Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om du är kund i en lokal sparbank så är du kund i Swedbank. Sparbankerna ägs av Swedbank.
Som chefsjurist verkar du ha dålig koll, denna banken ägs inte av Swedbank.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
R
M maxmsm skrev:
Senast jag var i Tyskland så gick det inte att betala parkeringen med kort så jag fick jaga fatt på en ATM och ta ut lite kontanter innan jag kunde få ut min bil...
Ja så är det i många länder, i Finland tex. Vill inte dom små butikerna ta kortbetalning på småsummor då bankernas hantering av dessa kostar mycket i proportion mot det man handlar för.. vi är rätt ensamma om detta kontantlösa samhället.. ska bli kul o se när det blir en kris och dessa kontantlösa funktioner inte funkar och gemene man inte kan köpa mat mm. För det kommer att bli totalt kaos när det händer..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
M maxmsm skrev:
Som chefsjurist verkar du ha dålig koll, denna banken ägs inte av Swedbank.
Som chefsjurist på ett försäkringsbolag verkar jag ha dålig koll på ägarstrukturen för sparbankerna? Det kan jag leva med. Men eftersom du tvingas svara på Swedbanks KYC är det självklart du som har fel, igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Det var inte bra att avsluta kontot för tidigt, då det behövdes för att fixa eventuell skatt (deklaration)som kan bli i ett senare skede, tog nåt år extra även när det lejdes folk att sköta det vid ett annat tillfälle.

alla arvingar hade konto i samma bank som avlidne i första tillfället men minns inte hur det gjordes då det var några år sedan, men kontot var inte bra att avsluta i förtid (undrar om det är avslutat nu?, minns ej.)
Vi har gjort deklarationen i förväg och avsatt ett belopp på pappas skattekonto i samband med avslut som ska täcka eventuell skatt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
ska bli kul o se när det blir en kris och dessa kontantlösa funktioner inte funkar och gemene man inte kan köpa mat mm. För det kommer att bli totalt kaos när det händer..
Vilket tror du är mest sannolikt:
a) Vid en kris kommer alla butiker fortsätta vägra ta emot kontanter och inte sälja en enda pryl.
b) Vid en kris kommer alla butiker ta kontanter och försöka göra det bästa av situationen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du inte fått broschyren "När krisen kommer"?

Inte står det att man ska förbereda sig genom att klaga på banker, det står att man ska förbereda sig genom att ha mat och en viss summa kontanter hemma.
[bild]
Ja just det.. kontanter ja.. men vad ska du med dom till då snart inga affärer hanterar kontanter?
Och enligt useless så är det inte ekonomiskt försvarbart att ta emot kontanter när IT ligger nere. Eller om vi skulle bli strömlösa en längre tid…
Undrar jag hur ni och vissa delar av samhället tänker inklusive bankerna…
Kontanter är ett fullt legalt betalmedel i Sverige och enligt många ett nödvändigt betalmedel..
 
Fast går hela systemet ner kommer de ta emot kontanter, vad är alternativet?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men nu pratar du ju om något helt annat! Du vill ha lagstiftning som tvingar banker att hantera kontanter. Det är din åsikt och den respekterar jag självklart. Men du påstod tidigare att det är bankerna som har drivit fram den kontantlösa utvecklingen och det är inte sant. Bankerna har successivt anpassat sig efter ett mer och mer kontantlöst samhälle.
Det är inte bara bankerna som följt kunderna. De älskar mindre kontanter för kontanthantering kostar pengar. När va senaste gången man hörde om värdetransportrån?

Nä, bankerna knuffade oss i den här riktningen även om vi själva också tog steg i samma riktning . Det vet alla som försökt sätta in pengarna i spargrisen de senaste 20 åren.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Vilket tror du är mest sannolikt:
a) Vid en kris kommer alla butiker fortsätta vägra ta emot kontanter och inte sälja en enda pryl.
b) Vid en kris kommer alla butiker ta kontanter och försöka göra det bästa av situationen.
Vid kris har dom inget val, tar dom inte emot så tar man maten helt enkelt så det löser sig automatiskt…
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, och det hade Coop också kunnat göra om dom ville. Nu ansåg dom att det skulle kosta alldeles för mycket tid pch pengar att dubbelkolla alla priser, bokföra alla transaktioner i efterhand och uppdatera alla lagersaldon, så man valde att stänga istället.
Nej det kunde de faktiskt inte. De måste lägga in transaktionen i sitt kassaregister vid försäljning men eftersom de inte hade ett fungerande kassaregister kunde de inte sälja något. Se SKVFS 2021:17 och SKVFS 2021:18.
 
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
R
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast går hela systemet ner kommer de ta emot kontanter, vad är alternativet?
Att det inte kommer finnas tillräckligt med kontanter, eller menar du att vi själva ska tillverka dessa?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R
E Eld skrev:
Nej det kunde de faktiskt inte. De måste lägga in transaktionen i sitt kassaregister vid försäljning men eftersom de inte hade ett fungerande kassaregister kunde de inte sälja något. Se SKVFS 2021:17 och SKVFS 2022:18.
Du ser vi är så inbäddade i statens och bankernas kontroll system att vid strömavbrott så blir det olagligt att sälja kontant..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Vi har gjort deklarationen i förväg och avsatt ett belopp på pappas skattekonto i samband med avslut som ska täcka eventuell skatt.
Den här tråden påminde mig om att det finns kvar ett skattekonto i dödsboet med lite pengar på.

Jag ringde till skatteverket för att ta reda på hur jag kan få det utbetalt. Tydligen så måste man begära utbetalning skriftligt, underskrivet av samtliga dödsbodelägare. Sedan får man en utbetalningsavi i dödsboets namn.

Jag hoppas att vi skall kunna få avin utbetald på något rimligt sätt, t ex genom att jag besöker den andre arvingens bank med avi och bouppteckning.

Så här i efterhand inser jag ju att det hade varit mycket bättre avrunda nedåt och betala in lite kvarskatt senare.
 
  • Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
Har vi inte redan en tråd om kon-tanter?
https://www.byggahus.se/forum/threads/ha-cash-pa-hoeg.353607/
Två äldre damer med trafikkoner på huvudena, står på gräs, humoristisk bild, text "KONTANTER".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OnT: Vi avslutade ett arvsskifte i början på året, Mammas sista konto var hos Swedbank och vi fick iväg pappersexercisen strax efter nyår, då fick vi reda på att de hade mycket att göra och att det kunde ta lite tid och en månad senare betalade de ut de sista pengarna och avslutade mammas konto.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag har slutat att kasta bort min tid på att gå till en vallokal....
Fusk och mygel bland majoriteten av politikerna/partierna har tyvärr orsakat detta.
Det där är direkt oansvarigt, att inte rösta är en halv röst på den du absolut minst av allt vill skall styra något. Ta lite ansvar!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.