P paralun skrev:
Jo det är nog ett billigt pris för hur illa som det ser ut idag med narktikaligor i Sverige och hur pengar överförs här i världen till de onda. Att blocka banköverföringar samt kontanter vid Sveriges gräns är ju helt rätt. Sen har du helt rätt i att man skulle väl önska att våra folkvalda förklara tydligare vad det gäller och varfö
P paralun skrev:
Jo det är nog ett billigt pris för hur illa som det ser ut idag med narktikaligor i Sverige och hur pengar överförs här i världen till de onda. Att blocka banköverföringar samt kontanter vid Sveriges gräns är ju helt rätt. Sen har du helt rätt i att man skulle väl önska att våra folkvalda förklara tydligare vad det gäller och varför.
Om det är så effektivt hur kommer det sig då att det är mer droger/svarta pengar i omlopp än någonsin förr?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
Varit med om precis samma sak. Hade alla fullmakter klara för syskon osv men fick ändå kriga i timtal och förklara hur lagen såg ut för 2 olika jurister på banken.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
För ett par år sedan försökte jag överföra 1000 kronor till min svägerska i Finland. Det var en gåva. Jag, som kund i Swedbank
Har du lust att utveckla varför det inte gick? Hur försökte du göra och vad hände?

Jag gör då och då betydligt större betalningar till utlandet och ofta utanför EU. Dessa registrerar jag bara i internetbanken så sker de, precis som andra betalningar/överföringar. Även detta med Swedbank.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men hur effektivt det är vet vi inte men då bidragande att det tar tid vid transaktioner idag.

Tog ett exempel i den stora högen av nyheter om detta.
[länk]
Vi vet inte hur effektivt det är, Men att inskränka på människor privat liv är det värt även om man inte har en aning om slutresultatet?

Bevisligen så finns det mer droger,svarta pengar i omlopp än någonsin innan. Det enda som hänt är att statens/bankernas övervakning av hederliga människors pengar/ekonomi blivit total. Syftet för detta är ju självklart för dom flesta fritt tänkande individer.

• Gilla
Helena S och 1 till
  • Laddar…
T TommyStrandberg skrev:
Hindrade naturligtvis efterföljande kunder men de flesta hade full förståelse för mitt handlande.
Är du helt säker på det? 😉

Hur förklarade de att dina tyska kort inte fungerade? Antar att ni hade "internationellt gångbara" kort anslutna till Visa eller Mastercard och då kan jag tycka att dessa borde fungerat.

Düsseldorff
Mycket anekdotisk bevisföring i tråden nu. "Så här var det för mig en gång och därför är alla svenska banker alltid dåliga på allt." Det orkar jag inte med.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Har du lust att utveckla varför det inte gick? Hur försökte du göra och vad hände?

Jag gör då och då betydligt större betalningar till utlandet och ofta utanför EU. Dessa registrerar jag bara i internetbanken så sker de, precis som andra betalningar/överföringar. Även detta med Swedbank.
Se min kommentar #239.

TRJBerg
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Mycket anekdotisk bevisföring i tråden nu. "Så här var det för mig en gång och därför är alla svenska banker alltid dåliga på allt." Det orkar jag inte med.
Lite halmgubbe från din sida.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Düsseldorff
TRJBerg TRJBerg skrev:
Lite halmgubbe från din sida.
Det är det väl inte?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Se min kommentar #239.
Tack! Såg den efteråt... 😳

TRJBerg TRJBerg skrev:
behöver du funktionen Utlandsbetalningar. Det är en separat funktion som inte är aktiverad/tillgänglig som default.
Jag har inga minnen av att jag aktiverat den men det kan ju vara så att jag gjort utlandsbetalningar "långt innan" det krävdes någon speciell aktivering och att den därför har "aktiverat sig själv". Jag har nog gjort enstaka utlandsbetalningar då och då under ganska många år.

TRJBerg
Det är det väl inte?
"alla ... alla". Och inte all "anekdotisk" historia kopplas till generellt om banker.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Du behöver inte ha så ömma tår bara för att du jobbar på bank. Vi är dåliga på våra jobb också. 😂

(Jaja, försäkringsbolag. Tomejto tomaaaato)

• Haha
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Kontanterna kommer försvinna i Tyskland också, men först måste de få koll på det här med IT-infrastruktur, för idag är de där Sverige var för 15-20 år sedan. Ett Teamsmöte med tyskar är ju som en rundpingismatch där folk kommer och går p.g.a. dålig internetuppkoppling.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Vi har problem med Nordea vid utbetalning av pengar vid arvsskifte, behöver tips och råd hur vi går vidare. Vår far dog i januari 2023, i dödsboet fanns nu en större summa pengar kvar på pappas personkonto, min syster besökte banken för 8 dagar sedan och avslutade hans konto och begärde utbetalning till oss tre arvingar. Nu börjar problemet, vi har följt regelboken till punkt och pricka, vi är helt överens att dela pengarna mellan oss tre. Banken avslutade kontot och fann allt i sin ordning. Vi trodde att pengarna skulle betalas ut när kontot var avslutat, men efter 8 dagar svävar pengarna omkring någonstans och Nordea säger att pengarna ligger för utbetalning hos handläggare? De kan inte förklara varför ingen utbetalning skett och den avdelningen går inte att nå för samtal, kommer bara till kundtjänst som inte kan lämna en vettig förklaring. Tips på hur vi kan få tillgång till våra pengar?
Jag börjar med en fråga. Har ni avslutat kontot innan sista deklarationen är klar? Vår far dog i januari 2023 vi avslutar inga konton förrän deklarationen är godkänd. Om det sen kommer in pengar till dödsboet så är det besvärligt att få det insatt på någon av arvtagarnas konto.
Vi gjorde så här, när bouppteckningen var godkänd så bokade jag tid med banken, hade med mig original av bouppteckningen och arvskiftet påskrivet av mina syskon och fullmakt från var och en av dom. Vid mötet på banken så gjorde dom utbetalningarna till deras konton nu har mina syskon samma bank som våran far så 8 minuter in i mötet var pengarna på deras konton. Vi avslutar inget konto förrän deklarationen är klar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.