A
TRJBerg TRJBerg skrev:
I mitt fall är det så här:
För att föra över pengar till utlandet (t ex konto till konto), behöver du funktionen Utlandsbetalningar. Det är en separat funktion som inte är aktiverad/tillgänglig som default.
För att få den tillgänglig måste du begära det från banken. Dvs prata med en handläggare.
Vilket jag gjorde. Utan lyckat resultat.
Varför vet jag inte, handläggaren ville veta vad överföringen handlade om och varför jag ville göra den. Jag förklarade att det var en gåva till min svägerska etc. Handläggaren verkade tycka att begreppet "gåva" var suspekt. Det var också tal om att jag måste skicka in pappersdokumentation om mottagaren och mottagarens bank med diverse betyganden. I det här fallet är det då knappast något jag ville belasta svägerskan med.
När jag lyckades i år handlade det om en betalning för en gravsten på ca 25000 kronor. Den handläggaren hade inga problem med det och verkade inte vara särskilt intresserad av detaljerna. Inget som helst prat om dokumentation av något slag.
Så länge som man håller sej till under 150 000:-/gång så brukar det inte vara problem att skicka pengar utanför EU.

A
T TommyStrandberg skrev:
Det finns en restaurang här i närheten (Humpis i Ravensburg). Der accepterar bara motvilligt kortbetalning eftersom det kostar mer för dem än kontantbetalning. Man får dessutom 5% rabatt om man betalar kontant ([länk])

Det är möjligt att kortbetalning är dyrare för banken men inte för den enskilde företagaren. Varför måste vi böja oss för bankernas ideer?
Jag var inne på en mack och tankade, macken drevs av han som startade den för över 50 år sedan och hans fru och det fanns en skylt vid kassan där det stod att de helst fick betalt i kontanter och det var pga bankernas avgifter vid kortbetalningar så givetvis betalade jag kontant.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vet du hur skalan ser ut och vilka kriterier som finns för att betygssätta en e-legitimation?
Jag skummade delar av en färsk utredning igår (https://www.regeringen.se/contentas...ganglig-statlig-e-legitimation-sou-202361.pdf) och där använder man begreppet tillitsnivå som finns i smakerna låg, väsentlig och hög. @maxmsm verkar dock ha sett någon annan undersökning. TIllitsnivåerna verkar bottna i ISO/IEC 29115 och de finns listade här: https://e-identitet.se/news/vilken-loa-niva-behover-ni/

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Düsseldorff
De är tyvärr bara ett uttryck för hur man skulle kunna tolka reglerna, precis som alla ISO-standarder. Dvs, de betyder inte ett skit.

A
13th Marine 13th Marine skrev:
Värt att ha med sig är att åtminstone i Sverige så om betalar man med kontokort så kostar det någon krona per transaktion för den du handlar av (belopp beror på avtal).
Betalar du istället med ett kreditkort så tar de 1-2% av beloppet istället, det är där all återbäring kommer från.

Känner folk som är engagerade i en camping som visade mig prislistan, det blir en del pengar när någon som ligger hela sommaren betalar med kreditkort istället för kontokort.
Jag gissar att detta är anledningen till att allt man handlar med sitt Ica-kort(med kredit) tas från krediten utom när man handlar i en Icabutik, då dras det direkt från saldot...

maxmsm skrev:
Jag gissar att detta är anledningen till att allt man handlar med sitt Ica-kort(med kredit) tas från krediten utom när man handlar i en Icabutik, då dras det direkt från saldot...
Inte omöjligt.

A
E Eld skrev:
Om man hanterar kontanter i en butik så blir man tvungen att köpa växelpengar av banken. Det är inte billigt!

Man måste köpa växelpengar eftersom man får in för lite mynt och sedlar i små valörer och alldeles för mycket i stora valörer.
Vi var inne i stan en runda idag och handlade och då passade vi på att äta också och efter maten så tyckte sambon att det skulle smaka med en glass så vi köpte en på ett kondis och när jag skulle betala så frågade jag om det var ok att betala med mynt och fick svaret: Ja tack!

maxmsm skrev:
Vi var inne i stan en runda idag och handlade och då passade vi på att äta också och efter maten så tyckte sambon att det skulle smaka med en glass så vi köpte en på ett kondis och när jag skulle betala så frågade jag om det var ok att betala med mynt och fick svaret: Ja tack!
Tar man kontanter vill man nog helst ha mynt, de flesta betalar ju med sedlar och får lite mynt i växel.

maxmsm skrev:
Det är en mycket intressant fråga!
Här i kommunen tror jag faktiskt de är fler idag än för 20 år sedan.

• Gilla
Björkskär
  • Laddar…
P pmd skrev:
Medverkan till sexköp är nog olagligt, eller åtminstone ett tecken på att du är skum i bankens ögon.
Nja, så vitt jag vet är det lagligt att sälja sex men dock olagligt att köpa. Så en laglig aktivitet helt enkelt, så vad ska dom göra?

Observera att jag inte tänker sälja mig, fast det gör vi alla endå.

P
P paralun skrev:
Jo men det här är nog ett stort dilemma för bankerna och det blir en massa tid som man får spilla på att förklara för en bank.
Det är ett större dilemma för bankkunderna.
P paralun skrev:
Jag ser det viktiga i det här med att narkotikaligor ska vingklippas och sluta terrorisera Sverige.
Det är småpotatis i penningtvättsammanhang.

För att vara lite solidarisk med handlarna så köper jag bara småsaker med debitkortet.

Om jag bokar flyg så tar jag det med kreditkortet för i princip alla bolag verkar vara konkursmässiga och man kan ställa samma krav på kortutgivaren som på leverantören.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
M merbanan skrev:
med kreditkortet för i princip alla bolag verkar vara konkursmässiga och man kan ställa samma krav på kortutgivaren som på leverantören.
Därför betalar jag alla kortköp med kreditkort. Samt att ett vettigt kreditkort ger någon form av kickback. Samt att det naturligtvis är bättre att betala senare än tidigare.

A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Här i kommunen tror jag faktiskt de är fler idag än för 20 år sedan.
Jag använder normalt bara Icas egna så jag väldigt dålig koll på hur det har utvecklats, i byn där jag bor så har vi en bankomat.

maxmsm skrev:
Jag använder normalt bara Icas egna så jag väldigt dålig koll på hur det har utvecklats, i byn där jag bor så har vi en bankomat.
Ja, ska man räkna med alla butiker där man kan ta ut kontanter i kassan numera så har ju utbudet fullständigt exploderat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.