67 248 läst · 627 svar
67k läst
627 svar
Bankens ovilja att betala ut pengar vid arvsskifte
Ja så är det i många länder, i Finland tex. Vill inte dom små butikerna ta kortbetalning på småsummor då bankernas hantering av dessa kostar mycket i proportion mot det man handlar för.. vi är rätt ensamma om detta kontantlösa samhället.. ska bli kul o se när det blir en kris och dessa kontantlösa funktioner inte funkar och gemene man inte kan köpa mat mm. För det kommer att bli totalt kaos när det händer..maxmsm skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 550 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 550 inlägg
Vi har gjort deklarationen i förväg och avsatt ett belopp på pappas skattekonto i samband med avslut som ska täcka eventuell skatt.Snailman skrev:Det var inte bra att avsluta kontot för tidigt, då det behövdes för att fixa eventuell skatt (deklaration)som kan bli i ett senare skede, tog nåt år extra även när det lejdes folk att sköta det vid ett annat tillfälle.
alla arvingar hade konto i samma bank som avlidne i första tillfället men minns inte hur det gjordes då det var några år sedan, men kontot var inte bra att avsluta i förtid (undrar om det är avslutat nu?, minns ej.)
Vilket tror du är mest sannolikt:R Rejäl skrev:
a) Vid en kris kommer alla butiker fortsätta vägra ta emot kontanter och inte sälja en enda pryl.
b) Vid en kris kommer alla butiker ta kontanter och försöka göra det bästa av situationen.
Ja just det.. kontanter ja.. men vad ska du med dom till då snart inga affärer hanterar kontanter?Dan_Johansson skrev:
Och enligt useless så är det inte ekonomiskt försvarbart att ta emot kontanter när IT ligger nere. Eller om vi skulle bli strömlösa en längre tid…
Undrar jag hur ni och vissa delar av samhället tänker inklusive bankerna…
Kontanter är ett fullt legalt betalmedel i Sverige och enligt många ett nödvändigt betalmedel..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 347 inlägg
Fast går hela systemet ner kommer de ta emot kontanter, vad är alternativet?
Det är inte bara bankerna som följt kunderna. De älskar mindre kontanter för kontanthantering kostar pengar. När va senaste gången man hörde om värdetransportrån?Düsseldorff skrev:Men nu pratar du ju om något helt annat! Du vill ha lagstiftning som tvingar banker att hantera kontanter. Det är din åsikt och den respekterar jag självklart. Men du påstod tidigare att det är bankerna som har drivit fram den kontantlösa utvecklingen och det är inte sant. Bankerna har successivt anpassat sig efter ett mer och mer kontantlöst samhälle.
Nä, bankerna knuffade oss i den här riktningen även om vi själva också tog steg i samma riktning . Det vet alla som försökt sätta in pengarna i spargrisen de senaste 20 åren.
Vid kris har dom inget val, tar dom inte emot så tar man maten helt enkelt så det löser sig automatiskt…useless skrev:
Nej det kunde de faktiskt inte. De måste lägga in transaktionen i sitt kassaregister vid försäljning men eftersom de inte hade ett fungerande kassaregister kunde de inte sälja något. Se SKVFS 2021:17 och SKVFS 2021:18.useless skrev:
Du ser vi är så inbäddade i statens och bankernas kontroll system att vid strömavbrott så blir det olagligt att sälja kontant..E Eld skrev:
Den här tråden påminde mig om att det finns kvar ett skattekonto i dödsboet med lite pengar på.B Birgitta64 skrev:
Jag ringde till skatteverket för att ta reda på hur jag kan få det utbetalt. Tydligen så måste man begära utbetalning skriftligt, underskrivet av samtliga dödsbodelägare. Sedan får man en utbetalningsavi i dödsboets namn.
Jag hoppas att vi skall kunna få avin utbetald på något rimligt sätt, t ex genom att jag besöker den andre arvingens bank med avi och bouppteckning.
Så här i efterhand inser jag ju att det hade varit mycket bättre avrunda nedåt och betala in lite kvarskatt senare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 527 inlägg
Har vi inte redan en tråd om kon-tanter?
https://www.byggahus.se/forum/threads/ha-cash-pa-hoeg.353607/
OnT: Vi avslutade ett arvsskifte i början på året, Mammas sista konto var hos Swedbank och vi fick iväg pappersexercisen strax efter nyår, då fick vi reda på att de hade mycket att göra och att det kunde ta lite tid och en månad senare betalade de ut de sista pengarna och avslutade mammas konto.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ha-cash-pa-hoeg.353607/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OnT: Vi avslutade ett arvsskifte i början på året, Mammas sista konto var hos Swedbank och vi fick iväg pappersexercisen strax efter nyår, då fick vi reda på att de hade mycket att göra och att det kunde ta lite tid och en månad senare betalade de ut de sista pengarna och avslutade mammas konto.
Moderator
· Stockholm
· 52 915 inlägg