Düsseldorff Düsseldorff skrev:
2) Svaren kan tjäna som bevisning i en eventuell framtida rättegång.
På vilket sätt då? Om jag tvättat 100 miljoner åt Ryska maffian, får jag då ett hårdare straff om jag i kundkännedomsformuläret fyllde i att inga pengar skulle komma från utlandet?

• Haha
  • Gilla
Mil Palmeras och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
R Rejäl skrev:
Nej det har jag inte, har du läst tidningen någon gång eller läser du bara den interna posten ni har på jobbet?
Ja, jag skulle vilja påstå att jag är en storkonsument av media. Omvärldsbevakning ingår i jobbet som chefsjurist. Du har fortfarande fel.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
useless useless skrev:
På vilket sätt då? Om jag tvättat 100 miljoner åt Ryska maffian, får jag då ett hårdare straff om jag i kundkännedomsformuläret fyllde i att inga pengar skulle komma från utlandet?
Bevisning för bankens oskuld naturligtvis.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Inga svenskar använder kontanter? Det är en lögn det är bankerna som har genomfört detta för att öka vinsten samt ta bort sina egna risker
Trams. Sverige är ingenjörstungt med extremt välfungerande IT-infrastruktur som inte varit i krig på flera hundra år.

Dessa 3 faktorer har gjort att svenne banan (inklusive mig själv) nästan uteslutande gått över till digitala betalningar för länge sen.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 17 till
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Vi har problem med Nordea vid utbetalning av pengar vid arvsskifte, behöver tips och råd hur vi går vidare. Vår far dog i januari 2023, i dödsboet fanns nu en större summa pengar kvar på pappas personkonto, min syster besökte banken för 8 dagar sedan och avslutade hans konto och begärde utbetalning till oss tre arvingar. Nu börjar problemet, vi har följt regelboken till punkt och pricka, vi är helt överens att dela pengarna mellan oss tre. Banken avslutade kontot och fann allt i sin ordning. Vi trodde att pengarna skulle betalas ut när kontot var avslutat, men efter 8 dagar svävar pengarna omkring någonstans och Nordea säger att pengarna ligger för utbetalning hos handläggare? De kan inte förklara varför ingen utbetalning skett och den avdelningen går inte att nå för samtal, kommer bara till kundtjänst som inte kan lämna en vettig förklaring. Tips på hur vi kan få tillgång till våra pengar?
Swedbank tog 3 månader på sig innan pengarna betalades ut efter att arvsskifteshandlingarna lämnats till banken. Sedan betedde dom sig allmänt vidrig mot dödsboet hela tiden.

• Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
R Rejäl skrev:
[länk]
Ja? Den rapporten läste jag när den var aktuell, dvs 2021. Den motsäger inte det jag påstår överhuvudtaget.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
Nyfniken Nyfniken skrev:
Trams. Sverige är ingenjörstungt med extremt välfungerande IT-infrastruktur som inte varit i krig på flera hundra år.

Dessa 3 faktorer har gjort att svenne banan (inklusive mig själv) nästan uteslutande gått över till digitala betalningar för länge sen.
Trams.. ett fult legalt betalmedel skall naturligt vis hanteras utav bankerna med..
Sedan att du inte tänker längre än vad näsan räcker är ju upp till dig..
Men du kanske minns vad som hände Coop 2021 samt vissa andra butiker?
Vi skulle inte klara oss en vecka vid en större strömsläckning, hackerattack eller ännu sämre i krig då It lär vara det första som slås ut…
Det finns en stor andel äldre som inte kan eller kommer kunna det digitala samhället med..

• Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Problemet då var ju att Coop inte kunde ta betalt. Oavsett vilket betalmedel kunden använde.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
R Rejäl skrev:
Trams.. ett fult legalt betalmedel skall naturligt vis hanteras utav bankerna med..
Sedan att du inte tänker längre än vad näsan räcker är ju upp till dig..
Vi skulle inte klara oss en vecka vid en större strömsläckning, hackerattack eller ännu sämre i krig då It lär vara det första som slås ut…
Det finns en stor andel äldre som inte kan eller kommer kunna det digitala samhället med..
Men nu pratar du ju om något helt annat! Du vill ha lagstiftning som tvingar banker att hantera kontanter. Det är din åsikt och den respekterar jag självklart. Men du påstod tidigare att det är bankerna som har drivit fram den kontantlösa utvecklingen och det är inte sant. Bankerna har successivt anpassat sig efter ett mer och mer kontantlöst samhälle.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
sysmali och 6 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Problemet då var ju att Coop inte kunde ta betalt. Oavsett vilket betalmedel kunden använde.
Ta Betalt med kontanter o penna o papper kan man alltid göra om butiken har kontanter..

• Haha
  • Gilla
Pezzen och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Det var inte bra att avsluta kontot för tidigt, då det behövdes för att fixa eventuell skatt (deklaration)som kan bli i ett senare skede, tog nåt år extra även när det lejdes folk att sköta det vid ett annat tillfälle.

alla arvingar hade konto i samma bank som avlidne i första tillfället men minns inte hur det gjordes då det var några år sedan, men kontot var inte bra att avsluta i förtid (undrar om det är avslutat nu?, minns ej.)

Düsseldorff
R Rejäl skrev:
Ta Betalt med kontanter o penna o papper kan man alltid göra om butiken har kontanter..
Nej, det kan man inte göra pga skatteregler.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja, och det hade Coop också kunnat göra om dom ville. Nu ansåg dom att det skulle kosta alldeles för mycket tid pch pengar att dubbelkolla alla priser, bokföra alla transaktioner i efterhand och uppdatera alla lagersaldon, så man valde att stänga istället.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men nu pratar du ju om något helt annat! Du vill ha lagstiftning som tvingar banker att hantera kontanter. Det är din åsikt och den respekterar jag självklart. Men du påstod tidigare att det är bankerna som har drivit fram den kontantlösa utvecklingen och det är inte sant. Bankerna har successivt anpassat sig efter ett mer och mer kontantlöst samhälle.
Ja men dom har varit med och drivit det kontantlösa framåt..
Kontanter är ett fullt legalt betalmedel i Sverige och bör så bli om inte naiviteten och bankerna får bestämma..
Ingett annat land vad jag känner till har tagit detta med kontantlöst så långt som Sverige…

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.