Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
Fast är det någon större svårighet att behöva välja rätt pump eller rätt kassa?
Inte i början. Men nu är det vanligen 0-1 kassa där kontanter accepteras, med tillhörande kö. Så jag gissar att det börjar kännas omständligt.

P Peter Petterson skrev:
Att ligga efter en månad hela tiden, Hur många är det inte som ser hela lönen gå upp i rök till att betala föregående månads krediter samt ofta har skulder kvar även när lön kommit.

Ond cirkel för dom flesta !
För dom flesta!!??
Tror jag inte en sekund på.
En solklar majoritet använder korten på rätt sätt, dvs 30-40 dagars räntefri kredit.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är en kombination av lagstiftningen och FI:s föreskrifter samt praxis. Lagen ställer krav på att man måste ha vetskap om alla kunder, utan undantag. Det har realiserats i dessa emellanåt idiotiska frågeformulär. Som jag sagt flera gånger, det är inte vårt fel, det är lagstiftarens fel.
Tack! Det där är ett av de vettigare svaren jag har fått på frågan. Var kan man hitta FIs föreskrifter om saken?

FIs förordningar antar jag att du menar eller ska jag leta efter något annat? Jag har letat efter en förordning på Finansinspektionens webbplats, men inte hittat något relevant.

P Peter Petterson skrev:
Ond cirkel för dom flesta !
Betvivlar att det gäller de flesta. Tvärtom är det god ekonomi att betala så sent som möjligt då kapitalet genererar avkastning längre. Med det extra skydd konsumentkreditlagen ger och med någon form av kickback som grädde på moset är det direkt dumt att betala med ett kontokopplat bankkort/debetkort.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
maxmsm skrev:
I Helsingborg så kan man fortfarande använda mynt i vissa automater...
Jag använde mynt i en parkeringsautomat i Västerås i somras. Kortbetalning fungerade inte, förmodligen pga trasigt internet (jag minns inte riktigt) men eftersom den hade ett myntinkast och jag hade några mynt så gick det bra.

Jag tycker att det är lite intressant hur alltmer funktioner i samhället förlitar sig på att internet är felfritt. Internet fungerar enligt principen "best effort" och är inte hundraprocentigt felfritt. Därför bör man ha en backup av något slag för att kunna lösa uppgiften man har fått.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
R
P Peter Petterson skrev:
Vad du tror och vad den krassa verkligheten är skiljer sig åt.

Lyxfällan är ingen tillfällighet !

[länk]
Helt enkelt för att det ör en mindre del som har det problemet😉

P Peter Petterson skrev:

Lyxfällan är ingen tillfällighet !

[länk]
Länken säger INGET om hur stor andel av kreditkorts innehavarna som betalar/inte betalar utstående belopp på förfallodagen.
Du påstår nåt sensationellt, då ska du nog kunna styrka det också.

För att du har kreditkortsskulder ska du inte tro att alla andra också har det

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt är det tragiskt? 🤔
Att om jag lånar pengarna har jag större rättigheter än om jag betalar kontant.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
L Lutte skrev:
Nja, så vitt jag vet är det lagligt att sälja sex men dock olagligt att köpa. Så en laglig aktivitet helt enkelt, så vad ska dom göra?
Jovisst är det köparen av sex som begår ett brott och inte säljaren, men banken lär nog anmärka på att du har medverkat och därför är en undermänniska som antagligen tvättar pengar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Du är rolig om än inte speciellt trovärdig. Här diskuterar vi normala kreditkort där man gör direkt ekonomisk vinning genom att utnyttja räntefri kredit och då hänvisar du till en artikel om i det närmaste ockerräntor...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Länken säger INGET om hur stor andel av kreditkorts innehavarna som betalar/inte betalar utstående belopp på förfallodagen.
Du påstår nåt sensationellt, då ska du nog kunna styrka det också.

För att du har kreditkortsskulder ska du inte tro att alla andra också har det
609.000 ansökningar hos fogden på 6 månader!!

Kul du tror jag har skulder som är emot dom och inte ens har bolån så nytt försök!

https://via.tt.se/pressmeddelande/3...r-hos-kronofogden?publisherId=3236531&lang=sv

13th Marine 13th Marine skrev:
Att om jag lånar pengarna har jag större rättigheter än om jag betalar kontant.
Ja det är aningen märkligt. Håller rent spontant med men jag har aldrig forskat i motiven kring detta så det kanske är rimligt om man sätter sig in lite mer i det hela.

Alfredo Alfredo skrev:
Du är rolig om än inte speciellt trovärdig. Här diskuterar vi normala kreditkort där man gör direkt ekonomisk vinning genom att utnyttja räntefri kredit och då hänvisar du till en artikel om i det närmaste ockerräntor...
Är man i behov av den vinningen som handlar om korvören är man illa ute.

Den som är satt i skuld…..

P Peter Petterson skrev:
609.000 ansökningar hos fogden på 6 månader!!

Kul du tror jag har skulder som är emot dom och inte ens har bolån så nytt försök!

[länk]
Återigen. För att en siffra ska bli relevant måste den sättas i relation till något

Sen står väl inget att dessa 609kkr förfallna räkningarna är just kreditkortsskulder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.