Düsseldorff
R Rejäl skrev:
Du är en luring du, det står byggnadsvårdare i din profil😉
Haha, ja, det är ju en hobby. Kan man ha det som yrke?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Vi har problem med Nordea vid utbetalning av pengar vid arvsskifte, behöver tips och råd hur vi går vidare. Vår far dog i januari 2023, i dödsboet fanns nu en större summa pengar kvar på pappas personkonto, min syster besökte banken för 8 dagar sedan och avslutade hans konto och begärde utbetalning till oss tre arvingar. Nu börjar problemet, vi har följt regelboken till punkt och pricka, vi är helt överens att dela pengarna mellan oss tre. Banken avslutade kontot och fann allt i sin ordning. Vi trodde att pengarna skulle betalas ut när kontot var avslutat, men efter 8 dagar svävar pengarna omkring någonstans och Nordea säger att pengarna ligger för utbetalning hos handläggare? De kan inte förklara varför ingen utbetalning skett och den avdelningen går inte att nå för samtal, kommer bara till kundtjänst som inte kan lämna en vettig förklaring. Tips på hur vi kan få tillgång till våra pengar?
Jo men finns det en bouppteckning godkänd av Skatteverket?
Så här säger bankföreningen
https://www.swedishbankers.se/vi-ty...i-bank-innan-bouppteckningen-aer-registrerad/
 
  • Gilla
IgelSpikey
  • Laddar…
R
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Haha, ja, det är ju en hobby. Kan man ha det som yrke?
Ja det finns tror jag..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Edit: För övrigt anses den svenska banksektorn vara bland världens säkraste och mest välfungerande. Men det kanske man inte känner till om man inte jobbar i finansbranschen.
Det är därför vanligt folk inte kan växla kontanter på sin semester längre men den ryskamaffian får hjälp av de svenska bankerna att tvätta pengar i parti och minut...
 
M maxmsm skrev:
Det är därför vanligt folk inte kan växla kontanter på sin semester längre men den ryskamaffian får hjälp av de svenska bankerna att tvätta pengar i parti och minut...
Imperfekt skall det vara. Fick hjälp att tvätta pengar. Det är därför som vi har skärpta penningtvättregler nu.

Vad gäller att växla SEK utomlands så sammanfaller det i tid med att My Change blev av med valutaväxlingstillståndet. Har dock inte sett något som explicit kopplar ihop det.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
M maxmsm skrev:
Det är därför vanligt folk inte kan växla kontanter på sin semester längre men den ryskamaffian får hjälp av de svenska bankerna att tvätta pengar i parti och minut...
Nåja, svenska banker tvättar inga pengar med uppsåt. Däremot är ryska maffian en aning kunnigare och lurigare än en svenneturist varför det slinker igenom en och annan svart peng ändå. Men om du är sur över penningtvättsreglerna så är det lagstiftaren du ska klaga hos, inte bankerna.
 
  • Gilla
Dauen och 6 till
  • Laddar…
Samtidigt så beräknas kriminell verksamhet i Sverige omsätta runt 150 miljarder årligen, där är ju garanterat bankerna inblandade på ett hörn, vare sig de vet eller ej..
 
  • Gilla
jockenordin och 8 till
  • Laddar…
R
Men det är helt sjukt hur vanliga Svenssons blir behandlade av bankerna, det finns ingett i penningtvättslagen som förbjuder vanliga människor att hantera kontanter.. utan det är bankernas girighet samt att dom inte vill hantera kontanter då det kostar pengar om både personal och kontanthanteringen…

Mera makt till folket och skärpning banker…
 
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
Ring och fråga om ni får ränta under handläggningstiden. Om det är säg 500000 kr och 5% ränta så är det 480kr i veckan banken tjänar på att sitta på pengarna, medan ni "betalar" ca 600 kr i inflation per vecka.
 
  • Gilla
  • Arg
Heidina och 2 till
  • Laddar…
F fstx skrev:
Imperfekt skall det vara. Fick hjälp att tvätta pengar. Det är därför som vi har skärpta penningtvättregler nu.

Vad gäller att växla SEK utomlands så sammanfaller det i tid med att My Change blev av med valutaväxlingstillståndet. Har dock inte sett något som explicit kopplar ihop det.
Det är bara en tidsfråga innan någon bank åker igen.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Detta att de avslutar kontot innan handläggning av utbetalning låter direkt skumt.

Min mamma utsattes för ett renodlat försök till förskingring av en banktjänsteman på 80 talet i samband med en arvsutbetalning. Aktier för ca 500 000 "försvann". Antalet aktier var detsamma som gått in i depån, men det var en split under tiden, så att antalet ökade med 4x, som bara försvann. Dessutom så var det A aktier som gått in i depån, det var B aktier som kom ut...

Jag som då var rätt ung upptäckte felet (detta var före internet, så inte jättelätt att följa kursutvecklingen bakåt). Banken vägrade först befatta sig med felet "vi gör inte sådana fel". Men jag begärde kontaktinformation till bankens internrevision. Handläggaren: "jaja vi får väl titta lite på det".

Tre dagar senare hade jag inte hört något, jag ringer handläggaren, en annan person svarar och när han hör att det är jag "Nu får du ge dig, vi är en grupp som jobbat dygnet runt nu sedan du ringde med att vända upp o ner på det här ärendet" Till slut kom en redovisning, de hade "råkat" sälja de saknade aktierna, och presenterade uppenbart förfalskade avräkningsnotor som bevis.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Heidina och 15 till
  • Laddar…
Düsseldorff
En rolig iakttagelse gällande byggahus: Om någon frågar om hållfasthet svarar de flesta någonting i stil med "jag kan inte det här, du måste prata med en konstruktör". Men när det gäller bank eller försäkring är alla plötsligt experter. Otroligt vad folk tror att de vet fast de inte har en jävla aning.
 
  • Gilla
  • Haha
MetteKson och 20 till
  • Laddar…
R
Någ har bankerna blivit sämre i sin service går ju knappt att få till ett personligt möte om tex. Bostadslån mm..
Sedan kontanthanteringen är ju väldigt skev..
Sedan är konstruktörer hjälpsamma samt att dom älskar kontanter i fickan😉
 
  • Gilla
Arnejaevel och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
J Jaggatagga skrev:
Ring och fråga om ni får ränta under handläggningstiden. Om det är säg 500000 kr och 5% ränta så är det 480kr i veckan banken tjänar på att sitta på pengarna, medan ni "betalar" ca 600 kr i inflation per vecka.
Ja, man får normalt dröjsmålsränta om en utbetalning dröjer. Det framgår av villkoren så det finns inget behov av att ringa.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nåja, svenska banker tvättar inga pengar med uppsåt. Däremot är ryska maffian en aning kunnigare och lurigare än en svenneturist varför det slinker igenom en och annan svart peng ändå. Men om du är sur över penningtvättsreglerna så är det lagstiftaren du ska klaga hos, inte bankerna.
Jag har en viss känsla av att jag som vanlig människa har inget att vinna på att klaga hos lagstiftaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.