67 316 läst · 627 svar
67k läst
627 svar
Bankens ovilja att betala ut pengar vid arvsskifte
I det läget skulle jag nog öppna ett konto i en annan bank för att göra utlandsbetalningen från. Men först prata med några banker för att hitta en som inte tänker sätta käppar hjulet.TRJBerg skrev:I mitt fall är det så här:
För att föra över pengar till utlandet (t ex konto till konto), behöver du funktionen Utlandsbetalningar. Det är en separat funktion som inte är aktiverad/tillgänglig som default.
För att få den tillgänglig måste du begära det från banken. Dvs prata med en handläggare.
Vilket jag gjorde. Utan lyckat resultat.
Annars skulle du kunna prova Paypal för utlandsbetalningar. Det bukar fungera bra. Mottagaren måste förstås ha Paypal också.
Om inget av ovanstående fungerar skulle du och din svägerska kunna prova Hawala. Det tycks vara ett välfungerande system för betalningar över hela världen.
Tillräckligt många anekdoter kallas "statistik".Düsseldorff skrev:
Det räcker med en handfull fall av idioti för att jag ska konstatera att det nog kanske finns en förbättringspotential.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 550 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 550 inlägg
Absolut. Synd att det inte är tillräckligt många då.P pmd skrev:
Jag drabbas av så många fall av idioti veckovis att jag emellanåt önskar att vi inte hade retail-kunder alls, bara företag och professionella. Men det är väl att önska för mycket.
Det är väl en blandning. Kontantsvårigheten började innan swish. Tex bara vissa bränslepumpar med betala i kassa möjlighet, vissa kontantfria kassor på ICA m.m.Alfredo skrev:
Men swish (eller alternativet slopa väntetiden på bank-bank transaktioner) är ju ett naturligt sista steg för att sortera bort kontanterbehovet ur privatpersoners liv.
Man kan ju till och med swisha sin dealer när man köper knark, så cirkeln får väl anses sluten.
Jag vet många som använder Wise som oftast ger mycket snabba överföringar till mycket rimliga pengar.P pmd skrev:I det läget skulle jag nog öppna ett konto i en annan bank för att göra utlandsbetalningen från. Men först prata med några banker för att hitta en som inte tänker sätta käppar hjulet.
Annars skulle du kunna prova Paypal för utlandsbetalningar. Det bukar fungera bra. Mottagaren måste förstås ha Paypal också.
Om inget av ovanstående fungerar skulle du och din svägerska kunna prova Hawala. Det tycks vara ett välfungerande system för betalningar över hela världen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Det tog betydligt längre tid än 8 dagar för mig som ENSAM arvinge att få ut dem från banken. Jade skickat infalla papper, bouppteckningar..arvsskifteslappes ..osv.B Birgitta64 skrev:Vi har problem med Nordea vid utbetalning av pengar vid arvsskifte, behöver tips och råd hur vi går vidare. Vår far dog i januari 2023, i dödsboet fanns nu en större summa pengar kvar på pappas personkonto, min syster besökte banken för 8 dagar sedan och avslutade hans konto och begärde utbetalning till oss tre arvingar. Nu börjar problemet, vi har följt regelboken till punkt och pricka, vi är helt överens att dela pengarna mellan oss tre. Banken avslutade kontot och fann allt i sin ordning. Vi trodde att pengarna skulle betalas ut när kontot var avslutat, men efter 8 dagar svävar pengarna omkring någonstans och Nordea säger att pengarna ligger för utbetalning hos handläggare? De kan inte förklara varför ingen utbetalning skett och den avdelningen går inte att nå för samtal, kommer bara till kundtjänst som inte kan lämna en vettig förklaring. Tips på hur vi kan få tillgång till våra pengar?
Som ensam arvinge brukar det vara lättare allmänt.. men jag avslutade inte kontot förrän året efter (enligt rekommendation från annat håll).. pga sista deklarationen i dödsboendet.. ville inte ha problem med utbetalningen av skattepengarna..
Tog ut sparkontots pengar och stängde det.. sedan väntade jag tills nu i år och stängde personkontot.. (efter alla pengar rättat till sig.. ev återbetalningar, skattepengar).
minns inte exakt hur många dagar men iaf ett par veckor tog det..
Alfredo skrev:
Att ligga efter en månad hela tiden, Hur många är det inte som ser hela lönen gå upp i rök till att betala föregående månads krediter samt ofta har skulder kvar även när lön kommit.Alfredo skrev:
Ond cirkel för dom flesta !