Värt att ha med sig är att åtminstone i Sverige så om betalar man med kontokort så kostar det någon krona per transaktion för den du handlar av (belopp beror på avtal).
Betalar du istället med ett kreditkort så tar de 1-2% av beloppet istället, det är där all återbäring kommer från.

Känner folk som är engagerade i en camping som visade mig prislistan, det blir en del pengar när någon som ligger hela sommaren betalar med kreditkort istället för kontokort.

P
Alfredo Alfredo skrev:
[länk]
Oj! En riktig websida. Tack!

P
P paralun skrev:
Nej men nu gäller då lagen och det är ju en rörig värld vi lever i.
Bankerna övertolkar lagen, de fegisarna.
P paralun skrev:
Frågorna gör ju att banken uppfyllt en del av sina förpliktelser men som tidigare kom upp i tråden så är det ju mycket mer som görs internt i en bank. Swedbanks berömda penningtvätt där oligarker satte in miljard efter miljard utan att banken reagerade är väl det bästa exemplet.
Det hade förstås inte hänt om banken hade tvingat oligarkerna att fylla i ett frågeformulär …

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
maxmsm skrev:
Jag hade internetbank till räkningarna redan på -90-talet men gick tillbaka till att skicka in räkningarna för det var för struligt med att skriva in OCR-nummret tyckte jag men sedan ett antal år så är det internetbank för mej igen.
Sen banken införde OCR för att läsa OCR-numret gillar jag systemet mer. ;-)

P
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Yes men villkoren finns alltid tillgängliga på hemsidan.
Kanske enklare för arvingarna att ringa och be om villkoren? Alla har inte tillgång till internet, eller kan med lätthet navigera det.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Vi har problem med Nordea vid utbetalning av pengar vid arvsskifte, behöver tips och råd hur vi går vidare. Vår far dog i januari 2023, i dödsboet fanns nu en större summa pengar kvar på pappas personkonto, min syster besökte banken för 8 dagar sedan och avslutade hans konto och begärde utbetalning till oss tre arvingar. Nu börjar problemet, vi har följt regelboken till punkt och pricka, vi är helt överens att dela pengarna mellan oss tre. Banken avslutade kontot och fann allt i sin ordning. Vi trodde att pengarna skulle betalas ut när kontot var avslutat, men efter 8 dagar svävar pengarna omkring någonstans och Nordea säger att pengarna ligger för utbetalning hos handläggare? De kan inte förklara varför ingen utbetalning skett och den avdelningen går inte att nå för samtal, kommer bara till kundtjänst som inte kan lämna en vettig förklaring. Tips på hur vi kan få tillgång till våra pengar?
Jag har polisanmält banken vid liknande händelse. Kändes trist att behöva ta polisiära resurser i anspråk, men när jag mejlat över min polisanmälan kom pengarna direkt. Det är ett bankoskick och vore så enkelt om banken bara informerade vid arvsöverföringen att det kan ta xx arbetsdagar att få det ordnat.

Düsseldorff
P pmd skrev:
Kanske enklare för arvingarna att ringa och be om villkoren? Alla har inte tillgång till internet, eller kan med lätthet navigera det.
Ok.

P
Om vi kunde skulle vi inte vilja annat än att låta bli men tyvärr är reglerna på penningtvättsområdet tvingande och vi måste fråga alla kunder.
Jag har försökt dra ur "min" bank hur de motiverar frågorna, men bara fått hänvisningar till luddiga skrifter på dess webbplats.

Var i penningtvättslagen hittar man regeln om att banken måste ställa dumma frågor? Eller är regleringen delegerad till någon myndighets (kanske Finansinspektionens) förordningar?

13th Marine 13th Marine skrev:
Värt att ha med sig är att åtminstone i Sverige så om betalar man med kontokort så kostar det någon krona per transaktion för den du handlar av (belopp beror på avtal).
Betalar du istället med ett kreditkort så tar de 1-2% av beloppet istället, det är där all återbäring kommer från.

Känner folk som är engagerade i en camping som visade mig prislistan, det blir en del pengar när någon som ligger hela sommaren betalar med kreditkort istället för kontokort.
Problemet är kanske är att kostnaden för kortbetalning är redan inräknat i priset du måste betala. Varje firma måste ju värna om sin egen ekonomi och om kortbetalning är det gängse betalningssättet, blir det helt enkelt inräknat i kundens pris. Det ser naturligtvis inte kunden och tror på allt bankerna berättar om hur dyrt det är att hantera kontanter.

En av våra döttrar arbetar hos Price Waterhouse Cooper, och efter var jag har förstått, finns det otroligt många tricks för att lura kunden och förespegla att något är bättre än det andra. Inte illegalt men något skumt.

P
Om vi kunde skulle vi inte vilja annat än att låta bli men tyvärr är reglerna på penningtvättsområdet tvingande och vi måste fråga alla kunder.
"The Nüremberg defense"
😉

P pmd skrev:
Jag har försökt dra ur "min" bank hur de motiverar frågorna, men bara fått hänvisningar till luddiga skrifter på dess webbplats.
Hur ska en stackars handläggare på en bank kunna svara dig? De tycker ju att det är lika snurrigt som du.

Har du aldrig jobbat på storbolag? Eller för den delen blivit tvingad att införa saker på jobbet du varken förstår eller kan motivera?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
P pmd skrev:

Var i penningtvättslagen hittar man regeln om att banken måste ställa dumma frågor? Eller är regleringen delegerad till någon myndighets (kanske Finansinspektionens) förordningar?
Det är en kombination av lagstiftningen och FI:s föreskrifter samt praxis. Lagen ställer krav på att man måste ha vetskap om alla kunder, utan undantag. Det har realiserats i dessa emellanåt idiotiska frågeformulär. Som jag sagt flera gånger, det är inte vårt fel, det är lagstiftarens fel.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
P pmd skrev:
"The Nüremberg defense"
😉
Ja, man känner sig som en nazist ibland tyvärr. 😞

• Haha
pmd
  • Laddar…
T TommyStrandberg skrev:
Problemet är kanske är att kostnaden för kortbetalning är redan inräknat i priset du måste betala. Varje firma måste ju värna om sin egen ekonomi och om kortbetalning är det gängse betalningssättet, blir det helt enkelt inräknat i kundens pris. Det ser naturligtvis inte kunden och tror på allt bankerna berättar om hur dyrt det är att hantera kontanter.

En av våra döttrar arbetar hos Price Waterhouse Cooper, och efter var jag har förstått, finns det otroligt många tricks för att lura kunden och förespegla att något är bättre än det andra. Inte illegalt men något skumt.
Samtidigt ska man inte ha någon illusion om att kontanthantering är gratis, kanske om man kan betala både personal och leverantörer med dem så börjar det närma sig, men annars är även det en kostnad.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur ska en stackars handläggare på en bank kunna svara dig? De tycker ju att det är lika snurrigt som du.

Har du aldrig jobbat på storbolag? Eller för den delen blivit tvingad att införa saker på jobbet du varken förstår eller kan motivera?
Jag jobbar på ett stort bolag, Airbus, med över 130 000 anställda på 180 olika orter. Bland annat i Tyskland, Frankrike, Spanien, Storbritannien etc. så jag känner till vilka compliance regler som gäller. Tack och lov handhas detta av import/export avdelningen så jag är bara inblandad ifall det finns frågor men kontrollen är enorm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.