar oss i Sverige och pengarna tryter.
Så det här är bara bra om man ser det mer än "svennebanans" små problem.
Jag tar gärna bankernas mer noggranna kontroll.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Ja.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men banken ser ju vart en transaktion ska... "alarm"....
P paralun skrev:
Jo men vem vet vad kontot du överförde till har för hemligheter?
Vi ska ju inte vara blåögda som det ser ut i världen.
Det är nog bara att "gilla läget".
Ja absolut, men en vanlig Svensson inget exotisk eller östklingande namn i dom nordligaste delarna i landet.

Samt att jag som gör en helt legitim överföring ska inte belastas om mottagaren verkar suspekt i bankens ögon.

Men det går hand i hand med att skarpt ifrågasätta vart man har fått kontanter ifrån.
Men eftersom jag är företagare så ska jag nästa gång säga att jag sålt mig själv och att pengarna ska in för bokföring och beskattning. Får se vad don säger då

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Om Mottagaren har en annan bank kan avsändande bank veta nada!

L Lutte skrev:
Ja absolut, men en vanlig Svensson inget exotisk eller östklingande namn i dom nordligaste delarna i landet.

Samt att jag som gör en helt legitim överföring ska inte belastas om mottagaren verkar suspekt i bankens ögon.

Men det går hand i hand med att skarpt ifrågasätta vart man har fått kontanter ifrån.
Men eftersom jag är företagare så ska jag nästa gång säga att jag sålt mig själv och att pengarna ska in för bokföring och beskattning. Får se vad don säger då
Jo men det här är nog ett stort dilemma för bankerna och det blir en massa tid som man får spilla på att förklara för en bank.

Jag ser det viktiga i det här med att narkotikaligor ska vingklippas och sluta terrorisera Sverige.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.