Düsseldorff
R Rejäl skrev:
Ja men dom har varit med och drivit det kontantlösa framåt..
Kontanter är ett fullt legalt betalmedel i Sverige och bör så bli om inte naiviteten och bankerna får bestämma..
Ingett annat land vad jag känner till har tagit detta med kontantlöst så långt som Sverige…
Men jag förstår inte vad du menar med att bankerna bestämmer i den här frågan? Banker är vinstdrivande verksamheter. Det är självklart att de anpassar sig efter kundernas beteende.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Ja, och det hade Coop också kunnat göra om dom ville. Nu ansåg dom att det skulle kosta alldeles för mycket tid pch pengar att dubbelkolla alla priser, bokföra alla transaktioner i efterhand och uppdatera alla lagersaldon, så man valde att stänga istället.
Vad händer den dagen alla skulle få samma problem ska svenskar behöva åka utomlands o köpa mat? Är det rimligt?
Jävla trams detta med kontantlöst samhälle…
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men jag förstår inte vad du menar med att bankerna bestämmer i den här frågan? Banker är vinstdrivande verksamheter. Det är självklart att de anpassar sig efter kundernas beteende.
Att dom gör allt för att undvika kontanter..
Min bank tant råkade försäga sig till o med att dom ansåg att rånrisken för banken är så överhängande att vi inte kan använda kontanter. Efter det mötet har jag aldrig mer pratat med den tanten…
 
  • Gilla
canmichael och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det har ingenting med penningtvätt att göra, det beror på att inga svenskar använder kontanter. Det i sin tur medför att hanteringen blir för dyr.
Det är bankernas begränsning av tillgången på kontanter(pga kostnaden) som har minskat kontantanvändandet, den som påstår något annat ljuger.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Mil Palmeras och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jaha ok. Då får du sluta klaga.
Varför det?
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
Düsseldorff
M maxmsm skrev:
Det är bankernas begränsning av tillgången på kontanter(pga kostnaden) som har minskat kontantanvändandet, den som påstår något annat ljuger.
Nej! Den begränsade tillgången är en följd av det minskande användandet. Det är du som ljuger.
 
  • Gilla
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det är bankernas begränsning av tillgången på kontanter(pga kostnaden) som har minskat kontantanvändandet, den som påstår något annat ljuger.
Nja, det är en generationsfråga som driver på att bankerna minskar på kontanterna. Ingen större efterfrågan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad händer den dagen alla skulle få samma problem ska svenskar behöva åka utomlands o köpa mat? Är det rimligt?
Jävla trams detta med kontantlöst samhälle…
Eftersom du inte begriper att stängningen av Coop inte hade något med kontanter att göra så är det tyvärr ingen idé att fortsätta den sidodiskussionen.
 
  • Gilla
  • Älska
sysmali och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
M maxmsm skrev:
Varför det?
För att det inte fyller någon funktion.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Frågorna har två syften. 1) AML-regelverket kräver att banker, försäkringsbolag, VP-bolag etc ska ställa frågorna. 2) Svaren kan tjäna som bevisning i en eventuell framtida rättegång.
Jag har lön och lån i en lokal sparbank(tyvärr) som använder Swedbanks internetbank och när dessa frågor ska besvaras så måste jag göra det till Swedbank som jag inte är kund hos!!!
 
Düsseldorff
M maxmsm skrev:
Jag har lön och lån i en lokal sparbank(tyvärr) som använder Swedbanks internetbank och när dessa frågor ska besvaras så måste jag göra det till Swedbank som jag inte är kund hos!!!
Om du är kund i en lokal sparbank så är du kund i Swedbank. Sparbankerna ägs av Swedbank.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja men dom har varit med och drivit det kontantlösa framåt..
Kontanter är ett fullt legalt betalmedel i Sverige och bör så bli om inte naiviteten och bankerna får bestämma..
Ingett annat land vad jag känner till har tagit detta med kontantlöst så långt som Sverige…
Senast jag var i Tyskland så gick det inte att betala parkeringen med kort så jag fick jaga fatt på en ATM och ta ut lite kontanter innan jag kunde få ut min bil...
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Om det nu kan ta upp till sex veckor så avslutar man väl kontot när pengarna är överförda istället för att avsluta kontot direkt och stjäla eventuella ränteintäkter från dödsboet?

Det är i mina ögon rent bedrägeri att blåsa folk på deras pengar på detta viset men så anses de svenska bankerna idag att vara rena maffian av någon anledning.
I samband med utbetalning avslutades kontot då ingen av oss syskon har Nordea som bank och pappa dog i januari, pengar betalades in på pappas skattekonto i samband med detta för att täcka eventuellt skuld, den betalningen gick iväg omgående utan problem.
 
R Rejäl skrev:
Sedan att du inte tänker längre än vad näsan räcker är ju upp till dig..
Jodå, jag tänker längre än näsan räcker. Jag är fullt medveten om att när krisen kommer så kommer det gå käpprätt åt helvete för oss. Sverige och svenskarna är grymma på innovation och tekniska framsteg, men framförhållning och planering för det oväntade är vi värdelösa på.

Jag är medveten om att jag är del av problemet. Men du hävdade att bankerna drivit den här utvecklingen. Det är helt fel.

Om bankerna hade fått bestämma så hade vi haft cash-kort (någon som kommer ihåg den flugan?). Upp som en sol och ner som en pannkaka. En jättebra affärsidé för bankerna. På pappret. Helt värdelöst i praktiken, eftersom folk inte är dumma i huvudet.
 
  • Gilla
  • Älska
sysmali och 10 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad händer den dagen alla skulle få samma problem ska svenskar behöva åka utomlands o köpa mat? Är det rimligt?
Jävla trams detta med kontantlöst samhälle…
Har du inte fått broschyren "När krisen kommer"?

Inte står det att man ska förbereda sig genom att klaga på banker, det står att man ska förbereda sig genom att ha mat och en viss summa kontanter hemma.
Dokument om hemberedskap med tips gällande mat, vatten och kommunikation; markerad text; svensk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.