67 343 läst · 627 svar
67k läst
627 svar
Bankens ovilja att betala ut pengar vid arvsskifte
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Kan inte säga att jag efterforskat heller observerar bara effekten, men som du skriver där är säkert en anledning.Alfredo skrev:
På samma sätt som du egentligen betalar mindre om du köper på kredit (om man har kickback), och som du skrev kan få in ränta på pengarna under tiden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Ofta är dessa skulder kopplade till olika typer av lån utan säkerhet. Bakom ökningen står banker, kreditföretag och bolag som köper förfallna skulder.Z Zodde skrev:
Citat från länken, Bara o läsa. Kreditkort är inte för ekonomiskt stadiga oftast utan för sådana som inte har egen sparad buffert o losers, finns ju självklart undantag som bekräftar regeln.
Samma som alla dessa som såg bolån som något bra och drog på sig så mycket som dom kunde och sa dom fick bättre avkastning på börsen, sen när räntan gick upp till 5% på deras 6 miljoner lån och portföljen rasa med 25% stängde dom igen kakhålet.
Det var inte riktigt det jag syftade på.P Peter Petterson skrev:
Bara för att man har kredit måste man inte utnyttja den. Jag har aldrig utnyttjat kredit på ett kreditkort, utom i ett fall där kortbanken hade slarvat med att ge mig fakturan så betalningen blev en dag sen. Jag orkade inte bry mig om att klaga över de två kronorna jag behövde betala i ränta.
”P Peter Petterson skrev:Ofta är dessa skulder kopplade till olika typer av lån utan säkerhet. Bakom ökningen står banker, kreditföretag och bolag som köper förfallna skulder.
Citat från länken, Bara o läsa. Kreditkort är inte för ekonomiskt stadiga oftast utan för sådana som inte har egen sparad buffert o losers, finns ju självklart undantag som bekräftar regeln.
Samma som alla dessa som såg bolån som något bra och drog på sig så mycket som dom kunde och sa dom fick bättre avkastning på börsen, sen när räntan gick upp till 5% på deras 6 miljoner lån och portföljen rasa med 25% stängde dom igen kakhålet.
Jo, skulle nog påstå att i princip alla med årsinkomst över 500kkr har kreditkort av bekvämlighetsskäl. Inte för att utnyttja nån räntebärande kredit utan för att få…:
Alla betalningar på samma ställe
30-40 dagars räntefri kredit
Alla goodies som följer med, allt ifrån avbeställningsskydd, reseförsäkring garantier och kickback
Nu får ju du backa upp ditt påstående med att alla över 500K i årsinkomst har ett kreditkort.Z Zodde skrev:”
Jo, skulle nog påstå att i princip alla med årsinkomst över 500kkr har kreditkort av bekvämlighetsskäl. Inte för att utnyttja nån räntebärande kredit utan för att få…:
Alla betalningar på samma ställe
30-40 dagars räntefri kredit
Alla goodies som följer med, allt ifrån avbeställningsskydd, reseförsäkring garantier och kickback
Jag och min hustru har gjort ett flertal interkontinentala och mängd kortare resor ”betalda" i huvudsak genom rätt val av plastbit vid vanliga inköp. Har man den ekonomin att man struntar i den typen av "återbäring" ska man naturligtvis betala med sitt kontokopplade bankkort men jag är alldeles för snål för det.P Peter Petterson skrev:
Sen kan jag rent allmänt tycka att den som kastar bort gratispengar är den som är illa ute.
Sa inte alla, men i stort sett alla.P Peter Petterson skrev:
Jag backar upp mitt påstående EFTER du har gjort det …
Tänk bara på bensinkort. Känner INGEN med bil som inte har det…
Varför? Jo för att få extra 50-100 öre kickback
Skulle aldrig utsätta mig skammen att ha en plump i min uc med lån/kredit av något slag.Alfredo skrev:Jag och min hustru har gjort ett flertal interkontinentala och mängd kortare resor ”betalda" i huvudsak genom rätt val av plastbit vid vanliga inköp. Har man den ekonomin att man struntar i den typen av "återbäring" ska man naturligtvis betala med sitt kontokopplade bankkort men jag är alldeles för snål för det.
Sen kan jag rent allmänt tycka att den som kastar bort gratispengar är den som är illa ute.
Varken bolån,kreditkort eller någon annan skuld.
Är skillnad på folk o fä.
Nej. Ekonomin skulle tvärtom INTE fungera utan krediter.P Peter Petterson skrev:
Alla företag har skulder, även de mest framgångsrika.
Norge, landet som har en oljefond värd 15000 miljarder NOK, har ÄNDÅ skulder…
Om man hela tiden var tvungen att spara ihop HELA beloppet INNAN man tex skulle köpa en fastighet hade vi varit kvar på 1700talet