67 248 läst · 627 svar
67k läst
627 svar
Bankens ovilja att betala ut pengar vid arvsskifte
Ja, jag talade med kanske 5 i kön och de hade inga problem när jag förklarade varför. Byggvaruhuset öppnade ganska snabbt en ny kassa medan de röjde upp det som jag hade lämpat ut på gården. De verkade inte helt tagna på sängen och vi var inte de första som hade drabbats av samma problem den dagen. Det var en måndag förmiddagså stressnivån var kanske inte så hög🤔🤔Alfredo skrev:
Vi har ett flertal kort (Visa och Mastercard) bundna till de banker vi har i Tyskland (Commerzbank, Deutsche Bank och IngDiba) och normalt sett fungerar de var jag än befinner mig i världen. Den här gången, så förklarade de för mig, att det fanns ett kommunikationsproblem med den tyska bankservern. För övrigt, vi provade alla kort vi hade, ingen fungerade. Senare under dagen försökte vi igen och hade inga problem.
Ideen att bara kortbetalning accepteras är för mig en myt. Vad hade hänt om jag hade tankat bilen och inte kunde betala för att inte korten accepterats (pga IT problem) och att de inte tog emot kontanter. Skulle jag då vara tvungen att pumpa ut bensinen igen framför pumpen eller köra iväg utan att betala????
Kanske, men i detta fall gäller det ju hela EU. Försvinner Euron i Tyskland så ligger det nära till hands att den försvinner i hela EU och det tar säkert tid. Det hoppas jag i alla fall.Nyfniken skrev:
Det går ju till och med att betala med EUR i Sydamerika, French Guyana 🤣😂, kontant naturligtvis.
Jag vet inte... I Tyskland står man sig slätt om man tror att man skall kunna klara sig utan kontanter. Många som inte tar kort alls. För 15-20 år sedan var det inga problem att leva kontantfritt i Sverige, så de ligger betydligt längre "efter" oss än så. Men det kanske också är att de har en annan syn på fysiska vs. elektroniska pengar.Nyfniken skrev:
Jag har inga problem med kortbetalning och i dagens läge, åtminstone för vi bor i södra Tyskland nära Bodensjön (Österrike, Schweiz och Lichtenstein ligger under en timma från där vi bor) kan man betala allt med kort. Emellertid, kontantbetalning accepteras också överallt.C cpalm skrev:Jag vet inte... I Tyskland står man sig slätt om man tror att man skall kunna klara sig utan kontanter. Många som inte tar kort alls. För 15-20 år sedan var det inga problem att leva kontantfritt i Sverige, så de ligger betydligt längre "efter" oss än så. Men det kanske också är att de har en annan syn på fysiska vs. elektroniska pengar.
Jag har har kanske blivit lite färgad av tyskarnas inställning, men om man skall vara ärlig, vad händer om IT systemets slås ut
Jag arbetar med mjukvara, satelliters navigationssystem och operations och vet att inget är perfekt och vi aldrig kan acceptera att en satellit går förlorad pga att mjukvaran inte fungerar. Vi byggde en satellit en gång, Rosetta, som landade på en komet. Den var på väg under 6 år, långt över 500 miljoner km från jorden. Flera år av denna resa måste vi "söva in" satelliter för att solcellerna inte levererade tillräckligt med energi. När den skulle vakna upp igen, kom ingenting men efter ett par timmar gjorde back-up systemet att vi fick kontakt. Det måste alltid finnas en bakdörr. Jag använder detta som analogi mellan kontant och kortbetalning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 527 inlägg
Skulle det ha skitit sig så mycket att handlaren inte längre bryr sig om Skatteverket så har jag svårt att tro att pengar har nått större värde heller.
Det dumma var att cashkort användes utan att användare behövde legitimera sig eller knappa in en pinkod och om man tappade bort kortet var pengarna som fanns på det borta. Cashkort var alltså nästan lika bra som kontanter, men bara nästan.Nyfniken skrev:
Kontaktlösa betalkort har samma "finess" som cashkortet när det gäller vem som kan använda kortet, men om man tappar kortet försvinner inte alla ens pengar på kortkontot. Kanske är kontaktlösa betalkort lite bättre pga beloppsgränsen, men jag vet inte var den ligger idag.
Även handlarna betalade en avgift. Det var dock ganska få handlare som nappade på cashkort, vilket jag tror var en stort bidragande orsak till misslyckandet.Nyfniken skrev:
Redigerat:
När vi gjorde arvskifte krävdes det att vi skickade in bouppteckningen o ett arvskiftebrev där det stod hur vi ville fördela varje konto och till vilka konton/banker allt skulle utbetalas till och sen påskrivet av alla i dödsboet. Allt skickades sen fysiskt till bankens dödsboavdelning (adress fanns på bankens hemsida) och sen tog det någon vecka eller två innan pengarna fördes över.B Birgitta64 skrev:Vi har problem med Nordea vid utbetalning av pengar vid arvsskifte, behöver tips och råd hur vi går vidare. Vår far dog i januari 2023, i dödsboet fanns nu en större summa pengar kvar på pappas personkonto, min syster besökte banken för 8 dagar sedan och avslutade hans konto och begärde utbetalning till oss tre arvingar. Nu börjar problemet, vi har följt regelboken till punkt och pricka, vi är helt överens att dela pengarna mellan oss tre. Banken avslutade kontot och fann allt i sin ordning. Vi trodde att pengarna skulle betalas ut när kontot var avslutat, men efter 8 dagar svävar pengarna omkring någonstans och Nordea säger att pengarna ligger för utbetalning hos handläggare? De kan inte förklara varför ingen utbetalning skett och den avdelningen går inte att nå för samtal, kommer bara till kundtjänst som inte kan lämna en vettig förklaring. Tips på hur vi kan få tillgång till våra pengar?
Det finns en restaurang här i närheten (Humpis i Ravensburg). Der accepterar bara motvilligt kortbetalning eftersom det kostar mer för dem än kontantbetalning. Man får dessutom 5% rabatt om man betalar kontant (https://norberthaering.de/bargeld-widerstand/ravensburg-barzahlerrabatt/)
Det är möjligt att kortbetalning är dyrare för banken men inte för den enskilde företagaren. Varför måste vi böja oss för bankernas ideer?
Det är möjligt att kortbetalning är dyrare för banken men inte för den enskilde företagaren. Varför måste vi böja oss för bankernas ideer?
I Sverige blev övergången från myntautomater till elektroniska betalningsmedel rätt bra för parkerare. Myntautomaterna ersattes av kortautomater. Mycket mer praktiskt, och ofta behövde man inte välja parkeringstid vid ankomsten utan man avslutade den när man lämnade parkeringen.maxmsm skrev:
Sen ersatte apparna de flesta kortautomaterna …