13th Marine 13th Marine skrev:
Samtidigt ska man inte ha någon illusion om att kontanthantering är gratis, kanske om man kan betala både personal och leverantörer med dem så börjar det närma sig, men annars är även det en kostnad.
Om man hanterar kontanter i en butik så blir man tvungen att köpa växelpengar av banken. Det är inte billigt!

Man måste köpa växelpengar eftersom man får in för lite mynt och sedlar i små valörer och alldeles för mycket i stora valörer.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Om man hanterar kontanter i en butik så blir man tvungen att köpa växelpengar av banken. Det är inte billigt!

Man måste köpa växelpengar eftersom man får in för lite mynt och sedlar i små valörer och alldeles för mycket i stora valörer.
Jag var kassör i en studentförening när jag pluggade andra halvan av 00-talet, dvs precis före smarta mobiler och smidiga betalningslösningar.
Vi hade sedan en tid en överrenskommelse med en intilliggande matvarubutik där vi bytte mynt mot sedlar (vi hade många godis/läsk-automater).
Win win för båda parter.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:

Ja, kan stämma, men det beror ju bara på att någon har byggt upp systemet på detta sätt. Kortbetalning är första prioritet med möjligt dolda kostnader och kontantbetalning där alla hanteringskostnader publiceras som separata kostnader on top på det kunden betalar. Man har, på gott eller ont, i princip avskaffat kontantbetalning och prioriterar kortbetalning med argumentet att det kostar mer.

Som sagt, jag har inget emot kortbetalning och använder detta betalsätt hela tiden för större inköp, men tycker det är fullständigt överdrivet när du inte ens kan köpa tex en tidning eller glass för 20-20 kronor utan kort.

T TommyStrandberg skrev:
Kanske, men i detta fall gäller det ju hela EU. Försvinner Euron i Tyskland så ligger det nära till hands att den försvinner i hela EU och det tar säkert tid. Det hoppas jag i alla fall.

Det går ju till och med att betala med EUR i Sydamerika, French Guyana 🤣😂, kontant naturligtvis.
Tyskland har i 20 år dragit nytta av den relativt ”svaga” EUR. Svag i jmf med vad DEM hade legat på om den var kvar. Länder som framförallt Italien och Spanien (men även Grekland å gamla öststater ) håller värdet ”nere” vilket gynnat Tysklands exportindustri.

Düsseldorff
Z Zodde skrev:
Tyskland har i 20 år dragit nytta av den relativt ”svaga” EUR. Svag i jmf med vad DEM hade legat på om den var kvar. Länder som framförallt Italien och Spanien (men även Grekland å gamla öststater ) håller värdet ”nere” vilket gynnat Tysklands exportindustri.
Ett utmärkt samarbete med andra ord! Tänk om Sverige kunde vara lika bra på att utnyttja EU-samarbetet.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ett utmärkt samarbete med andra ord! Tänk om Sverige kunde vara lika bra på att utnyttja EU-samarbetet.
Nej, det passar oss bättre kulturellt att överimplementera de mer auktoritära delarna av EU-samarbetet, t ex momsplikt för samfälligheter och omöjlig miljölagstiftning. Lidandet är vår melodi.

• Gilla
  • Älska
Düsseldorff och 3 till
  • Laddar…
P
F fstx skrev:
Minuten kallades de. Gick samman med Bankomat någon gång.
Kuriosa: Minuten fanns redan på 1960-talet och då använde man ett slags hålkort för att ta ut pengar.

P pmd skrev:
"The Nüremberg defense"
😉
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ok.
Nja, vad jag efterlyser är tydlig information från början, om tid och orsaker! Då skulle hela denna tråd vara onödig, liksom all köväntan i telefonköer och oro. Finns det orsaker för banken som är acceptabla för mig som kund, berätta direkt, så slipper både jag och banken massor av frustration.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
P Peter Petterson skrev:
Hur mycket kan man sätta in i dessa, och hur lång tid tar det från insättning tills bankens Gestapo avdelning hör av sig och avkräver kvitton,id kort samt köpehandlingar i 5 med bakåt för att spåra pengarna?
För ett antal år sen skulle alla svenska hundrakronorssedlar bli ogiltiga vid årsskiftet. Jag hade sedlar för ett femsiffrigt belopp i ett kuvert i garderoben (helt lagliga pengar) som jag förstås ville sätta in på ett bankkonto.

Strax efter jul (bra framförhållning, eller hur?) gick jag till SEB men där fanns det ingen kassa för att sätta in pengar. De hade dock en insättningsautomat med en kö som ringlade sig långt utanför ingången. Kallt var det ute.

Då gick jag till Handelsbanken där jag inte behövde vänta länge förrän jag fick träffa en banktjänsteman som ville ha dokumentation på var pengarna kom från. Jag förklarade att han inte kunde få något annat än mitt ord på att det inte var oärligt förtjänade pengar, men det räckte inte.

Lite lätt förolämpad gick jag då tillbaka till SEB för att stå i kö i kylan. Kön hade dock blivit kortare så jag behövde inte frysa så länge. Insättningsautomaten svalde alla sedlarna och jag fick ett insättningskvitto.

Någon gestapoavdelning från SEB hörde aldrig av sig, men det kanske är hårdare nu? Jag har inte heller kollat om det finns insättningsautomater på SEB-kontoren längre.

P
svartöra svartöra skrev:
Det var händelsevis inte det som omtalas här?
[länk]
Vet du hur skalan ser ut och vilka kriterier som finns för att betygssätta en e-legitimation?

P
P paralun skrev:
Jo men vem vet vad kontot du överförde till har för hemligheter?
Vi ska ju inte vara blåögda som det ser ut i världen.
Det är nog bara att "gilla läget".
Jag har sett en beräkning om hur mycket systemet kostar och hur mycket penningtvätt som förhindras, och det var inte speciellt bra siffror. Om jag orkar ska jag försöka leta rätt på det, men håll inte andan medan ni väntar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Nej det är omöjligt men kanske banken har koll på att en viss mottagare har tvivelaktiga penningtvättsaffärer?
Då slår banken bakut.
Och spärrar avsändarens konto? Absurt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
L Lutte skrev:
Men eftersom jag är företagare så ska jag nästa gång säga att jag sålt mig själv och att pengarna ska in för bokföring och beskattning. Får se vad don säger då
Medverkan till sexköp är nog olagligt, eller åtminstone ett tecken på att du är skum i bankens ögon.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
I Sverige blev övergången från myntautomater till elektroniska betalningsmedel rätt bra för parkerare. Myntautomaterna ersattes av kortautomater. Mycket mer praktiskt, och ofta behövde man inte välja parkeringstid vid ankomsten utan man avslutade den när man lämnade parkeringen.

Sen ersatte apparna de flesta kortautomaterna …
Jag gillade parkeringsautomaterna där man stoppade ett mynt i apparaten och vred om ett vred så att det syntes hur länge man fick vara parkerad och stoppade man i för maximal tid så kunde man lägga i ett mynt till för reglerna var klara på den punkten så Lapplisan var tvungen att vrida om vredet och även om tiden hade gått ut så fick man inga böter tack vare det extra myntet!
I Helsingborg så kan man fortfarande använda mynt i vissa automater...
Parksters app har jag i jobbmobilen så att man slipper att lämna in kvittona till ekonomiavdelningen.

A
P pmd skrev:
Hur många färre bankomater finns det nu jämfört med för 20 år sen?
Det är en mycket intressant fråga!

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.