maxmsm skrev:
Som chefsjurist verkar du ha dålig koll, denna banken ägs inte av Swedbank.
Sparbanken Eken ägs inte av Swedbank men dom samarbetar.
Sparbanken Skåne ägs till 22% Swedbank.
Övriga vet jag ej.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Efter egen erfarenhet av Swedbanks långsamma handläggning efter att de fått arvskifteshandlingar...
Skriv brev och kräv att skiftet genomförs samt ränta (förseningsränta 8+referens). Det gjorde jag och skiftet genomfördes omedelbart och ränta utbetalades.
Skiftet är att likställa med en betalorder som banken har skyldighet att göra inom viss tid. Försening medför skadeståndsskyldighet för banken.
Om du tar ekonomisk skada av förseningen kan du kräva banken på detta (men det är jobbigt).

• Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
R
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om du är kund i en lokal sparbank så är du kund i Swedbank. Sparbankerna ägs av Swedbank.
D Dilato skrev:
Sparbanken Eken ägs inte av Swedbank men dom samarbetar.
Sparbanken Skåne ägs till 22% Swedbank.
Övriga vet jag ej.
Det var Düsseldorfarn som gav den utfästelsen se ovan ditt citat😉

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A
Som chefsjurist på ett försäkringsbolag verkar jag ha dålig koll på ägarstrukturen för sparbankerna? Det kan jag leva med. Men eftersom du tvingas svara på Swedbanks KYC är det självklart du som har fel, igen.
Jag gissar att det är LF du är anställd hos.
Nej, givetvis så är det du som har fel igen!!
Jag vägrade att svara på dessa frågor på internetbanken men accepterade att svara på dessa frågor skriftligen hos banken så tji fick du!!

A
H hempularen skrev:
Det där är direkt oansvarigt, att inte rösta är en halv röst på den du absolut minst av allt vill skall styra något. Ta lite ansvar!
När 5 av 8 partier är villiga att mygla med anonyma gåvor för att de själva dessutom har suttit i riksdagen och fattat beslut om regler mot just anonyma gåvor då lägger jag inte min fritid på detta.
Jag minns tyvärr inte vilken kanal det var som lockade in partierna i denna fällan förra året.

A
R Rejäl skrev:
Ja så är det i många länder, i Finland tex. Vill inte dom små butikerna ta kortbetalning på småsummor då bankernas hantering av dessa kostar mycket i proportion mot det man handlar för.. vi är rätt ensamma om detta kontantlösa samhället.. ska bli kul o se när det blir en kris och dessa kontantlösa funktioner inte funkar och gemene man inte kan köpa mat mm. För det kommer att bli totalt kaos när det händer..
När vi handlade proviant och meducin så gick det fint att betala med ett svenskt kort.

När vi skulle stänga på Nordea som varken var fars eller våran huvudbank så bokade vi tid en eftermiddag med handläggare som varken hade insikt i dödsboet eller kännedom om oss tidigare.

Hade med alla handlingar i form av dödsfallsintyg och släktutredning, partiell bouppteckning och testamente.

Gick ut 20 minuter senare med kvitton och pengar på kontot dagen efter (annan bank)

Då var det sjusiffriga belopp iaf men tror det spelar mindre roll. Swedbank var lika bra också.

Hur smidigt som helst.

Edit: Nackdelen var väl att handläggaren tittade på precis allt och var mycket noga men tog för givet att det var rätt personer som kom för vi behövde aldrig legitimera oss.
Osannolikt att vi skulle ha dessa dokument i original om vi inte var rätta personerna men ändå skulle de väl dubbelkolla ID innan stora summor försvinner

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
maxmsm skrev:
När vi handlade proviant och meducin så gick det fint att betala med ett svenskt kort.
Ja det funkar lika bra som här med det digitala bara att dom har kontanthanteringen kvar😉

• Gilla
JohanMPH
  • Laddar…
Att det kan ta tid och vara krångligt har jag med mä
rkt att det är.

Jag var ensam efter Far. I mitten på Juni var jag inne hos banken (Swedbank) med färdig bouppteckning, Och det var inga större konstigheter, förutom att far hade ett fondkonto hos Länsförsäkringar, men detta kunde banken hjälpa mig med, detta skulle föras över från Länsförsäkringar till Dödsboets konto i swedbank, men det gick ju inte särskilt snabbt, tog över ett halvår!!

Att ringa till banken och fråga hur det gick var ju svårt (omöjligt) så jag gick in på kontoret lite då och då för att kolla om det hänt något, eller om dom glömt bort mig, men inget hade hänt.

Jag kollade igenom lite papper nu för att kolla hur lång tid det tog, och det verkar som att överföringen från länsförsäkringar till swedbank skedde i slutet på November, varför det tog sån tid vet jag inte, banken skyllde i alla fall på Länsförsäkringar´, att det var dom som drog ut på tiden, men om det var sant vet jag ju inte.

Jag fick i alla fall inget meddelande ifrån banken att det var klart, så nästa besök på kontoret blev i slutet på januari året efter, och då hände det äntligen saker och jag kunde avsluta fars alla konton och föra över till mig.

Man kan ju tycka att det kunde gå att lösa lite fortare, att mista en anhörig är ju jobbigt bara det, skall man sen behöva att krångla med banken i över ett halvår för att kunna avsluta konton.

• Gilla
  • Ledsen
Herr hatt och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
När vi skulle stänga på Nordea som varken var fars eller våran huvudbank så bokade vi tid en eftermiddag med handläggare som varken hade insikt i dödsboet eller kännedom om oss tidigare.

Hade med alla handlingar i form av dödsfallsintyg och släktutredning, partiell bouppteckning och testamente.

Gick ut 20 minuter senare med kvitton och pengar på kontot dagen efter (annan bank)

Då var det sjusiffriga belopp iaf men tror det spelar mindre roll. Swedbank var lika bra också.

Hur smidigt som helst.

Edit: Nackdelen var väl att handläggaren tittade på precis allt och var mycket noga men tog för givet att det var rätt personer som kom för vi behövde aldrig legitimera oss.
Osannolikt att vi skulle ha dessa dokument i original om vi inte var rätta personerna men ändå skulle de väl dubbelkolla ID innan stora summor försvinner
Då hade ni nog tur, det var ju samma här alla handlingar fanns med, handläggaren tog två timmar på sig innan min syster kom därifrån. Det fanns inget alls att anmärka på, vi hade följt regelboken exakt. Beloppet är delvis från en husförsäljning, så det är mycket pengar för oss, känns konstigt att inte få tillgång till pengarna som är våra.

• Gilla
simmebest och 1 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Min mamma utsattes för ett renodlat försök till förskingring av en banktjänsteman på 80 talet i samband med en arvsutbetalning. Aktier för ca 500 000 "försvann".
[…]
Till slut kom en redovisning, de hade "råkat" sälja de saknade aktierna, och presenterade uppenbart förfalskade avräkningsnotor som bevis.
Hur gick det i domstolen?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Det gör man genom att rösta. Om du är missnöjd med penningtvättsregelverket får du rösta på något parti som vill ta Sverige ur EU, eftersom det svenska regelverket är en implementation av tvingande EU-direktiv.
Det finns ett parlament i EU. Vi röstar vart femte år om ledamöter till det.
Den indirekta påverkan vi har på EU genom våra riksdagsval är antagligen större, men EU-parlamentet är inte helt betydelselöst. Valdeltagandet borde vara högre i Sverige.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Tror du på allvar att KYC:en är den enda åtgärd banker vidtar? Skärp dig. De jobbiga grejerna är riskbedömning, profilering och transaktionsmonitorering.
Jag undrar varför finansinstitut bryr sig om att plåga sina kunder med den där typen av frågeformulär. Folk med rent mjöl i påsen blir bara irriterade medan skurkarna skrattar och ljuger i svaren.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag undrar varför finansinstitut bryr sig om att plåga sina kunder med den där typen av frågeformulär. Folk med rent mjöl i påsen blir bara irriterade medan skurkarna skrattar och ljuger i svaren.
Jo de är ju tvungen pga penningtvättslagen och finansiering av terrorism.
https://www.swedishbankers.se/foer-bankkunder/penningtvaett/daerfoer-maaste-banken-staella-fraagor/

Sen har jag själv amerikanska spotifyaktier via Avanza och det är ju en förutsättning för att man ska få handla i USA att man besvarar frågorna. Avanza skickar ut frågorna med jämna mellanrum, bla, bla, bla...

Men det är nog enklare att "gilla läget"....

C
P paralun skrev:
Jo de är ju tvungen pga penningtvättslagen och finansiering av terrorism.
De är tvugna att säkerställa att de har tillräcklig kundkännedom i relation till transaktionen som skall genomföras. Men det finns mig veterligen inget krav på att den kundkännedomen skall inhämtas genom att ställa frågor till kunden. Tvärtom blir det ju rätt meningslöst - har man inte ärliga avsikter lär man ju ljuga.

Vidare tvivlar jag på att det finns något formellt krav på att de måste ställa dessa "omöjliga" frågor, typ hur mycket pengar kommer att sättas in på ditt konto i framtiden och var kommer de pengarna ifrån?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.