P
13th Marine 13th Marine skrev:
Vilket är rätt tragiskt egentligen.
Visst. I en ideal värld skulle ingen som råkade komma över kortuppgifter försöka skimma kortet, men vi får nog vänta ett tag på att världen ska bli ideal.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är aningen märkligt. Håller rent spontant med men jag har aldrig forskat i motiven kring detta så det kanske är rimligt om man sätter sig in lite mer i det hela.
Kan inte säga att jag efterforskat heller observerar bara effekten, men som du skriver där är säkert en anledning.

På samma sätt som du egentligen betalar mindre om du köper på kredit (om man har kickback), och som du skrev kan få in ränta på pengarna under tiden.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Visst. I en ideal värld skulle ingen som råkade komma över kortuppgifter försöka skimma kortet, men vi får nog vänta ett tag på att världen ska bli ideal.
Du tänker så! Ja det är en aspekt till.

Z Zodde skrev:
Återigen. För att en siffra ska bli relevant måste den sättas i relation till något
Ofta är dessa skulder kopplade till olika typer av lån utan säkerhet. Bakom ökningen står banker, kreditföretag och bolag som köper förfallna skulder.

Citat från länken, Bara o läsa. Kreditkort är inte för ekonomiskt stadiga oftast utan för sådana som inte har egen sparad buffert o losers, finns ju självklart undantag som bekräftar regeln.

Samma som alla dessa som såg bolån som något bra och drog på sig så mycket som dom kunde och sa dom fick bättre avkastning på börsen, sen när räntan gick upp till 5% på deras 6 miljoner lån och portföljen rasa med 25% stängde dom igen kakhålet.

P
P Peter Petterson skrev:
Att ligga efter en månad hela tiden, Hur många är det inte som ser hela lönen gå upp i rök till att betala föregående månads krediter samt ofta har skulder kvar även när lön kommit.
Det var inte riktigt det jag syftade på.

Bara för att man har kredit måste man inte utnyttja den. Jag har aldrig utnyttjat kredit på ett kreditkort, utom i ett fall där kortbanken hade slarvat med att ge mig fakturan så betalningen blev en dag sen. Jag orkade inte bry mig om att klaga över de två kronorna jag behövde betala i ränta.

P Peter Petterson skrev:
Ofta är dessa skulder kopplade till olika typer av lån utan säkerhet. Bakom ökningen står banker, kreditföretag och bolag som köper förfallna skulder.

Citat från länken, Bara o läsa. Kreditkort är inte för ekonomiskt stadiga oftast utan för sådana som inte har egen sparad buffert o losers, finns ju självklart undantag som bekräftar regeln.

Samma som alla dessa som såg bolån som något bra och drog på sig så mycket som dom kunde och sa dom fick bättre avkastning på börsen, sen när räntan gick upp till 5% på deras 6 miljoner lån och portföljen rasa med 25% stängde dom igen kakhålet.

Kreditkort är inte för ekonomiskt stadiga
Jo, skulle nog påstå att i princip alla med årsinkomst över 500kkr har kreditkort av bekvämlighetsskäl. Inte för att utnyttja nån räntebärande kredit utan för att få…:

Alla betalningar på samma ställe
30-40 dagars räntefri kredit
Alla goodies som följer med, allt ifrån avbeställningsskydd, reseförsäkring garantier och kickback

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:

Jo, skulle nog påstå att i princip alla med årsinkomst över 500kkr har kreditkort av bekvämlighetsskäl. Inte för att utnyttja nån räntebärande kredit utan för att få…:

Alla betalningar på samma ställe
30-40 dagars räntefri kredit
Alla goodies som följer med, allt ifrån avbeställningsskydd, reseförsäkring garantier och kickback
Nu får ju du backa upp ditt påstående med att alla över 500K i årsinkomst har ett kreditkort.

P Peter Petterson skrev:
Är man i behov av den vinningen som handlar om korvören är man illa ute.
Jag och min hustru har gjort ett flertal interkontinentala och mängd kortare resor ”betalda" i huvudsak genom rätt val av plastbit vid vanliga inköp. Har man den ekonomin att man struntar i den typen av "återbäring" ska man naturligtvis betala med sitt kontokopplade bankkort men jag är alldeles för snål för det.

Sen kan jag rent allmänt tycka att den som kastar bort gratispengar är den som är illa ute.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Nu får ju du backa upp ditt påstående med att alla över 500K i årsinkomst har ett kreditkort.
Sa inte alla, men i stort sett alla.

Jag backar upp mitt påstående EFTER du har gjort det …

Tänk bara på bensinkort. Känner INGEN med bil som inte har det…
Varför? Jo för att få extra 50-100 öre kickback

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag och min hustru har gjort ett flertal interkontinentala och mängd kortare resor ”betalda" i huvudsak genom rätt val av plastbit vid vanliga inköp. Har man den ekonomin att man struntar i den typen av "återbäring" ska man naturligtvis betala med sitt kontokopplade bankkort men jag är alldeles för snål för det.

Sen kan jag rent allmänt tycka att den som kastar bort gratispengar är den som är illa ute.
Skulle aldrig utsätta mig skammen att ha en plump i min uc med lån/kredit av något slag.

Varken bolån,kreditkort eller någon annan skuld.

Är skillnad på folk o fä.

• Wow
Rejäl
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Du tänker så! Ja det är en aspekt till.
Det är huvudskälet till att jag i de flesta fall använder kreditkort istället för debetkort. Numera finns även virtuella kort som bara fungerar för en enda transaktion för användning i nätbutiker. Lite extra säkerhet.

P Peter Petterson skrev:
Skulle aldrig utsätta mig skammen att ha en plump i min uc med lån/kredit av något slag.

Varken bolån,kreditkort eller någon annan skuld.

Är skillnad på folk o fä.
Lån/skuld som sköts är inte nån plump, vad har du det ifrån?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Lån/skuld som sköts är inte nån plump, vad har du det ifrån?
Klart det är, är man satt i skuld osv .

• Wow
Maria T
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
En välskött kredit tolkas snarast positivt vid en "UC" och är inget som helst problem. I USA anses du snarast suspekt annars och vi brukar ofta gå samma väg.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Klart det är, är man satt i skuld osv .
Nej. Ekonomin skulle tvärtom INTE fungera utan krediter.
Alla företag har skulder, även de mest framgångsrika.

Norge, landet som har en oljefond värd 15000 miljarder NOK, har ÄNDÅ skulder…

Om man hela tiden var tvungen att spara ihop HELA beloppet INNAN man tex skulle köpa en fastighet hade vi varit kvar på 1700talet

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.