P
TRJBerg TRJBerg skrev:
I mitt fall är det så här:
För att föra över pengar till utlandet (t ex konto till konto), behöver du funktionen Utlandsbetalningar. Det är en separat funktion som inte är aktiverad/tillgänglig som default.
För att få den tillgänglig måste du begära det från banken. Dvs prata med en handläggare.
Vilket jag gjorde. Utan lyckat resultat.
I det läget skulle jag nog öppna ett konto i en annan bank för att göra utlandsbetalningen från. Men först prata med några banker för att hitta en som inte tänker sätta käppar hjulet.

Annars skulle du kunna prova Paypal för utlandsbetalningar. Det bukar fungera bra. Mottagaren måste förstås ha Paypal också.

Om inget av ovanstående fungerar skulle du och din svägerska kunna prova Hawala. Det tycks vara ett välfungerande system för betalningar över hela världen.

P
J JASpennare skrev:
Nordea är en seriös bank - pengarna försvinner inte bara för kontot är avslutat.
Kontot ska inte avslutas förrän pengarna har överförts. Annars snor Nordea arvingarna på (eventuell) ränta.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Mycket anekdotisk bevisföring i tråden nu. "Så här var det för mig en gång och därför är alla svenska banker alltid dåliga på allt." Det orkar jag inte med.
Tillräckligt många anekdoter kallas "statistik".

Det räcker med en handfull fall av idioti för att jag ska konstatera att det nog kanske finns en förbättringspotential.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
P pmd skrev:
Tillräckligt många anekdoter kallas "statistik".

Det räcker med en handfull fall av idioti för att jag ska konstatera att det nog kanske finns en förbättringspotential.
Absolut. Synd att det inte är tillräckligt många då.

Jag drabbas av så många fall av idioti veckovis att jag emellanåt önskar att vi inte hade retail-kunder alls, bara företag och professionella. Men det är väl att önska för mycket.

• Wow
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
Fast beror det på att kontanter blivit krångligare eller på att Swish fungerar bättre/enklare/säkrare?
Det är väl en blandning. Kontantsvårigheten började innan swish. Tex bara vissa bränslepumpar med betala i kassa möjlighet, vissa kontantfria kassor på ICA m.m.
Men swish (eller alternativet slopa väntetiden på bank-bank transaktioner) är ju ett naturligt sista steg för att sortera bort kontanterbehovet ur privatpersoners liv.

Man kan ju till och med swisha sin dealer när man köper knark, så cirkeln får väl anses sluten.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle det ha skitit sig så mycket att handlaren inte längre bryr sig om Skatteverket så har jag svårt att tro att pengar har nått större värde heller.
I krig (en del åtminstone) brukar många övergå till byteshandel, och/eller använda vissa varor som valuta (t.ex. cigaretter).

A
P pmd skrev:
I det läget skulle jag nog öppna ett konto i en annan bank för att göra utlandsbetalningen från. Men först prata med några banker för att hitta en som inte tänker sätta käppar hjulet.

Annars skulle du kunna prova Paypal för utlandsbetalningar. Det bukar fungera bra. Mottagaren måste förstås ha Paypal också.

Om inget av ovanstående fungerar skulle du och din svägerska kunna prova Hawala. Det tycks vara ett välfungerande system för betalningar över hela världen.
Jag vet många som använder Wise som oftast ger mycket snabba överföringar till mycket rimliga pengar.

P pmd skrev:
I krig (en del åtminstone) brukar många övergå till byteshandel, och/eller använda vissa varor som valuta (t.ex. cigaretter).
Precis!

P
Känner folk som är engagerade i en camping som visade mig prislistan, det blir en del pengar när någon som ligger hela sommaren betalar med kreditkort istället för kontokort.
För oss kunder är dock kreditkort överlägsna kontokort.

P pmd skrev:
För oss kunder är dock kreditkort överlägsna kontokort.
Vilket är rätt tragiskt egentligen.

B Birgitta64 skrev:
Vi har problem med Nordea vid utbetalning av pengar vid arvsskifte, behöver tips och råd hur vi går vidare. Vår far dog i januari 2023, i dödsboet fanns nu en större summa pengar kvar på pappas personkonto, min syster besökte banken för 8 dagar sedan och avslutade hans konto och begärde utbetalning till oss tre arvingar. Nu börjar problemet, vi har följt regelboken till punkt och pricka, vi är helt överens att dela pengarna mellan oss tre. Banken avslutade kontot och fann allt i sin ordning. Vi trodde att pengarna skulle betalas ut när kontot var avslutat, men efter 8 dagar svävar pengarna omkring någonstans och Nordea säger att pengarna ligger för utbetalning hos handläggare? De kan inte förklara varför ingen utbetalning skett och den avdelningen går inte att nå för samtal, kommer bara till kundtjänst som inte kan lämna en vettig förklaring. Tips på hur vi kan få tillgång till våra pengar?
Det tog betydligt längre tid än 8 dagar för mig som ENSAM arvinge att få ut dem från banken. Jade skickat infalla papper, bouppteckningar..arvsskifteslappes ..osv.

Som ensam arvinge brukar det vara lättare allmänt.. men jag avslutade inte kontot förrän året efter (enligt rekommendation från annat håll).. pga sista deklarationen i dödsboendet.. ville inte ha problem med utbetalningen av skattepengarna..

Tog ut sparkontots pengar och stängde det.. sedan väntade jag tills nu i år och stängde personkontot.. (efter alla pengar rättat till sig.. ev återbetalningar, skattepengar).

minns inte exakt hur många dagar men iaf ett par veckor tog det..

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kontantsvårigheten började innan swish. Tex bara vissa bränslepumpar med betala i kassa möjlighet, vissa kontantfria kassor på ICA m.m.
Fast är det någon större svårighet att behöva välja rätt pump eller rätt kassa?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vilket är rätt tragiskt egentligen.
På vilket sätt är det tragiskt? 🤔

Alfredo Alfredo skrev:
Därför betalar jag alla kortköp med kreditkort. Samt att ett vettigt kreditkort ger någon form av kickback. Samt att det naturligtvis är bättre att betala senare än tidigare.
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt är det tragiskt? 🤔
Att ligga efter en månad hela tiden, Hur många är det inte som ser hela lönen gå upp i rök till att betala föregående månads krediter samt ofta har skulder kvar även när lön kommit.

Ond cirkel för dom flesta !

• Älska
Rejäl
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur ska en stackars handläggare på en bank kunna svara dig? De tycker ju att det är lika snurrigt som du.
Den kanske skulle kunna hänvisa mig till sin chef eller kanske till den avdelning som författar de dumma frågorna?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.