Düsseldorff
M maxmsm skrev:
Jag har en viss känsla av att jag som vanlig människa har inget att vinna på att klaga hos lagstiftaren.
Det gör man genom att rösta. Om du är missnöjd med penningtvättsregelverket får du rösta på något parti som vill ta Sverige ur EU, eftersom det svenska regelverket är en implementation av tvingande EU-direktiv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Däremot är ryska maffian en aning kunnigare och lurigare än en svenneturist varför det slinker igenom en och annan svart peng ändå.
Du menar att dom svarar "nej" på frågan om pengarna ska användas för att finansiera terrorism i kundkännedomsformuläret?
 
  • Haha
  • Gilla
Heidina och 14 till
  • Laddar…
R
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det gör man genom att rösta. Om du är missnöjd med penningtvättsregelverket får du rösta på något parti som vill ta Sverige ur EU, eftersom det svenska regelverket är en implementation av tvingande EU-direktiv.
Men snälla du.. säg ett annat EU land som har tagit bort kontanthanteringen som dom svenska bankerna, kan säker finnas någon men alla länder jag har besökt hanterar kontanter som brukligt..
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
En rolig iakttagelse gällande byggahus: Om någon frågar om hållfasthet svarar de flesta någonting i stil med "jag kan inte det här, du måste prata med en konstruktör". Men när det gäller bank eller försäkring är alla plötsligt experter. Otroligt vad folk tror att de vet fast de inte har en jävla aning.
Banktjänstemännen är ett skrå som håller hur saker och ting fungerar höjt i dunkel just för att man inte ska fatta.

Frimurarna höll ju sina "hållfasthetsberäkningar" hemliga. Men dagens konstruktörer är ju konkurrensutsatta i att vem som helst kan köpa en hålf-bok.

Bankväsendet är obskyrt så det blir såklart en massa spekulationer om vad som egentligen försiggår. Och "experterna" är ju del av skrået.
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det gör man genom att rösta. Om du är missnöjd med penningtvättsregelverket får du rösta på något parti som vill ta Sverige ur EU, eftersom det svenska regelverket är en implementation av tvingande EU-direktiv.
Jag har slutat att kasta bort min tid på att gå till en vallokal....
Fusk och mygel bland majoriteten av politikerna/partierna har tyvärr orsakat detta.
 
Düsseldorff
useless useless skrev:
Du menar att dom svarar "nej" på frågan om pengarna ska användas för att finansiera terrorism i kundkännedomsformuläret?
Tror du på allvar att KYC:en är den enda åtgärd banker vidtar? Skärp dig. De jobbiga grejerna är riskbedömning, profilering och transaktionsmonitorering.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
R Rejäl skrev:
Men snälla du.. säg ett annat EU land som har tagit bort kontanthanteringen som dom svenska bankerna, kan säker finnas någon men alla länder jag har besökt hanterar kontanter som brukligt..
Det har ingenting med penningtvätt att göra, det beror på att inga svenskar använder kontanter. Det i sin tur medför att hanteringen blir för dyr.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
  • Haha
sysmali och 9 till
  • Laddar…
Düsseldorff
J Jaggatagga skrev:
Banktjänstemännen är ett skrå som håller hur saker och ting fungerar höjt i dunkel just för att man inte ska fatta.

Frimurarna höll ju sina "hållfasthetsberäkningar" hemliga. Men dagens konstruktörer är ju konkurrensutsatta i att vem som helst kan köpa en hålf-bok.

Bankväsendet är obskyrt så det blir såklart en massa spekulationer om vad som egentligen försiggår. Och "experterna" är ju del av skrået.
Äh, att jobba på bank är precis som vilket jobb som helst. Sluta sprida myter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
M maxmsm skrev:
Jag har slutat att kasta bort min tid på att gå till en vallokal....
Fusk och mygel bland majoriteten av politikerna/partierna har tyvärr orsakat detta.
Jaha ok. Då får du sluta klaga.
 
  • Gilla
TickyNucker och 11 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Tror du på allvar att KYC:en är den enda åtgärd banker vidtar? Skärp dig. De jobbiga grejerna är riskbedömning, profilering och transaktionsmonitorering.
Hur mycket penningtvätt har undvikits tack vare de fåniga frågorna? Som om polisen varje år skulle skicka ut ett formulär till alla med körkort och fråga om dom har kört för fort det senaste året och hur mycket böter dom vill ha.
 
  • Gilla
  • Haha
Heidina och 16 till
  • Laddar…
Den lärdom man kan ta med sig i detta ärende är att det är bättre att dödsboet använder sin fullmakt och betalar ut pengarna, och efter det är gjort, så avslutar man kontot.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det har ingenting med penningtvätt att göra, det beror på att inga svenskar använder kontanter. Det i sin tur medför att hanteringen blir för dyr.
Inga svenskar använder kontanter? Det är en lögn det är bankerna som har genomfört detta för att öka vinsten samt ta bort sina egna risker det finns en stor del i befolkningen som knappt kan använda digitala medel samt att kontanter är ett fullt legalt betalmedel och då ska bankerna även hantera dessa…
 
  • Gilla
Mil Palmeras och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
useless useless skrev:
Hur mycket penningtvätt har undvikits tack vare de fåniga frågorna? Som om polisen varje år skulle skicka ut ett formulär till alla med körkort och fråga om dom har kört för fort det senaste året och hur mycket böter dom vill ha.
Frågorna har två syften. 1) AML-regelverket kräver att banker, försäkringsbolag, VP-bolag etc ska ställa frågorna. 2) Svaren kan tjäna som bevisning i en eventuell framtida rättegång.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Düsseldorff
R Rejäl skrev:
Inga svenskar använder kontanter? Det är en lögn det är bankerna som har genomfört detta för att öka vinsten samt ta bort sina egna risker det finns en stor del i befolkningen som knappt kan använda digitala medel samt att kontanter är ett fullt legalt betalmedel och då ska bankerna även hantera dessa…
Nej, det är inte en lögn. Bankerna har anpassat sig efter svenskarnas beteende. Du får tro vad du vill men det spelar ingen roll, du har fel.
 
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 7 till
  • Laddar…
R
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej, det är inte en lögn. Bankerna har anpassat sig efter svenskarnas beteende. Du får tro vad du vill men det spelar ingen roll, du har fel.
Nej det har jag inte, har du läst tidningen någon gång eller läser du bara den interna posten ni har på jobbet?
 
  • Gilla
Mil Palmeras och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.